TOP

Hoe gaat het met Rehab Footwear? [interview]

Het Nederlandse schoenenmerk Rehab staat vooral bekend om zijn bijzondere en gewaagde modellen. Vanaf volgend seizoen komt het merk ook met een klassiekere basislijn, zegt eigenaar Jaco Flach.

Hoe gaat het met Rehab?
“Goed. Het merk bestaat nu zes jaar en vanaf het begin zijn we gegroeid met dubbele cijfers. Dat is nu iets gestabiliseerd, maar dat is logisch. Van niets naar iets groeien is altijd makkelijker dan van iets naar meer groeien. De classic-collectie van Rehab heeft een vaste schare fans. Dit zijn mannen die op zoek zijn naar een mooie schoen met een twist, iets geks. Dat is leuk, maar we willen ook de klant bedienen die een wat rustigere schoen zoekt. Daarom was een aanpassing van de collectie nodig.

Wat gaan jullie dan aanpassen?
“Voor de zomercollectie van 2015, die vanaf december/januari wordt uitgeleverd, hebben we een uitgebreide basiscollectie van klassieke modellen ontwikkeld. De ‘maffe’ schoenen blijven ook, maar deze lijn is wat rustiger. In totaal zijn het acht nieuwe modellen in vijf kleuren, dus er is genoeg variatie. Ook hanteren we een voorraadprogramma voor deze collectie. Overigens liggen de prijzen vanwege de materiaalkeuze ook iets lager, deze gaan van 139 tot 179 euro, in tegenstelling tot de oude collecties, die van 179 tot 219 euro liepen.”

Hoe zit het dan met jullie sportieve lijn?
“Die blijft ook belangrijk. Onze sportieve lijn heeft altijd een goede doorverkoop gehad, vooral in de zomer. Alleen was de collectie vrij beperkt. Daarom gaan we onze collectie nu vervijfvoudigen tot 20 tot 30 nieuwe modellen. Ook hier wordt de prijs dankzij een nieuwe fabriek in Italië goedkoper. Waar onze sportieve schoenen eerst vanaf 139 euro gingen, wordt dat nu vanaf 89 euro. Voor de prijsbewuste consument van tegenwoordig scheelt dat een hoop.”

In hoeveel winkels wordt Rehab op dit moment verkocht?
“We hebben zo’n 280 verkooppunten in Nederland, dertig in België en zestig in Duitsland. Dat zijn zowel schoenenwinkels als herenmodewinkels. Wat ik daarbij belangrijk vind, is dat winkels een bepaalde lifestyle-benadering hebben. Met mijn achtergrond in de kleding (Flach werkte o.a. bij Diesel en G-Sus, red.) heb ik Rehab ook altijd als een kledingmerk benaderd. Je moet het gevoel en verhaal van een merk overbrengen, dat gebeurt wat mij betreft in de schoenenbranche nog te weinig. Bij Van Bommel doen ze dat bijvoorbeeld wel heel knap, die hebben echt het stoffige imago weten af te schudden en het merk nieuw leven ingeblazen.”

Hoe zit het met jullie vrouwencollectie?
“Die hebben we nog wel, maar speelt een kleinere rol. Op een gegeven moment zijn we zelfs bijna met de voruwencollectie gestopt. Het is veel moeilijker om deze collectie een eigen identiteit te geven, omdat vrouwen heel anders schoenen kopen dan mannen en de concurrentie veel groter is. Nu beperken we onze vrouwencollectie tot de sportieve modellen.”