TOP

Hoe gaat het met Hooijer Groep? [interview]*

Hooijer Groep is al jaren agent van Pikolinos en Panama Jack en importeur van Birkenstock, Toni Pons, Finn Comfort en sinds kort van kort ook van Sockwell. Schoenvisie sprak met eigenaar Hilko Hooijer over het steeds groter wordende bedrijf.

Hoe is het afgelopen inkoopseizoen gegaan voor de verschillende merken?
We hebben een droomseizoen gehad, het was perfect. Birkenstock en Pikolinos waren de grootste stijgers met ongeveer veertig procent. Panama Jack, Finn Comfort en Toni Pons hebben een bescheiden plus gemaakt.”

Ondanks de slechte cijfers in de schoenenmarkt?
“De helden zijn de merken zelf want die hebben het goed gedaan. Birkenstock heeft afgelopen zomer in de winkels erg goed verkocht en hetzelfde geldt voor Pikolinos. Als dat gebeurt is het verkopen van het merk het jaar erna makkelijker. Alle vijf de merken die wij hebben, hebben een sterk eigen DNA. De schoenen zijn op afstand herkenbaar en hebben eigenschappen die je bij een ander merk niet zal vinden. Ze zijn onderscheidend op allerlei vlakken.”

Door die goede cijfers zijn jullie ook verhuisd naar een groter pand…
“Klopt, we hadden het hoofdkantoor eerst in Losser maar zijn nu verhuisd naar Oldenzaal. In Losser hadden we 1.800 vierkante meter opslag en dat is nu meer dan drie keer zo veel geworden. Qua personeel zijn we ook sterk gegroeid, we hadden eerst 29 werknemers en hebben er nu dertien bij.”

Ben je niet bang dat in komende jaren de merken achteruit gaan waardoor je weer kleiner moet?
“Die positieve cijfers zijn niet alleen van afgelopen seizoen maar die hebben we al een jaar of drie achter elkaar. We hadden steeds ruimte tekort doordat we steeds verder groeien. Afgelopen inkoopseizoen was het wel een erg extreme groei maar hiervoor waren de cijfers ook al positief.”

Wat kunnen jullie met de extra ruimte en het extra personeel?
“Birkenstock is met stip het belangrijkste merk en daarnaast ook Finn Comfort, Toni Pons en Sockwell die wij als importeur royaal op voorraad hebben liggen. Ook al gaat het met ons goed, we zien dat het in de winkels lastig gaat. Een van de moeilijkste dingen voor een winkelier is de voorraad en juist daarin kunnen wij onze klanten een goede service bieden door van die twee merken de voorraad hier te houden. Ons advies voor de winkelier is om minder in te kopen in de stad en in het seizoen bij te bestellen waardoor je het voorraadrisico naar ons als importeur verplaatst. Die voorraadpositie kunnen we nu alleen maar verder uitbreiden.”

Zijn jullie voor nu dan even klaar met het doorontwikkelen?
“Nou, sinds kort hebben we naast de vijf schoenenmerken ook een sokkenmerk. Met die sokken zijn we erg succesvol geweest het afgelopen halfjaar. Zelfs zo succesvol dat ik besloten heb om met ingang van het komende seizoen een compleet nieuwe showroom daarvoor in te richten in Cast in de voormalige showroom van Crocs. Ik heb er veel vertrouwen in omdat het een bijzonder type sok is.”

Wat is er zo bijzonder aan de sokken?
“Het zijn compressiekousen van het Amerikaanse merk Sockwell. Als je dat woord zegt gaan er bij meeste mensen alarmbellen rinkelen maar dat is dit niet. Ze zijn er in moderne kleuren en met een super pasvorm. We hebben ze bij honderd van onze klanten verkocht en ze hebben bijna allemaal binnen twee weken een nabestelling geplaatst.”

Hoe zijn jullie bij het merk gekomen?
“Ik was bij een collectiebespreking van Finn Comfort en ik hoorde van een Canadese collega dat zij dit artikel net had opgenomen in haar assortiment en dat het goed aansloeg. Via haar ben ik in contact gekomen met de fabrikant en die had zich alleen nog maar gefocust op Amerika en Canada. Zij zien Nederland als een provincie van Europa dus hebben ze besloten om ons ook het importeurschap te geven voor Duitsland, Frankrijk, België en Scandinavische landen. Ik heb heel lang geroepen dat ik het voor nu bij de vijf schoenenmerken houd om dat verder uit te bouwen, vooral na de verhuizing. Maar dan komt zo een kans op je af en dan begint toch de ondernemersdrang op te komen.”