TOP

Hoe gaat het met Sperry? [interview] *

Voor het Amerikaanse schoenenmerk Sperry was 2015 een bijzonder jaar. Het merk introduceerde een nieuwe brandstrategie met bijbehorende campagne én vierde haar 80-jarig jubileum. Schoenvisie kijkt terug met Jacqueline van Eeten, marketing manager voor de Benelux.

Hoe is 2015 voor Sperry geweest?

“Er is veel gebeurd! Vorig jaar is de nieuwe brandstrategie ingezet, waarbij de oorspronkelijke merknaam Sperry Top-Sider werd verkort naar Sperry. We gaan ons richten op de ‘intrepid’ consumer, wat staat voor ondernemend, avontuurlijk, jong en innovatief. Ook is de nieuwe merkcampagne, ‘Odysseys Await’, geïntroduceerd. Met de viering van het tachtigjarig bestaan hebben we daarop ingehaakt. Wereldwijd zijn tachtig mensen op een ‘odyssey’ gestuurd, een reis met een voor hen onbekende bestemming die ver buiten hun comfortzone valt. Zo stuurden we Rob Hotte, een tattoo-artiest uit New York, naar Nieuw-Zeeland om inspiratie op te doen bij de Maori’s. De reizen waren te volgen via een speciale tumblr-pagina en sociale media. Ook maakten twaalf Europese bloggers en influencers de Sail-in van SAIL Amsterdam mee vanaf een Skutsje (Friese tjalk, red.). De avond daarvoor organiseerden we een diner, waarbij het verhaal van oprichter Paul Sperry door middel van het menu werd verteld. Sperry was een fervent zeiler, maar had altijd moeite grip te houden op de gladde ondergrond van de boot. Hij merkte dat zijn hond wel grip kon houden op gladde oppervlakken. Dat inspireerde hem om een schoen te maken met een soortgelijk groefpatroon dat op de hondenpoten stond, de eerste bootschoen. Het dessert was dan ook in de vorm van een hondenpootje.”

Was de campagne een succes?

“De ‘odysseys’ waren bedoeld om het gevoel dat bij Sperry hoort over te brengen en een community aan het merk te binden. De campagne is wereldwijd geliked en gedeeld. We merken dat onze doelgroep ons steeds beter weet te vinden.”

Sperry Jaws jpgSperry Sanderson jpgSperry4 jpg

Ik begreep dat er voor 2016 ook een aantal samenwerkingen gepland zijn?

“Eind juni/begin juli hebben we een samenwerking met filmklassieker Jaws. Onze Striper sneaker wordt helemaal ‘Jaws’ gemaakt met een haaiendesign. De schoen wordt gelanceerd tijdens de Sharkweek op televisiezender Discovery. In die week zullen we met een aantal retailers activiteiten in en om de winkel organiseren, zoals etalages in ‘Jaws’-stijl en acties op sociale media. Tijdens de Olympische Spelen werken we samen met de Amerikaanse fotograaf Gray Malin. Hij staat bekend om zijn fotografie van bovenaf. We hebben zijn designs al eerder op onze schoenen laten printen en doen dit tijdens de Olympische spelen in Rio opnieuw. Tot slot is er in de periode augustus-september een collab met het Engelse interieurdesignmerk Sanderson. In de UK is Sanderson een begrip, vanwege de prints – zeemeeuwen, flamingo’s, bloemen – die ze ontwikkelen voor behang, gordijnen en stofferingen. Ze bestaan al sinds 1860 en zijn hofleverancier van de Britse royals.”Sperry2 jpgSperry1 jpgSperry3 jpg

Op welke manier willen jullie het merk verder uitrollen in de Benelux?

“Omdat Sperry de afgelopen jaren zo sterk gegroeid is, kunnen we een breder assortiment aanbieden en meer gaan differentiëren. Waarbij een belangrijk punt is dat we niet alleen een zomermerk zijn, maar ook een sterke herfst/winter collectie hebben. Naast onze kerncollectie, de Sperry Top-Sider, hebben we twee nieuwe lijnen: de Gold Cup en de Paul Sperry-collectie. De Gold Cup is onze high end collectie. Deze bestaat uit comfortabele bootschoenen van topkwaliteit leer. De winkelprijs ligt rond de € 160. De Paul Sperry collectie, die momenteel geïntroduceerd wordt, is een jonge en meer trendy variant van de bootschoen. Hiermee richten we ons op die ‘intrepid’ consumer. Alle collecties hebben onze kenmerkende functioneel zool met visgraatpatroon. In de Benelux liggen we momenteel in zo’n tweehonderd winkels. We zijn tevreden met ons klantportfolio; we liggen waar we willen liggen. Wel zetten we erop in om verder te groeien met onze huidige dealers en de samenwerking uit te diepen, bijvoorbeeld door een bredere presentatie van de collecties. Wereldwijd is het de doelstelling om in 2020 naar een omzet van 1 miljard dollar te groeien. Een redelijk ambitieus doel, waar de Benelux uiteraard ook een bijdrage aan levert.”

Hebben jullie last van de faillissementen?

“We hadden er niet zo veel last van, tot Macintosh onderuit ging. Invito is een van onze dealers. Deze keten lijkt op dit moment te gaan wegvallen, tenzij er een goede overnamekandidaat komt. Dat heeft natuurlijk weerslag op het aantal verkooppunten en hoe breed we op de markt liggen. Helaas is daar op dit moment nog niets over bekend. Gelukkig ligt Sperry bij meerdere ketens over verschillende delen van het land – noord, zuid, west en oost, op het platteland en in de grote steden – en zou een eventueel wegvallen van Invito geen invloed hebben op onze landelijke dekking.”

PaulSperryS16_77P3499_FNL_1200x1200_SQ