TOP

Hoe gaat het met Piedro? [interview]*

Piedro is een van de oudste kinderschoenenmerken in Nederland en is nog steeds up and running. Schoenvisie sprak met sales manager – en kleindochter van de oprichter van Piedro - Marijke Struijs.

Hoe was 2014 voor Piedro?
“Het jaar 2014 was een uitermate goed jaar. We hebben het jaar afgesloten met een flinke omzetgroei in Nederland, maar ook in het buitenland ging het erg goed. In Engeland werd dan ook een eigen kantoor gevestigd, dat is iets waar we trots op mogen zijn. Piedro is één van de oudste kinderschoenleveranciers in Nederland en bestaan al bijna 60 jaar. Nu de Nederlandse schoenwinkeliers moeilijke tijden doormaken, zien wij dat zij zekerheid zoeken bij sterke leveranciers. Het vertrouwen in Piedro is bij de afnemer daarnaast ook toegenomen doordat wij afgelopen jaar een ISO 9001-certificering hebben verkregen.”

Waardoor komt het dat Piedro het zo goed doet in een moeilijke tijd?
“Het vroeg leveren van de collectie heeft geresulteerd in een goede verkoop in de winkels. Maar we hebben ook een groot aantal winkeliers geholpen door hen te onderwijzen in een vakkundige benadering van de klant – van het meten van de voet in zowel de lengte als breedte tot het geven van goede adviezen en extra service. Deze winkeliers konden hun jaar daarmee goed afsluiten. We hebben daarnaast ook goed geluisterd naar detaillisten en ingespeeld op hun wensen. Twee seizoenen geleden is daarom de Piedro-collectie aangepast met een tienergroep die geïntroduceerd werd in maten tot en met 46. Deze past modisch bij het huidige beeld en is vooral geschikt voor tieners met lange, smalle voeten.”

Hoe gaat de nieuwe collectie eruit zien?
“Eigenlijk wil ik het nu nog niet vertellen want het moet een verrassing blijven, maar ik zal een tipje van de sluier oplichten. De wintercollectie 2015 zal bij Piedro gedomineerd worden door sportinvloeden. Maar niet zoals men vanuit het verleden de sportinvloeden kent, het zal nu op een virtuoze – en virtuele wijze neergezet worden. Zelf ben ik erg trots op de enkel – en kuitlaarzen. De drukke versierde laars van het verleden maakt nu plaats voor eenvoud. Er is een aanbod uit verschillende overleersoorten maar wel in één kleur. De voeringen zijn er in imitatiebont als ook in leder.”

Wat maakt Piedro zo speciaal?
“Er zijn meer leveranciers die schoenen in bijvoorbeeld twee wijdten maken maar die schoenen zijn dan veelal gemaakt op standaard zolen. Hierdoor zien de schoenen er al snel breed en plat uit. Bij Piedro is dat anders, wij maken sommige soorten tot wel zes wijdten. Dat betekent ook dat de patronen van het overleer niet standaard zijn maar worden aangepast op de wijdte. Met eigen zolen kunnen we de wijdte juist weergeven. Hierdoor is een smalle uitvoering dan ook echt smal wat wil zeggen dat de schoen de juiste lengte, breedte en hoogte  op de voorvoet heeft. Daarnaast is er ook een goede contreforts (hielversteviging) en zijn de voetbedden uitneembaar.”

Hoe gaat het verder met Piedro, zijn er nog nieuwe ontwikkelingen?
“De Piedro-directie is nu in handen van de derde generatie, stilzitten is er dan niet bij. Wat Nederland betreft, zal de aandacht weer gebracht worden op datgene waarmede Piedro groot geworden is: het handhaven van kwaliteit en pasvorm en het voorlichting aan detaillisten en consumenten. Piedro is sinds kort ook ISO 9001 gecertificeerd wat blijk geeft van ons continue streven naar kwaliteit en service naar onze klanten. Het geeft een basis van vertrouwen.”

Waar kunnen retailers jullie vinden?
“De retailers kunnen ons vinden op Cast in Nieuwegein in showroom F214 Blauw. Onze Belgische klanten kunnen naar het Fashion Center in Brussel.”