TOP

Hoe gaat het met Koel4Kids [interview]*

Het kinderschoenenmerk Koel4Kids heeft in de afgelopen maanden verkooppunten zien verdwijnen en erbij zien komen. Schoenvisie sprak met medeoprichter Vanessa Wijsmuller over het overleven van de crisis.
Hoe is het afgelopen inkoopseizoen gegaan?
“We zitten nu midden in de productie van de zomercollectie en we zijn tevreden over de verkoopresultaten. We merken wel dat veel winkels voorzichtig  zijn geworden, waardoor sommige orders kleiner waren. Daarnaast zijn er winkels die stoppen met de verkoop van kinderschoenen of hun winkel sluiten en dat moeten we natuurlijk inhalen. Gelukkig komen er ook nieuwe verkooppunten bij op plekken waar andere winkels zijn afgevallen. Het vergt in deze lastige tijd meer energie om te groeien waar dit in het verleden vanzelf ging. Al met al zien wij het komende winterseizoen positief tegemoet.”

Hoe zorgen jullie er voor de verkoop beter te maken?
“Wij hebben vanaf het begin in 2006 een exclusiviteits beleid, wat betekent dat we niet meer dan een KOEL verkooppunt in een (klein) dorp willen. Nu kunnen we weer winkels benaderen die ons in het verleden niet konden verkopen. Ook willen we verder uitbreiden in het buitenland. We zijn al behoorlijk aanwezig in België en het idee is om nu Duitsland – waar we al een paar verkooppunten hebben – groter aan te pakken. We doen dat heel voorzichtig want ook voor ons is het een risicovolle tijd. Onlangs hebben we een contract gesloten met ANWR, die ook een tak in Duitsland hebben. Via hen maar ook via andere kanalen willen we de Duitse markt op.”

Hebben jullie gedacht aan het veranderen van de schoenen of de prijzen?
“We hebben natuurlijk nagedacht welke koers we willen varen. Toen wij startten waren wij een van de eersten met flexibele laarsjes in felle kleurtjes. Dat is onze identiteit geworden: heel simpel maar met een twist. Deze identiteit behouden en herkenbaar blijven voor de klant is erg belangrijk gebleken.” Wat onze prijzen betreft, we streven altijd naar een goede prijs/kwaliteit verhouding en doen ons uiterste best de prijzen stabiel te houden. Prijzen verlagen zou betekenen dat we onze productie zouden moeten verplaatsen. Dat zou ten kosten kunnen gaan van de kwaliteit en dat risico willen we niet nemen.”

Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen?
“We proberen mee de denken met onze klanten. Die krijgen niet alleen te maken met de crisis maar ook online ontwikkelingen spelen een grote rol. Wij hebben vorig jaar een B2B shop geïntroduceerd. Winkeliers kunnen inloggen in de B2B en in onze voorraad kijken. Ze kunnen dan nabestellen of een bestelling plaatsen waar de klant bij is. Onze verkooppunten maken er veel gebruik van. Je moet blijven meedenken met de winkelier en samen beter worden.”

Waar kunnen retailers jullie vinden?
“In Den Haag hebben wij ons eigen kantoor annex showroom. Daar komen de meeste klanten inkopen wat goed werkt omdat ze daar in alle rust de collectie kunnen bekijken. Dat kan ook in de avond of in het weekend, daarin zijn we heel flexibel. We staan niet op beurzen, maar wel op inkoopdagen van een aantal inkooporganisaties waar we mee samenwerken,  Euro-Holland, Promodes en ANWR.”