TOP

Hoe gaat het met Paul’s Boutique? [interview] *

Tassenmerk Paul’s Boutique heeft na bijna twee jaar in Nederland al 150 verkooppunten, voor een groot deel modezaken. Het merk signaleert een gat in het tassenaanbod en springt daar in met zijn modieuze, betaalbare tassen.

Wat voor gat is er in het tassenaanbod?

Leon Heppner, verantwoordelijk voor de distributie van Paul’s Boutique in Noordwest-Europa: “Waar koop je een kwalitatief goede tas voor €100,-? In dat prijssegment is nauwelijks concurrentie. Tassen zijn heel goedkoop of juist heel duur. De goedkope tassen van de ketens zijn kwalitatief niet te vergelijken met die van Paul’s Boutique. En in het hogere prijssegment wordt veel met leer gewerkt, wat een tas meteen een stuk duurder maakt. Paul’s Boutique werkt daarom bewust met kunststof.”

Hebben consumenten voor €100,- niet liever een echt leren tas?

“Het is een fabeltje dat leer kwalitatief beter is dan kunststof. Leer is misschien zelfs wel kwetsbaarder dan kunststof, het is onderhoudsgevoeliger en slijt sneller. Het enige voordeel is dat leer gaat leven. Paul’s Boutique werkt met de meest hoogwaardige kunststof. Maar belangrijker is nog hoe een tas in elkaar wordt gezet. Onze tassen worden gestikt en niet gelijmd, voor een deel is het handwerk. Die kwaliteit zie je terug in ons retourpercentage, dat lag afgelopen seizoen op 0,3 procent. We hebben overigens wel tassen van echt leer, maar die kosten meteen tussen de €250,- en €350,-.”

Pauls Boutique hw1516 5 

Wat onderscheidt Paul’s Boutique verder van andere tassenmerken?

“We hebben 4 collecties per jaar met elk meer dan 100 verschillende stijlen. We proberen met een zo breed mogelijke collectie een brede doelgroep te bereiken, van scholieren tot zakenvrouwen. We hebben clutches voor uitgaan en tassen voor elke dag, maar ook tassen die gebruikt worden als schooltas of zakelijke laptoptas. We hebben veel basics, maar ook in het oog springende tassen in een kleur of met een print. Onze tassen worden vaak met de bijpassende portemonnee verkocht, dat werkt op ons prijsniveau heel makkelijk.”

Hoe gaat het in Nederland?

“We zijn in januari 2014 begonnen met de verkoop aan winkeliers en sinds augustus 2014 liggen we in de winkels. We hebben hier nu ongeveer 150 verkooppunten, inclusief 15 shop-in-shops. Paul’s Boutique wordt verkocht bij boetieks, schoenenwinkels en modische lederwarenwinkels. We liggen ook veel bij winkels in het hogere segment, zoals Oger Donna in Amsterdam en Denvin in Sittard. Als je een jurkje van €300,- koopt, neem je een tas van €100,- makkelijk mee. Voor €500,- laat je hem staan.”

Pauls Boutique hw1516 1Pauls Boutique hw1516 2Pauls Boutique hw1516 4Pauls Boutique hw1516 3 

Hoe maak je de consument bekend met Paul’s Boutique?

“Onze marketingstrategie richt zich vooral op bloggers. In Nederland werken we met 150 bloggers samen, daarmee bereik je een paar miljoen mensen. En dan wordt je ineens een merk. Ons Instagram-account is heel interactief, zij plaatsen daar foto’s met de tassen van Paul’s Boutique. En we hebben een bloggersevent gehouden rond een speciale limited edition tas. Bloggers houden je ook scherp. Als ze er achter komen dat je rommel maakt, zullen ze je net hard neersabelen als dat ze je de hemel in prijzen.”

En hoe staat het nu met de naamsbekenheid?

“Die groeit zeker. Dat merken onze klanten bijvoorbeeld in hun webshop. De meeste bezoekers komen binnen door een zoekopdracht via Google. Als je merknaam nog niet zo bekend is, wordt er minder op gezocht en krijg je dus ook minder bezoekers naar je site. Inmiddels gaat het de goede kant op. We hebben wel de ambities om het grootste tassenmerk van het land te worden. We hebben zo’n brede doelgroep en groot bereik dat dat binnen de mogelijkheden ligt.”

Instagram Pauls Boutique