TOP

Hoe gaat het met JJ Footwear? [interview]*

Na een spannend jaar is de blik van Carl van der Putten, directeur van JJ Footwear op de technische mogelijkheden binnen de schoenenbranche gericht. “Consumenten moeten JJ Footwear 24/7 kunnen aanschaffen”.

Wat is er na de doorstart in 2013 veranderd?

“Alle investeringen hebben we gefocust om JJ Footwear, samen met de retailer, in de breedste opzet en de best mogelijke service aan de consument verkocht te krijgen. De logistieke activiteiten hebben we weer in eigen handen, de beschikbaarheid van de voorraad is geoptimaliseerd, er is eerder uitgeleverd dan voorheen. Met succes: we krijgen weer complimenten van onze klanten over de collectie en de uitleveringen. Het belangrijkste initiatief op de winkelvloer is de introductie van de Personal Fit Desk, waardoor bedienend personeel razendsnel de missende maat, wijdte of kleur van een artikel kan nabestellen. Dit is een model waarmee we de risico’s van de retailer willen minimaliseren. Dan heb ik het over zaken als voorraad of aantallen inkopen. Ter ondersteuning van het concept is extra personeel aangenomen. Langzaam maar zeker zijn we aan het veranderen van productiebedrijf met kennis van internet, naar een schoenen- en internetonderneming met productiekennis. En klaar om samen met de retailer de online opbrengsten te delen.”

Wat ging er vorig jaar verkeerd?

“Nabestellen op de winkelvloer was de missing link. Eigenaren van schoenenwinkels hebben geen tijd of zin om na te bestellen. De consument vond zijn schoenen ondertussen wel, maar niet die van JJ Footwear. Daarom hebben we een app ontwikkeld en de eerder genoemde Personal Fit Desk, die met behulp van een tablet als voorraadsysteem direct op de winkelvloer werkt. In combinatie met de Personal Fit Code [een maatservice voor de consument, -red.] krijgt de consument te zien welke passende schoenen er op voorraad zijn.”

Merken jullie al veranderingen naar aanleiding van deze ontwikkelingen?

“Vorig jaar was relatief moeilijk, maar we merken nu al een enorm verschil. Retailers snappen dat inkopen anders moet. We raden ze aan om de helft minder in te kopen dan gewoonlijk en zorgen voor ruimte in hun budget. Online is de toekomst, ook in de schoenenbranche. Maar dan moet je een goed systeem hebben, investeren in techniek en een webshop, die zaken zijn niet voor iedereen weggelegd. Daar maken wij het verschil.”

De focus zou sowieso meer op onlineverkoop komen te liggen. Hoe gaat dat nu?

“In het buitenland richten we ons al langer op grotere webwinkels zoals het Franse Sarenza en het Duitse Klingel. Er loop momenteel een aanvraag bij diverse grote Duitse en Engelse internetondernemingen. Vorig jaar zijn we low key begonnen met directe, online verkoop aan de consument. Zonder daarbij retailers tegen het zere been te stoten. Consumenten zijn verplicht om tijdens het betalingsproces aan te geven of ze hun aankoop bij hun dichtstbijzijnde retailer willen aanschaffen, of thuis gestuurd willen krijgen. Sowieso krijgt deze retailer een marge van 30 procent.”

Hoeveel verkooppunten zijn er in Nederland?

“Zo’n 120. Niet alle verkooppunten hebben momenteel een Personal Fit Desk, vanaf voorjaar 2015 verkopen we alleen nog in combinatie met dit systeem.”

Op welke beurzen staat JJ Footwear?

“ Op GDS in Düsseldorf, Curvy in Berlijn, Big is Beautiful in Amsterdam en CAST in Nieuwegein.”

Hoe zie je de toekomst van JJ Footwear?

“Bij de doorstart in 2013 zeiden we al; internet wordt de belangrijkste strategie. Daar werken we nog steeds hard aan. Want we willen dat consument onze schoenen 24/7 kan aanschaffen. En ik ben bijzonder geïnteresseerd in zaken als bodyscanning en de opkomst van 3D-printen. Uiteindelijk is een combinatie van die twee de toekomst van de schoenenbranche. En die toekomst is er sneller dan menigeen denkt.”