TOP

Hoe gaat het met Inuovo [interview] *

Inuovo bestaat nu zes jaar en loopt al vanaf het begin storm. Het verkoopseizoen is net begonnen en Bert de Benis, General Manager European Office van Inuovo, vertelt hoe hij zich daarop voorbereidt.

Het verkoopseizoen is begonnen, u bent nu in Berlijn voor Panorama. Waar gaat u nog meer naartoe met Inuovo?

“Ik zal hierna nog naar GDS in Düsseldorf, MICAM in Milaan, Who’s Next in Parijs en  Platform in Las Vegas gaan. Daarnaast zal ik enkele lokale beurzen in Europa bezoeken, die door de verschillende agenten worden geregeld.”

Hoe bereidt u zich voor op zo’n drukke periode?

“De afgelopen maanden zijn we regelmatig met diverse agenten en distributeurs in ons hoofdkantoor in Istanboel geweest, waar we de collectie samenstellen. Riva del Garda is voor ons een testbeurs waarna we ‘de puntjes op de i zetten’ en veel afspraken zo vroeg mogelijk plannen, omdat het bij ons in de stand tijdens met name GDS en Micam een gekkenhuis is. Er wordt daar soms bijna letterlijk gevochten om monsters vast te mogen houden en orders te schrijven. Ik probeer ter plekke natuurlijk zoveel mogelijk orders te schrijven, maar wil ook proberen meer gebruik te gaan maken van onze showroom in Waalwijk. Op die manier kunnen we iets rustiger werken. Sommige klanten vinden dat prettiger en hebben in juni al afspraken gemaakt voor augustus. Ze kunnen zich dan tijdens G.D.S. en Micam oriënteren en alvast aantekeningen maken en in Waalwijk de orders afwerken als het tijdens de beurzen niet wil lukken.”

Is de zomerperiode voor Inuovo drukker dan de winterperiode?

“De zomerperiode in het geheel is voor Inuovo veel drukker dan de winterperiode, maar tijdens de beursdagen is er weinig verschil. We hebben overigens goede hoop dat we komende herfst/winter een stap in de goede richting gaan maken, omdat we veel meer schoenen dan laarzen hebben verkocht en we zijn nu eenmaal veel beter in sandalen en schoenen dan in laarzen.”

Het gaat erg goed met Inuovo. Is dat al sinds het begin zo?

“Inuovo bestaat nu ongeveer zes jaar en het is vanaf het begin enorm druk op de diverse stands. Dat heeft voor alle partijen voor behoorlijk wat frustraties gezorgd; Leveringen die te laat kwamen of helemaal niet, hebben heel veel teleurgestelde en boze klanten tot gevolg gehad en mij slapeloze nachten bezorgd. Door de jaren heen gaat het steeds beter, alhoewel er zeker nog klanten zullen zijn die niet helemaal tevreden zijn. Gelukkig schijnt de doorverkoop enorm goed te zijn en weten de meeste klanten dat we er alles aan doen om de problemen op te lossen, waardoor we toch meestal weer een nieuwe kans krijgen.

Is er een ware rage gaande?

Ik geloof niet dat we van een rage kunnen spreken. Inuovo is een merk dat bekend staat om de artisan look en komt elk seizoen met nieuwe modellen. De producten zijn herkenbaar door de gebruikte materialen, kleuren en de manier waarop de collectie gemaakt is, maar niet vanwege een bepaald model.”

Inuovo bestaat nu zes jaar. Heeft het merk ook last gehad van moeilijkere periodes, zoals de meeste schoenenmerken de afgelopen jaren?

“Zoals eerder gezegd hebben we slechts groeiproblemen gehad.”

Wat raadt u retailers aan om door deze eventueel moeilijke tijd heen te komen?

“Diversificeren en parallelliseren. Ik mag geen namen noemen, maar ik heb diverse klanten die, door hun vierkante meters te gebruiken om naast schoenen andere producten te verkopen, behoorlijk succesvol zijn. Daarbij zijn ze ‘lean and mean’ en kunnen ze snel inspelen op veranderingen omdat ze op diverse manieren verkopen. Ze werken niet alleen maar met ‘traditional clicks and bricks’, maar openen bijvoorbeeld ook pop-up stores als het nodig is en de juiste mogelijkheid zich voordoet.”

Wat doet u er aan om Inuovo tot een succes te maken?

“Keihard werken en knokken om de juiste modellen, op het juiste moment in de juiste winkels te krijgen.”

Wat maakt het merk speciaal? Wat zijn de sterke punten?

“De herkenbare artisan look, de grootte en de hoeveelheid kleuren van de collectie, in combinatie met een goede prijs/kwaliteitsverhouding maken Inuovo speciaal.”

Tot slot: Zijn er nieuwe ontwikkelingen voor voorjaar 2016?

“Naast de grote collectie sandalen zullen we voor voorjaar 2016 een flinke collectie schoenen presenteren. Voor wat betreft de sandalen hebben we veel vernieuwingen, waar ik nog niets over kan zeggen en geen foto’s van kan vrijgeven. We verspreiden zelfs geen foto’s van de beurs. Maar er zal ook een aantal carry-overs zijn. Het blijkt telkens weer dat met name Duitsland ‘leert’ van de Benelux, Italië en Frankrijk, en pas een jaar later succesvol is met modellen die bij ons al eerder goed verkopen. Eerlijk gezegd blijken die modellen dan vaak in de andere landen ook nog heel goed te zijn: Never change a winning horse.”