TOP

Hoe gaat het met Outrageous Brands? [interview]

In korte tijd is er veel veranderd bij Outrageous Brands. Eigenaar André Beintema betrok een showroom in een van de voormalige suikersilo’s in Halfweg, werd opnieuw benaderd voor vertegenwoordiging van Le Coq Sportif en zet nu in op een herpositionering van het Franse merk.

Vroeger werd er suiker opgeslagen in de silo’s bij Halfweg. Nu bieden de enorme, cilindervormige gebouwen onderdak aan hypermoderne kantoor en -showruimtes. Sinds juni heeft Outrageous Brands er een showroom, op de elfde verdieping van Silo West, waar ook kledingmerken als A Fish Named Fred en NZA New Zealand Auckland kantoor houden. Bezoekers hebben uitzicht van Haarlem tot het havengebied van Amsterdam. “En Schiphol ligt aan de andere kant”, wijst Beintema. “De vliegtuigen gaan recht over ons heen. De locatie is te gek, de industriële omgeving past perfect bij ons en onze merken.”

In korte tijd is er veel veranderd bij Outrageous Brands. Na het faillissement van Unlimited Sports Group (USG), de licentiehouder voor Le Coq Sportif in de Benelux, kwamen de verkooprechten terug bij Le Coq International in Frankrijk. Het Franse hoofdkantoor benaderde Beintema en zijn collega Ben Alferink voor vertegenwoordiging in de Benelux, Duitsland en Oostenrijk. Voor Beintema is dit bekend terrein: hij introduceerde Le Coq Sportif dertien jaar geleden in Nederland en zette het merk samen met een aantal collega’s in de daaropvolgende jaren stevig op de markt. “Voor mijn gevoel is de cirkel weer rond.”

IMG_20160809_171224 IMG_20160809_170715

Unlimited Sports Group was licentiehouder, Outrageous Brands werkt als freelance vertegenwoordiger voor LCS. Een belangrijk verschil?

“USG produceerde voor een aantal afnemers aparte collecties. Zo werden er voor discounters als Scapino, Aktiesport, Bristol en het Belgische Shoediscount zogenaamde take-downs gemaakt, goedkopere, synthetische afgeleiden van de fashionschoenen. Voor de consument was het verschil echter nauwelijks te zien. Probeer dan maar eens uit te leggen waarom een sneaker van Le Coq Sportif bij Nelson dertig euro duurder is dan bij Scapino of Aktiesport. Daarbij lag het merk op veel te veel plekken. Als je alleen al door de Kalverstraat liep, kwam je het in twintig tot dertig winkels tegen.”

Wat gaan jullie anders doen?

“Zes jaar geleden stond Le Coq Sportif op lifestylegebied op hetzelfde niveau als Nike, Asics en Adidas. Zo willen we het merk opnieuw positioneren. Daarvoor gaan we een kwalitatieve distributie voeren, we nemen afscheid van de discount kanalen. Nieuw is ook dat we de complete internationale collectie van het merk vertegenwoordigen, die kwalitatief van een veel beter niveau is dan de collecties die onder licentie werden geproduceerd. De zomercollectie voor 2017 bevat een aantal items die maar in een beperkt aantal Europese winkels verkocht mogen worden. Als een van onze klanten zo’n model wil opnemen, moet we daar een speciale aanvraag voor doen bij het hoofdkantoor. De totale collectie is verdeel in drie segmenten – sport, lifestyle en sportlifestyle. We segmenteren per klant en bieden iedereen een assortiment te bieden wat bij de winkel en doelgroep past. Het is niet de bedoeling dat retailers een bepaald model niet kunnen verkopen omdat het te heftig of juist te braaf is.”

Wat versta je onder kwalitatieve distributie?

“Distributie via de betere detaillisten. Binnen de key accounts zijn dat voor mij Nelson, Ziengs, Schuurman Schoenen, Van Dalen, Dungelmann, Van den Assem en Omoda. Met name Omoda en Van den Assem zijn bij uitstek geschikt om onze exclusievere modellen te verkopen. Daarnaast hopen we op die manier een breed publiek kennis te laten maken met de veranderingen bij Le Coq Sportif. Bij de onafhankelijke retailers denk ik aan mooie familiewinkels als Wicor Telkamp, Taft of Steenwijk Schoenen.”

20160809_164052 IMG_20160809_171859

Ben je niet bang dat de herpositionering van Le Coq Sportif consumenten afschrikt?

“Dat zal zeker gebeuren. Om een voorbeeld te geven: de tijden dat je voor een tientje drie Le Coq Sportif-polo’s bij Aktiesport kon scoren, zijn absoluut voorbij. We hebben geaccepteerd dat we daar in het begin omzet op inleveren.”

Welke merken voert Outrageous Brands verder?

Mundart is een Duits merk dat sportmodellen op een modische manier brengt. Het heeft een heel eigen gezicht. Ik noem het altijd het modische zusje van Skechers. Het prijsniveau is ongeveer hetzelfde, met winkelverkoopprijzen tussen de €59,95 en €89,95.”

“In september 2014 hebben we het luxe sneakermerk Seikatsu gelanceerd (met winkelverkoopprijzen tussen de €199,95 en €299,95). Daarmee mikken we op de consument die echt iets anders zoekt dan het bestaande aanbod. Zeker in een tijd waarin iedereen een beetje hetzelfde lijkt te dragen, denk ik dat Seikatsu er echt uit springt. Het is niet de makkelijkste periode om een nieuw merk uit te rollen: retailers hebben minder te besteden en doen dat daarnaast liever bij een bekende naam. Maar het publiek staat wel open voor iets nieuws, merken we als we het merk direct aan hen laten zien. We staan met Seikatsu in het Gather pop-up warenhuis in het oude V&D-gebouw in Haarlem en krijgen er enthousiaste reacties op.”

“Het Nederlandse modemerk A Fish Named Fred, dat hier kantoor houdt, heeft de collectie begin dit jaar uitgebreid met een schoenenlijn (winkelverkoopprijzen tussen €109,95 en €179,95). Eigenaar Rob Schalker heeft de schoenen zelf bij zijn modeklanten geïntroduceerd, maar was daarnaast op zoek naar iemand zich op de schoenenbranche zou richten. Mundart en Le Coq Sportif zijn commerciëler en voor ons makkelijker te verkopen, A Fish Named Fred en Seikatsu hebben wat meer aandacht nodig. We richten ons met deze merken op winkeliers die wat apartere schoenen voeren. Pioniers, zoals Schutrups, Zandbergen, etc. Als zulke retailers de merken opnemen, volgt de rest vanzelf.”

20160809_164458

Mundart

20160809_164345

Seikatsu

20160809_164242

A Fish Named Fred Shoes