TOP

Hoe gaat het met Red Wing? [interview]

Met de lancering van een speciaal magazine wil Red Wing graag het verhaal van het Amerikaanse schoenenmerk vertellen. Schoenvisie belde sales manager Matthijs van Meurs voor een update.

Hoe gaat het met Red Wing?
“Goed. Toen Red Wing in 2001 in Nederland werd geïntroduceerd, was het een enorme hype. In die periode hebben we ontzettend veel schoenen verkocht. Daarna is het jarenlang wat minder gegaan, maar sinds 2010 zijn we weer aan het groeien. Dat is gezien de moeilijke markt best een prestatie. Nu timmeren we hard aan de weg om het merk meer bekendheid te geven.”

Hoe willen jullie dat gaan doen?
“Red Wing is een bedrijf dat geen concessies doet ten opzichte van de kwaliteit van de schoenen. Dat is een groot deel van onze marketing. Als gevolg daarvan hebben we een kleiner marketingbudget en daar moet je dus slim mee om gaan. Zo zijn we vrij actief op social media. De winkel in Amsterdam heeft al 20 duizend Facebook-volgers, dat zijn mensen uit de hele wereld. Voor ons is het belangrijk dat de posts kwalitatief zijn. Dus geen acties of kortingen, maar interessante informatie over ons werk of onze ambassadeurs. De bedoeling is om ons enthousiasme en dat van dragers van het merk over te brengen. We maken al meer dan 100 jaar de beste schoenen ter wereld, daar gaan we geen platte acties aan verbinden.”

Hoe brengen jullie dat enthousiasme over aan whole-sale klanten?

“We hebben op dit moment 40 klanten verspreid over Nederland. In tegenstelling tot veel andere merken ondersteunen wij onze klanten actief in het trainen van personeel en onderbrengen van de kennis. Bij Red Wing is het belangrijk dat je het verhaal van het merk kent en dit ook goed kunt uitleggen. Daarom passen we ook goed bij mooie jeanswinkels in het wat hogere segment, waar meestal ook een hoger servicegehalte is.”

Zijn jullie nog op zoek naar nieuwe verkooppunten?
“Zeker. Maar we zijn wel kritisch, Red Wing is geen merk dat bij iedere winkel past. Van oudsher staan we dus vooral bij de jeanswinkels, maar we staan zeker ook open voor goede schoenenzaken. Ik zie op dit moment een frisse wind door schoenenland waaien. Er zijn steeds meer winkels met veel aandacht voor beleving en service. Dat vind ik een hele positieve ontwikkeling.”

Hoe innoveert Red Wing?
“Innovatie is voor een merk als Red Wing niet het allerbelangrijkst. Wij moeten laten zien waarom we nog steeds relevant zijn door constant de beste producten te bieden. We zijn dan ook wars van trends. Het nadeel daarvan is dat je niet op korte termijn kan inspringen op trends. Maar we willen de merkwaarde niet verloochenen, uiteindelijk gaat de Red Wing drager voor herkenbaarheid en kwaliteit.”

Wie is die Red Wing-drager?
“Over het algemeen zijn het mannen tussen de 25 en 40 jaar, die graag geld uitgeven aan goede producten. Zo kopen ze niet alleen goede schoenen, maar ook een mooie jeans en bijzondere gadgets. Ze zijn niet super trendgevoelig, maar wel modebewust. Over het algemeen zijn het vooral mannen uit de grotere steden.”

Wat is de Red Wing Post?
“De Red Wing Post is een speciaal magazine, dat we in een limited edition van 2000 exemplaren drukken. De Nederlandse lancering vindt op donderdag 24 juli in onze winkel in Amsterdam plaats. Dit magazine hebben we samen met de andere zes winkels in Europa ontwikkeld en geeft een inkijkje in de geschiedenis, de hedendaagse invloeden en de uitdragers van Red Wing. We zijn mega-trots op het resultaat en hebben nu al aanvragen vanuit de hele wereld voor een kopie.”