TOP

Hoe gaat het met Joya? [interview]

Het Zwitserse comfortschoenenmerk Joya komt met een nieuwe ontwikkeling: een afwikkelzool. Ramon den Uijl, agent van het merk in de Benelux: “Je ervaart een superzachte landing waarna je voet op de meest natuurlijke manier kan afwikkelen, met de juiste steun onder de voetboog.”

Joya heeft een nieuwe afwikkelzool gecreëerd, wat houdt dit precies in?

Ramon den Uijl: “Daarvoor moet je eerst kijken naar wat Joya doet. De claim van het merk is de zachtste schoenen ter wereld te maken. Alle schoenen hebben dus een super zachte zool, die iedere harde ondergrond zacht maakt. Dat loopt ten eerste niet alleen ontzettend lekker, maar het heeft ook gezondheidsvoordelen. De druk op de gewrichten wordt namelijk minder omdat iedere keer dat je een stap zet, je met de hak in de zool wegzakt. Je kunt het het beste vergelijken met het lopen in zand: als je je hak neerzet dan ontstaat er een deuk, je zakt weg. De zool vormt zich naar je voet.”

“Nu heeft Joya in de nieuwe ID-schoen het zachte gecombineerd met afwikkeling. Het verschil tussen de nieuwe schoen en de klassieke Joya-schoen, is dat de zool veel ronder is en onder het middenvoet de ‘Activator’ zit waar je overheen afwikkelt. Dit is een wat harder gedeelte dat zich aanpast aan je voetboog. Daarnaast moet je lichaam wat moeite doen om eroverheen te lopen waardoor je spieren worden geactiveerd en je automatisch rechter op gaat lopen.”

Joya functie ID

Maar het lopen in zand is altijd heel zwaar, is dat ook zo met het lopen op Joya-schoenen?

“Nee, wat het lopen in het zand zwaar maakt, is dat je bij de afzet geen grip hebt, je glijdt continu weg. Wat de Joya-schoen doet is de demping van het zand bieden. In het begin zul je bij het lopen op een Joya-schoen wel wat vermoeider raken, je zult merken dat je een andere schoen aan hebt. Je activeert namelijk spieren die je anders niet gebruikt. Maar je ervaart niet dezelfde vermoeidheid in je spieren als bij het lopen op zand.”

Voor wat voor mensen is de ID-schoen weggelegd?

“Er zijn een aantal categorieën. Er is een groep die op zoek is naar schoenen die makkelijk afwikkelen en deze schoen loopt heel natuurlijk. Daarnaast heb je een groep met gezondheidsproblemen. Als je bijvoorbeeld veel last hebt van hielspoor en de schoen verdeelt de druk beter over de voet, dan zal dat direct verlichting geven. Ook zijn er consumenten die voor hun werk de hele dag staan en lopen over een harde, betonnen vloer en door de ID-schoen staan ze op een juiste manier. De grootste groep koopt Joya-schoenen voor de zachtheid in combinatie met de soepele afwikkeling.”

Wat zijn tot nu toe de reacties op de ID-schoen?

“We hebben de schoen op de ISLN door winkeliers laten passen en we hebben hem natuurlijk ook bij bestaande Joya-dealers laten zien. De reacties zijn enorm positief en dat komt vooral door de zachtheid gecombineerd met het afwikkelen. De meesten vinden dat het rond en zacht loopt.”

Joya ID-Casual-M-WhiteJoya ID-Casual-W_White

€ 229,95 winkelverkoop is niet niets, wat vinden klanten daarvan?

“Er zijn een aantal producten op de markt die in deze categorie vallen en daarvan zijn de prijzen min of meer hetzelfde. Je ziet dat dit soort schoenen € 180,- tot € 250,- kosten en daar valt de ID-schoen precies tussenin dus daar krijg ik niet veel reacties op. Als de schoen een probleem bij je oplost dan blijft € 230,- euro een fors bedrag maar het is het waard.”

Hoe gaat het verder met Joya in Nederland?

“We hebben een hele goede ISLN gehad. We waren voor het eerst aanwezig op de beurs en dat was een goede kennismaking. Met name de zondag en de maandag hadden we veel aanloop met winkeliers die geïnteresseerd waren en waarmee ik vervolgafspraken heb gemaakt. We hebben daarnaast momenteel negen dealers en de doorverkoop is hartstikke goed.”

Wat zijn de plannen voor Joya in Nederland?

“Wij zijn op zoek naar winkels waar consumenten kwalitatief goed geholpen worden en waar veel tijd genomen wordt voor de klant. Om de schoen goed te kunnen verkopen, moet je weten waar je over praat. Dat betekent automatisch dat een bepaald type winkels afvalt. Het plan is om Joya kwalitatief en selectief te distribueren. Consumenten zijn bereid om verder te reizen om een winkel te bezoeken waar ze verstand hebben van voetproblemen en de juiste houding.”

“Joya zal geen eigen webshop openen in de Benelux. Ten eerste zijn wij geen online specialist en daarnaast heeft onze retailer vaak een webshop waarmee wij niet willen concurreren. Ook is het een relatief nieuw product en wij vinden dat je dat moet passen in de winkel. Je moet voelen wat je aan je voeten hebt en een verkoopmedewerker dient uit te leggen wat het product met je lichaam doet. Het is geen schoen die je op een plank zet en die zichzelf verkoopt, je moet er iets over vertellen.”

“In Duitsland is Joya voor het tweede jaar achtereen door comfortschoenwinkeliers verkozen tot meest loyale leverancier van het jaar. Dat komt onder andere door het selectieve distributiebeleid en de visie op internetverkoop. We gaan op exact dezelfde manier het merk in Nederland gestalte geven.”