TOP

Hoe gaat het met Rapisardi? [interview]

“Over het algemeen zijn de winkeliers niet tevreden over de maand september, maar Rapisardi is een uitzondering”, vertelt Mirjam Verkley aan Schoenvisie. Het gaat – zoals zij dat zelf zegt – ‘hartstikke lekker’ met het Italiaanse schoenenmerk in Nederland. Er wordt actiever gewerkt aan het duurzamer maken van de producten.

Rapisardi gaat hartstikke lekker”, verklaart Mirjam Verkley tegenover Schoenvisie. Ook al was de maand september een lastig seizoen voor de winkeliers, toch kan Verkley tevreden zijn. “Rapisardi wordt goed verkocht in de winkels. Sinds de eerste uitleveringen gaat het goed en wordt er vol op nabesteld.”

Heb je veel last gehad van de faillissementen?

“Het valt mee. De klappen zijn vooral gevallen in het segment waar geen keuzes zijn gemaakt. De winkeliers die geen duidelijke visie hadden, zijn weggevallen, maar onze afnemers hebben stuk voor stuk mooie winkels en het zijn ondernemers die de handel en de producten kennen. Zij zijn goed bezig met het vak.”

Waarom is Rapisardi een uitzondering?

“Het merk heeft altijd al vastgehouden aan een eigen uitstraling. De ene keer valt het meer in het modebeeld dan de andere keer. Ik werd vijf jaar geleden uitgelachen omdat mijn showroom vol stond met laarzen, maar wij hebben daar een vaste klantengroep voor. Nu laarzen weer in zijn en overknee laarzen een trend, weet men ons helemaal te vinden. We gaan onze eigen weg en hebben een eigen handschrift.”

Wat is dat handschrift dan?

“Elastiek en stretch zijn onze sleutelwoorden. We maken een eerlijk product en we zijn prijscompetitief terwijl we alles volledig in Italië maken. Dat zorgt ervoor dat we ook keurig op tijd kunnen leveren. Die kwaliteit en die service, is fijn voor de retailers. Daarnaast hebben we een minimalistische belijning in de modellen, maar wel met een Italiaanse touch. We vertalen dat naar de Nederlandse markt en kijken wat de klant nodig heeft aangezien de Italiaanse markt toch anders is.”

Zijn er de laatste tijd nog veranderingen doorgevoerd?

“We zijn actiever bezig om van onze items een duurzaam en natuurlijk verantwoord product te maken. Inmiddels zijn we animal free gecertificeerd. Er komt geen stukje leer meer aan te pas. Alles is van natuurlijke producten gemaakt. De binnenzool is bijvoorbeeld van geperst graan wat volledig afbreekbaar is, maar ook de eigenschappen heeft van een goede zool. Vanwege het ecologische, diervrije karakter, hebben we ook steeds meer veganisten die het merk kopen. Dit is geen doel op zich, maar het is wel fijn dat wij deze mensen alsook mensen met een chroom allergie een mooi product kunnen bieden.”

Hoe werkt de inkoop?

“Wij verkopen vanuit onze showroom in Cast of op internationale schoenenbeurzen, maar daarbij blijft het niet. Wij informeren onze klanten gedurende het hele seizoen over de mogelijkheden tot bijbestellen. Door het bijsturen van het aanbod hebben wij een all-season service. De ene retailer wil sandalen en slippers al in februari in zijn winkel hebben, de ander vindt een levering in april of mei prima. Bij ons kan dat allemaal. Wij leveren nu (november) nog steeds laarzen uit. De winter is nog lang en hopelijk stellen we met zijn allen de uitverkoop uit.”

Ben je nog opzoek naar nieuwe winkels?

“Zeker wel. Onze distributie is vrij uitgebreid en gebalanceerd met 250 winkels in het midden- tot hoog segment in Nederland, maar er zullen vast nog regio’s zijn waar één of twee winkels bij kunnen. Het moet een shop zijn waar prijs niet altijd een issue is. We zijn niet hartstikke duur, maar ook niet goedkoop. Ons product mag wat mij betreft wel nog meer in combinatie met kleding verkocht worden.”

Hoe zie je de toekomst van het merk in Nederland voor je?

“We vullen een stukje markt waarin mode gecombineerd is met een eigen stijl. Het is modern, trendy en voor een brede groep vrouwen. In Italië sluit de ene na de andere fabriek, maar de merken die er blijven, kunnen beter voldoen aan de vraag uit de markt. We produceren sneller, zitten korter op de markt en hebben enorm veel product- en markt kennis. De toekomst draait om het niet verzuipen in de prijzenslag die gaande is in de markt. Zolang we een mooi product neerzetten dat geld waard is, een goede pasvorm heeft, service biedt en een leuk verhaal vertelt, dan hebben wij ons plekje.”