TOP

Hoe gaat het met Solidus? [interview]*

Solidus lijkt een van de weinige merken die het erg goed doet in een tijd waarin het slecht gaat met de schoenenbranche. Schoenvisie sprak hierover met Toon van Gorp, agent bij Solidus.

Hoe is het afgelopen inkoopseizoen gegaan voor Solidus?
“We hebben onze voororders zomer 2015 kunnen laten stijgen met  bijna tien procent en onze nabestellingen najaar 2014 zijn status quo met 2013. En dat ondanks het slechte klimatologisch verloop tijdens afgelopen najaar.”

Waardoor komt het dat jullie het zo goed doen terwijl het slecht gaat in de schoenenbranche?
“Tegen de stroom in hebben we elk seizoen nieuwe klanten die met Solidus starten. Zij wensen zich te specialiseren in ons comfortaanbod om hiermee een groter wordende doelgroep aan te spreken. Mensen leven langer, willen lekker lopen en wensen kwaliteit en goed advies via deskundig onderbouwde winkels. Solidus biedt elk seizoen voor dames en heren uitgekiende comfortcollecties aan. We hebben een duidelijk comfort concept voor uitneembaar voetbed en Solidus wordt verkocht via een zorgvuldig uitgekozen netwerk van driehonderd klanten in de Benelux. Zij krijgen een kant-en-klaar pakket, inclusief reclame-, winkel-  en marketingondersteuning.”

Wat voegt Solidus toe aan de schoenenmarkt?
“Onze doelstelling is meer dan alleen schoenen te verkopen.  De consument lekker laten lopen op een leuke schoen – al dan niet voor zijn eigen steunzolen – is onze missie. Met vakkundig onderbouwd verkoopadvies wordt de prijs minder van belang en wordt er meer gericht op de daadwerkelijke klantvoordelen. Met de acht wijdtematen en speciale leestvormen kunnen onze winkeliers een goed passende schoen aanreiken aan hun klanten voor elke gelegenheid en voor elk voettype. De aparte productlijn SolicareSoft is er speciaal voor de extra brede of uiterst gevoelige voet.”

Hoe gaat de nieuwe collectie eruit zien?
“De herfst/winter 2015 collectie is opgebouwd op functionele modellen van F tot W breedte, aangevuld met modische comfortmodellen op losse hak. De fijne materialen zorgen voor het juiste karakter van de schoenen.”

Zijn er nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf?
“Met het merk Berkemann noteren we een enorme toename van de nabestellingen van pantoffels en huisschoeisel. Er staat continu 100.000 paar bij ons op voorraad waardoor de winkelier geen voorraadrisico heeft, nooit ‘nee’ hoeft te verkopen en dus zeker is van zijn omzet. De schoenen zijn per paar te bestellen en binnen 2 dagen in huis.”

Waar kunnen retailers jullie vinden?
“Wij staan op de GDS in Hal 3 bij Stand A08. Daarnaast hebben we ook bij Cast in Nieuwegein een showroom.”