TOP

Hoe gaat het met My Sweet Shoe? [interview]*

Na vijf jaar is het voor Petra Bartman van My Sweet Shoe duidelijk: een pilotstore, de groothandel, een website en een webwinkel is te veel voor in deze tijd. Daarom gooit zij in de komende vijf jaar het roer om.

Hoe was 2014 voor My Sweet Shoe?

“Afgelopen jaar was voor My Sweet Shoe het jaar van de keuzes. Als de markt om je heen verandert, moet je daarin meegaan en zelf ook veranderen. Vijf jaar geleden ben ik als nieuwkomer  begonnen met de ambities van een groot schoenenmerk. Ik had nog geen schoen verkocht maar wel al een pilotstore, groothandel, site en kort daarna ook nog een webwinkel. De realiteit van nu is dat dit een beetje teveel van het goede is geweest. Daarom richt ik me de komende vijf jaar 100% op de verdere uitbouw van de groothandel met naast de meisjesschoenencollectie, speciale aandacht voor de damescollectie.”

Hoe ging afgelopen inkoopseizoen en waardoor komt dat?

“Retailers in Nederland kopen steeds meer in op zekerheid en dat is in het voordeel van de grote merken. De grote gemene delers zie je daarom steeds vaker terug in het straatbeeld. My Sweet Shoe is een merk dat het verschil probeert te maken. Wij moeten het vooral hebben van retailers die het leuk vinden om ook dit verschil te maken. Gelukkig heb ik een trouw klantenbestand opgebouwd.”

Wat maakt My Sweet Shoe beter dan andere merken?

“Waarin wij ons onderscheiden zijn stijlvolle meisjes en dames collecties  met veel oog voor detail, kleur en kwaliteit. Alles wordt geproduceerd in Spanje en Portugal. De damescollectie is op korte termijn leverbaar, het gehele jaar door, want daar is op dit moment veel behoefte aan.”

Wat zouden jullie kunnen verbeteren?

“Onze distributie buiten Nederland is één van de speerpunten voor de komende jaren. Komend jaar willen we verder uitbreiden in het buitenland.”

Zijn er verder nog nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf?

Naast onze kindercollectie zijn we onze damescollectie steeds meer aan het uitbreiden. Wij geloven erin dat vrouwen, ondanks alle sportieve en comforttrends op dit moment, altijd behoefte zullen hebben aan vrouwelijke en elegante schoenen. In Nederland moet het vaak stoer en praktisch zijn, althans, zo wordt er hoofdzakelijk ingekocht. Voor de bijzondere schoenen moet je steeds meer online zijn. Vrouwen hebben altijd een bijzondere relatie met schoenen gehad. Wij zien het als een uitdaging met onze collectie hieraan tegemoet te komen. Dat zijn we aan onze naam verplicht.”

Waar kunnen retailers jullie vinden?

“Nederlandse winkeliers kunnen ons vinden in showroom Pop06/2 (groen) in Cast. In Belgie wordt onze kindercollectie vertegenwoordigd door agentschap Totolino. Voor de verkoop in een aantal andere landen oriënteer ik me momenteel. Met beurzen onderhoud ik eerlijk gezegd een haat/liefde verhouding. Wat het ene jaar een goede beurs is, is het andere jaar dat helemaal niet. Daar ben ik voor komend seizoen dus nog niet uit.”