TOP

Hoe gaat het met Phenomene? ‘We zullen in de detailhandel de krachten moeten bundelen’

Er is een hoop gaande bij schoenenagentuur Phenomene. Het bedrijf bracht Gola onder bij een nieuwe vertegenwoordiger en voegde Allrounder en Blowfish Malibu toe aan het merkenpakket. Tijd om eens bij te praten met Bernard van Dijk, eigenaar van Phenomene.

Schoenenagentuur Phenomene heeft heel wat veranderingen achter de rug. Schoenenmerk Gola werd in Nederland ondergebracht bij het nieuwe agentuur OFAgency in Roermond en in België bij Fabrik Agency in Antwerpen. Phenomene voegde ook nieuwe merken toe aan het portfolio: Allrounder en Blowfish Malibu. Daarnaast zijn er ook veranderingen geweest bij het Italiaanse hoofdkantoor van Manas, één van de merken die Phenomene vertegenwoordigt. Bovendien heeft Bernard van Dijk zich aangesloten bij Eric van Rosmalen in de strijd tegen de grote online spelers. De hoogste tijd om eens bij te praten.

Waarom zijn jullie gestopt met Gola?

“We hebben Gola uitbesteed aan een nieuw agentuur: OFAgency. Het is een leuk en mooi sneakermerk, maar grote merken als Adidas en Nike sneeuwen het merk een beetje onder. Het merk vindt het best zijn plek in een winkel die net wat anders is dan de gebruikelijke schoenenwinkel. Gola heeft een mooie, vaste look in het product en komt het best tot zijn recht in wat specialere winkels. Het verkoopt bijvoorbeeld erg goed bij Zwartjes van 1883 in Amsterdam. In België verkoopt het merk breder.”

Hoe is de samenwerking met Allrounder ontstaan en welke plannen hebben jullie voor het merk?

“Ik zag een advertentie in een vakblad en ik heb er direct op gereageerd. Allrounder is een Frans bedrijf met Duitse eigenaren dus ik heb een brief gestuurd in alle talen die ik ken. De dag erna kreeg ik een telefoontje en vijf dagen erna ben ik er naartoe gereden.”

“Allrounder is een merk uit het Mephisto-huis, zij hebben de merken nu wat meer uit elkaar gehaald. Mephisto en Allrounder werden vaak in dezelfde showroom verkocht. Omdat Mephisto zo groot is, werd Allrounder er vaak ‘bijgekocht’ met maar enkele modellen. Het wordt nu als een zelfstandig merk gepresenteerd en niet als een verlengde van Mephisto. Daardoor krijgt het merk een eigen identiteit en kopen winkeliers meer in. In Duitsland is Allrounder al boven Mephisto uitgegroeid, maar je ziet dat elk merk in ieder land een andere image heeft. We willen de lijn van Allrounder wat breder trekken en het merk beter presenteren.”

Jullie hebben nog een nieuw merk toegevoegd aan het portfolio?

“Ons nieuwste label is Blowfish Malibu, een merk dat in het voorjaar leuke sandaaltjes en sneakers brengt. Het grootste deel van dat label is vegan, zelfs in de lijm en zool zitten geen leerresten. Blowfish Malibu gebruikt een hoge kwaliteit veganleer. Door de bewerking krijgt het de textuur, look en feel van echt leer. Mensen pakken het beet en kunnen het nauwelijks onderscheiden van echt leder.”

Wat betekent de overname van Manas door Alma Moda voor het merk?

“Er waren financiële problemen. Daarom heeft Alma Moda (eigenaar van o.a. Manas en Khrio, red.) Manas overgenomen. Dat was best even spannend, maar voor zomer 2019 ziet de collectie er heel goed uit. De prijzen zijn lager, met een mooie marge. Daardoor wordt het merk sterker dan het was. Wij vertegenwoordigen nu ook Khrio in Nederland.”

Hoe gaat het nu met Fred Perry?

“Fred Perry staat als een huis in Nederland. De laatste tijd vooral met de kleding. Het is een kwestie van tijd voordat de schoenen weer aanslaan en breed worden verkocht.”

Zijn er verder nog andere nieuwe ontwikkelingen binnen Phenomene?

“Ik heb me aangesloten bij het initiatief van Eric van Rosmalen van het agentuur Interfashion. Hij maakt zich al langere tijd grote zorgen om de macht en kracht van grote online spelers. Er zijn nu een paar grote partijen die steeds groter worden, zij zijn alleen maar bezig met getallen. Iedereen die in een zoekmachine een schoen of merk invult, komt bij die grote partijen terecht. Wat moet de zelfstandige winkelier doen? Hij kan zich aansluiten bij de grote namen, maar dan heb je niets in te brengen als retailer en kun je jezelf niet profileren.”

“Daarnaast zorgt meer online omzet voor minder stenen winkels. Voor steden en winkels is dat rampzalig. Als dit zo door blijft gaan, dan gaat de zelfstandige winkelier daar niet tegen kunnen strijden. Buitenlandse internetbedrijven profiteren van belastingvoordeel en hoeven zich niet aan alle regels te houden. Het is volledig oneerlijke concurrentie. Dit geldt niet alleen voor mode- en schoenenwinkels, maar voor de gehele detailhandel.”

Hoe ziet die samenwerking er concreet uit?

“Ik ga Eric van Rosmalen bijstaan in deze strijd. Er moet een gelijk speelveld komen voor alle spelers. Eric van Rosmalen is nu het vaste aanspreekpunt bij Ondernemend Nederland en de belangenbehartiger in de Nederlandse politiek. Hij heeft spreektijd gehad in de Tweede Kamer. Ik ga hem helpen door hem te ondersteunen waar nodig. We zullen in de detailhandel de krachten moeten bundelen.”