TOP

Hoe gaat het met Rohde Shoes? [interview]*

“We willen ons tegenover alle betrokken klanten verontschuldigen.” Schoenvisie sprak met verkoopleider Nicole Mueller en hoofd van de productie Hans Kreuch van Rohde Shoes over het afgelopen jaar.

Het jaar 2014 was een nieuw begin voor Rohde Shoes. Schoenvisie sprak Nicole Mueller,de nieuwe verkoopleider voor de verkoop buiten Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Luxemburg, en Hans Kreuch, het nieuwe hoofd van de productie bij de Duitse schoenfabrikant.

Hoe was 2014 voor Rohde Shoes?

Mueller: “Spannend,  2014 was een jaar met ups en downs – aan het einde van het jaar ging het gelukkig weer beter. Na een paar moeilijke jaren sloot Rohde Shoes 2013 met een positief resultaat af, een noodzakelijke herstructurering van de balans volgde in november 2014.”

Binnen het bedrijf vinden grote veranderingen plaats, wat is er veranderd?

Kreuch: “Dat klopt, een verandering van aandeelhouders vond plaats in november 2014. De nieuwe aandeelhouder Viola Metzner en Hans-Josef Orth vormen een goed op elkaar ingespeeld team. Ze kennen elkaar al tientallen jaren en hadden samen twintig jaar lang een succesvolle onderneming. Ondertussen is hun belang in dit bedrijf verkocht en concentreren ze zich volledig op Rohde Shoes.”

Mueller: “De nieuwe aandeelhouders hebben als doel onze traditionele onderneming te versterken en een betrouwbare partner te zijn voor de winkelier. Ze hebben een lange termijn interesse in het bedrijf en zien veel potentie in de merknaam. Intern hebben we ons bovenal versterkt op het gebied van design, productie en kwaliteit. Nieuwe collega’s geven nieuwe impulsen en veel verbeteringen.”

Waarom waren deze veranderingen noodzakelijk?

Mueller: “Ik denk dat iedereen heeft ondervonden dat er problemen waren met de leveringen.  We willen ons dan ook tegenover alle betrokken klanten verontschuldigen. Door de herstructurering staat Rohde Shoes er weer goed voor en brengen wij de onderneming weer op koers.”

Kreuch: “Onze medewerkers zijn zeer gemotiveerd – de combinatie van ervaring en frisse ideeën zal van Rohde Shoes weer het Duitse kwaliteitsmerk maken van weleer. Dat we op de goede weg zijn blijkt uit het verkrijgen van het Focus Money Gold-prijs, een consumenten prijs voor duurzaamheid en vertrouwen in het merk.”

Hoe gaat Rohde Shoes nu verder?

Mueller: “Ons doel is tevreden klanten. We hebben met Hans Kreuch een professional binnen gehaald die er wereldwijd voor zorgt dat de modellen in voldoende aantallen worden geproduceerd en tijdig worden geleverd. Ook zullen er snel weer never-out-of-stock artikelen verkrijgbaar zijn.”

Welke gevolgen hebben de veranderingen voor de Nederlandse markt?

Mueller: “We zullen investeren in ons merk en in onze producten. Rohde Shoes zal op middellange termijn weer groeien in bestaande markten. De Benelux is een belangrijke markt omdat onze schoenen daar zeer populair zijn. Wij willen onze retail partners met een tijdige levering, hoge kwaliteit producten en goede service meer ondersteunen. Wij hechten bijzondere waarde aan functionaliteit en we zullen ook meer moeten communiceren.”

“Tenslotte spreek ik de hoop uit dat onze klanten in Nederland en België ons ook in 2015 trouw blijven en dat we onze samenwerking verder kunnen uitbouwen tot een prettig en goed renderend partnerschap.”