TOP

Hoe gaat het met Group Shoe Line? [interview]

Ondernemer Koos van Wijk (82) is al meer dan zestig jaar werkzaam in de schoenenbranche. Met zijn agentuur Group Shoe Line is hij nog steeds actief; onlangs voegde hij twee nieuwe merken toe, het Italiaanse V.S.M. Italia en Gabrio. “De juiste collecties vinden voor de Nederlandse winkelier, blijft een mooie uitdaging.”

“Mode is altijd mijn passie geweest”, zegt Koos van Wijk (82), eigenaar van Group Shoe Line. Met zijn agentuur vertegenwoordigt hij de Italiaanse schoenenmerken Royal Shoes (heren), Sayla, Plumex, Zono Centro, Kenyons en sinds kort ook Gabrio en V.S.M. Italia. Van Wijk zit voornamelijk in de modeschoenen. “Daar voel ik me het meest prettig bij. Ik houd van de verandering en de vernieuwing binnen de collecties.”

Je voert uitsluitend Italiaanse merken. Wat heb jij met Italië?

“Ik voel me er thuis. De mentaliteit is anders dan de Nederlandse, Italianen zijn relaxter. Als ik daar aankom, kan ik meteen een fantastisch gesprek hebben met een onbekende. Daarnaast kan niemand schoenen maken zoals de Italianen dat doen. Het zijn ware schoenkunstenaars, met een scherp oog voor de juiste afwerking en materialen.”

Hoe ben jij in aanraking gekomen met Gabrio en V.S.M. Italia?

“Voor Group Shoe Line breng ik veel tijd in Italië door, en daar ben ik V.S.M. Italia tegengekomen. Ik vond het product ontzettend mooi en wilde het graag naar Nederland halen; daarop heb ik eigenaar Lino Mattiozzi benaderd of hij interesse had in vertegenwoordiging op de Nederlandse markt. Ik ben inmiddels twee seizoenen voor hem aan de gang. Ik vertegenwoordig drie sublijnen van het merk – Pertone, Prestige en Kermes – die in drie gelijknamige fabrieken in de Marken-regio worden geproduceerd.”

Gabrio-2 credit Facebook Gabrio Koos van Wijk

“Ik hoorde via-via dat Gabrio was aangeboden aan een andere agent. Die zag het niet zitten, en zodoende heb ik contact met het management opgenomen. Gabrio is een exclusief en modisch merk met een bijzondere uitstraling. De collectie onderscheidt zich door het gebruik van kwaliteitsmaterialen, mooie kleuren en opvallende hakken. Daar viel ik op – het is iets wat een ander niet heeft en het leek me een uitdaging om het merk op de markt te zetten.”

Hoe gaat het tot nu toe?

“Het is lastig, moet ik zeggen. Gabrio zou als exposant op theMicam staan. Het hotel was al geboekt en ik had net mijn koffers gepakt, toen ik te horen kreeg dat het afgeblazen werd omdat de samplecollecties niet op tijd klaar waren. Dat is naar mijn mening een misser geweest. Het type retailer dat ik wil bedienen – de meer exclusieve winkels in het midden- tot hoogsegment – doen het grootste deel van de inkoop op de Micam. Ik sta niet op het schoenencentrum, dus afgelopen inkoopseizoen ben ik zelf naar potentiële klanten toegegaan om de collectie te laten zien en afspraken te maken.”

“Het is niet makkelijk om een nieuw en onbekend merk te introduceren. Ik merk dat retailers erg voorzichtig zijn geworden, er zijn er maar weinig die iets nieuws durven te proberen. Ik houd er rekening mee dat het voor nieuwe labels zo’n drie tot vier seizoenen duurt om door te breken. Soms is die aanlooptijd zelfs nog langer. Om een voorbeeld te geven; ik heb eigen schoenenwinkels in De Bilt en Almere gehad en wij waren twintig jaar geleden een van de eersten die Wolky voerden – het merk werd pas jaren later bekend in de rest van Nederland.”

VSM AW17-18 (1)

VSM Italia loafer (1)

Hoe komt het dat retailers zo terughoudend zijn geworden, denk je?

“Er is te veel aanbod. Daarnaast houden winkeliers vast aan de merken waar ze nu goede zaken mee doen. Dat begrijp ik ook, want de marktsituatie is niet makkelijk. Het maakt introductie van nieuwe merken echter wel een uitdaging; je moet geluk hebben en de kans krijgen om jezelf te bewijzen. Maar ik ben een vechter, ik ga gewoon door.”

Je werkt al meer dan zestig jaar in de schoenenbranche en bent nog steeds met nieuwe projecten bezig. Wat drijft jou?

“Ik heb het van mijn vader afgekeken, denk ik. De laatste twaalf jaar van zijn loopbaan werkte hij als hoofdvertegenwoordiger voor wielerfabrikant Sparta. Hij was een verkoper pur sang. Ik wilde doen wat hij deed, maar dan in de schoenen. Om hard te werken voor een collectie, om vervolgens te zien dat het aanslaat – dat vond en vind ik nog steeds geweldig. Het is een mooie uitdaging om de juiste collecties te vinden voor de Nederlandse winkelier.”

Gabrio-1 credit Facebook Gabrio

Gabrio header

In 2014 interviewde Schoenvisie Koos van Wijk al eerder, vlak voor zijn 80e verjaardag. “Stoppen? Op mijn 66e was ik nog aan het solliciteren. Zolang ik nog mee kan doen, doe ik het graag.”

Foto’s: pumps met panterprint (Gabrio), loafers (V.S.M. Italia), witte en groene metallic pumps (Gabrio)