TOP

Hoe gaat het met Mag Creative Footwear? [interview]*

Vijf jaar geleden nam Maurice Bovée het merk Mag over van oprichter Hans Kappetein. Er is sindsdien veel gebeurd maar vooral het laatste jaar weet Bovée goed in te spelen op de veranderende markt.

Hoe was 2014 voor Mag Creative Footwear?

“Heel goed, maar gek genoeg pas vanaf het najaar. Het voorjaar was erg lastig en het najaar juist erg goed. Het was het eerste moment dat we merkten dat consumenten ons verhaal echt oppikten. Vanaf augustus hebben we het gevoel gehad dat alles op zijn plaats viel en dat is tegenovergesteld aan de markt. Maar dat heb je als nichespeler: Mag is Mag, de schoenen zijn heel herkenbaar en het gaat altijd om lekker lopen. Dan kan het zijn dat als het slecht gaat in de markt, je bedrijf ineens goed gaat of andersom.”

Toen het in het voorjaar minder ging, was dat een erg moeilijke tijd?

“Het heeft er wel toe geleid dat – en dat is een proces van de laatste jaren – we goed hebben nagedacht over hoe de markt er in de toekomst uit ziet. Wie zijn dan mijn klanten, wat is mijn plaats in de markt en via welke kanalen ga ik verkopen. Het heeft ertoe geleid dat we het businessmodel hebben omgegooid. We gaan de webshop de steel maken van de collectie en de verkoop en daar omheen gaan we services bieden om de winkelier optimaal te kunnen bedienen.”

“We maken ook geen traditionele seizoenscollecties meer, we ontwikkelen voortdurend. Het afgelopen jaar zijn we ons extra gaan richten op online marketing. Er kwam zo veel nieuws op me af dat ik de boeken open heb geslagen en ben gaan ‘studeren’ om te kijken hoe we op de veranderende omstandigheden kunnen inspelen en hoe we die konden inzetten om het merk te versterken. We hebben alles losgelaten aan hoe we traditioneel communiceerden en zijn omgegaan naar een bijna volledig social media verhaal. In het begin was het eng maar al in augustus bleek dat we de snaar wisten te raken.”

Je bent iets meer dan vijf jaar geleden aangetreden bij Mag, heb je ervan kunnen maken wat je voor ogen had?

“In het begin ging het voortvarend maar de laatste jaren zijn natuurlijk wel lastig met alles dat er gebeurd is in de markt. Dat zijn zowel eigen fouten als ook faillissementen van internationale klanten geweest. In 2009 dacht ik naïef dat het ergste voorbij was maar dat was natuurlijk niet zo. We zijn nu niet op het punt dat ik vijf jaar geleden voor ogen had maar de ontwikkeling die we nu zien is erg positief.”

Zijn er verder nog ontwikkelingen binnen het bedrijf?

“Qua product staan we nu wel zo vast als een huis. Er komen nieuwe materialen, kleuren en details maar het product staat en de aanpassingen zijn puur op esthetisch vlak. Op communicatiegebied passen wij ons voortdurend aan naar de statistieken die wij krijgen van verschillende bronnen zoals Facebook. Als je tien jaar geleden een advertentie in een tijdschrift zette dan wist je totaal niet wat het resultaat was maar nu weet je precies wat er gebeurt. De beschikbaarheid van al deze gegevens heeft de marketing totaal op zijn kop gezet.”

“Het is bizar hoe snel de verschuiving van offline naar online gaat. Er wordt natuurlijk veel gepubliceerd over deze trend, bijvoorbeeld over mobiel internet dat in 2018 goed zou moeten zijn voor dertig procent van de bestellingen. Maar bij ons vind nu al ongeveer de helft van de bestellingen plaats via de mobiele website.”

Waar kunnen retailers jullie vinden?

“We staan in Cast bij showroom 444. Voor winkeliers geldt dat ze altijd met Mag kunnen beginnen. We hebben een compacte collectie met service en met voorraad. Je hebt maar een kleine voorraad nodig omdat je losse kleuren of maten het hele jaar door kunt nabestellen. Er is dan ook geen minimum aan schoenen dat retailers moeten inkopen.”