TOP

Hoe gaat het met Mexx? [interview] *

Het was stil rond Mexx sinds het faillissement en de doorstart begin 2015. Maar het merk is onder de nieuwe Turkse eigenaar Eroglu weer volop in bedrijf, vertelt Yan Aerts, wholesale director van Mexx.

Mexx maakte begin 2015 een doorstart. Daarna werd het vrij stil….

“Achter de schermen zijn we druk bezig. Mexx brengt elke maand collecties. We hebben door het faillissement vier maanden stil gelegen, dus je kunt je voorstellen dat we nu heel wat in te halen hebben”, begint Yan Aerts, al tientallen jaren werkzaam voor Mexx en nu Wholesale Director van Mexx Global B.V.  “De curator heeft iedereen moeten ontslaan. Inmiddels zijn heel wat medewerkers terug bij Mexx. We zijn hard aan het werk om ervoor te zorgen dat het merk gecontinueerd wordt en de collecties worden uitgeleverd.”

Hoe doen jullie dat?

“De nieuwe eigenaar Eroglu heeft zoveel mogelijk Mexx-goederen proberen op te kopen bij fabrikanten, distributeurs en magazijnen. We hebben contact gezocht met bestaande retailers om de artikelen op een gestructureerde manier af te zetten, zodat het niet op de markt of bij outletwinkels zou belanden. We hebben meer dan drie miljoen stuks zomervoorraad teruggekocht en we zijn inmiddels bijna van alles af. Ondertussen zijn we doorgegaan met verkoop en productie van de najaarscollectie 2015, die we nu gaan uitleveren. Momenteel wordt hier in Amsterdam gewerkt aan de zomercollectie 2016, die vanaf oktober in de verkoop gaat. Halverwege 2016 moeten inkoop en leveringen weer in het normale ritme lopen.”

Hoeveel klanten heeft Mexx nog?

“Dat is moeilijk te zeggen. Sommigen kochten een plukje winter en anderen hebben alleen wat uit de zomercollectie ingekocht omdat ze al vol zaten voor de winter. Sommige klanten hadden na het faillissement al alternatieven gezocht voor Mexx. Het is natuurlijk de bedoeling om uiteindelijk zoveel mogelijk klanten terug te halen, maar we zitten echt nog in de opstartfase.”

En de eigen winkels?

“Het is Eroglu gelukt om de huurcontracten over te nemen van dertig winkels in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. In Nederland zijn nu nog tien Mexx-winkels open, plus een dertigtal shops in V&D. En er lopen nog steeds gesprekken met verhuurders, ook voor nieuwe panden.”

Eroglu is een grote Turkse textiel- en kledingproducent en eigenaar van de jeansgerelateerde ketens Colin’s en Loft, waarmee ze meer dan 600 winkels hebben. Waarom kocht het bedrijf Mexx?

“Met de eigen winkelformules is Eroglu groot in Oost-Europa, maar daar gaat het nu door de crisis moeilijk. Het bedrijf wil daarom uitbreiden richting West-Europa. Eroglu kende Mexx al als producent en als retailer en ziet de potentie van het merk. Daarnaast wil het bedrijf Mexx ook uitrollen in Turkije, waar het vrijwel niet aanwezig is. De nieuwe ceo Ümit Eroglu, zoon van een van de vijf broers die Eroglu hebben opgezet, verdeelt zijn tijd over het hoofdkantoor in Amsterdam en het nieuwe Mexx-kantoor in Turkije.”

Waar ging het mis met Mexx?

“De laatste eigenaren waren investeerders, die zijn uit op korte termijn winst. Na drie jaar realiseerden ze zich dat het langer zou duren en hebben ze alle investeringen stopgezet. Er waren de afgelopen jaren voortdurend wisselingen aan de top en er werd steeds gerommeld aan het product, de marketing en concept. Dat werkt niet. Elk merk heeft zijn historie en DNA, daar moet je niet aan komen. De nieuwe eigenaar wil niet aan de positionering van het merk komen. Dit is een familiebedrijf met een lange termijn visie.”

Wat is die visie?

“Mexx blijft gewoon Mexx. Of eigenlijk: wordt weer gewoon Mexx. Een merk in het middensegment en met korte termijn collecties en maandelijkse leveringen. Het moet nog veel sneller wil je concepten als Zara en H&M bij willen benen, waar Eroglu ook voor produceert. Dus de knowhow en de capaciteit is in huis. Je kunt niet meer negen maanden van te voren alles bepalen. Dat kan alleen als je een designermerk bent. Daarnaast moet het volume omhoog en dat betekent dat de doelgroep moet worden opgerekt. De laatste drie jaar is de doelgroep van Mexx gereduceerd tot de leeftijdsgroep 29 tot 33 jaar. Onze focusgroep wordt weer 20 tot 35 jaar. Dat betekent dus dat we ook weer iets jonger gaan. Terug naar het oude Mexx.”

Hoe uit zich dat concreet in de collecties?

“De vrouwencollectie krijgt vanaf de zomercollectie 2016 vier pijlers. Nieuw zijn Street, voor dat festivalmeisje met veel denim, en Studio, met sportswear als daily wear. Deze twee nieuwe pijlers richten zich op die jongere vrouw die we weer willen gaan bereiken. Atelier is het casual Mexx van vroeger, maar dan iets vrouwelijker en romantischer, met veel jurken. En tenslotte is er Collection, voor werk en in de stad, de groep waar Mexx zich de laatste drie jaar op heeft gefocust. De mannencollectie wordt verdeeld in het formelere Collection.M en het casual Street.men, waarbij de laatste pijler ook jonger en meer jeansrelated wordt. Aan de kinderlijn wordt niets veranderd, we gaan alleen kritisch naar de prijs kijken. De kinderlijn was hoger gepositioneerd dan de mannen- en vrouwenlijn. De consument die de Mexx kindercollectie kocht, was niet de Mexx vrouw. De kinderlijn wordt daarom betaalbaarder.”

Mexx_woman hw1516Mexx_baby hw1516

Beeld van de najaarscollectie 2015 van Mexx.