TOP

Hoe gaat het met Stokton? [interview]

Twee seizoenen geleden kwam het Italiaanse schoenenmerk Stokton voor het eerst op de Nederlandse markt. Fabio Sfienti, managing director: “Het aantal paar schoenen dat we per seizoen verkopen blijft stijgen.”

Het Italiaanse schoenenmerk Stokton is een familiebedrijf dat vandaag de dag wordt gerund door de tweede generatie. Het bedrijf was jarenlang vooral bezig – en succesvol – met het maken van mocassins, maar brengt nu ook andere schoenen, zoals sneakers en pumps. Sinds twee seizoenen is Stokton te vinden in de Benelux.

Hoe gaat het de laatste tijd met Stokton in de Benelux?

 

Fabio Sfienti, managing director bij Stokton: “Stokton doet het momenteel goed in de Benelux. Het bedrijf is twee seizoenen geleden begonnen met de verkoop aan deze markt en we hebben vanaf het eerste moment al goede reacties gekregen. In het begin verkochten we 3.000 paar sneakers per seizoen, nu is dat gegroeid naar 5.000 paar en het aantal blijft stijgen.”

 

Waardoor denk je dat dit succes komt?

 

“Stokton is een merk dat 100 procent Italiaans is – van de productie tot de materialen – en een eigen identiteit heeft. De collectie is heel breed, het trekt niet alleen 15-jarigen aan, maar ook 55-jarigen. We hebben een mannen-, vrouwen- en unisexlijn en onze stijl is het beste te omschrijven als urban gemixt met techniek en mode. De schoenen zitten vol met kleine en grote details. Het is sportief maar tegelijkertijd ook elegant.”

 

“Daarnaast is er ook de mogelijkheid om de sneakers aan te passen naar jouw smaak door materiaal en kleur te veranderen. Ik denk dat dat ook meehelpt met het succes.”

 

Wat voor doelgroep moet Stokton aanspreken?

“Stokton is gemaakt voor consumenten die sneakers willen met een eigen identiteit. Het vakmanschap spreekt erg aan en is ook essentieel voor het succes. We hebben bijvoorbeeld voor aankomend winterseizoen niet alleen sneakers, maar ook een lijn genaamd ‘Black’. Dit zijn combat boots, bikers en lace-ups met een urban stijl en punk mood. Zo voldoen we aan verschillende behoeften.”

 

Merkt Stokton veel van de sneakerhype?

 

“De sneakerhype werkt al twee seizoenen in ons voordeel. We merken dat er veel vraag is naar unieke sneakers bij multibrand winkels.”

 

In hoeveel winkels in Nederland wordt Stokton al verkocht?

 

“We hebben momenteel in Nederland ongeveer zestig klanten. Dat zijn vooral winkels in het midden-hoogsegment, samen met wat luxere winkels.”

 

Mogen er meer winkels bij in Nederland?

 

“Er zijn altijd wel een paar plekken die nog gevuld moeten worden. In het algemeen zijn we nu wel blij met de distributie van het merk in Nederland. We hopen in de retail nog verder te groeien.”

 

Hoe moet de toekomst van Stokton eruit zien?

 

“Ik hoop dat het een gevestigde naam gaat worden dat in de beste winkels in de Benelux ligt.”