TOP

Hoe gaat het met Gore-Tex? [interview]*

Gore-Tex gaat een spannend jaar tegemoet met het op de markt brengen van een grote, nieuwe innovatie. Schoenvisie sprak met marketing manager René Vergnes.

Hoe is het afgelopen half jaar verlopen voor Gore-Tex?
“Wij zijn ontzettend druk bezig met een nieuwe innovatie op de markt te zetten. Het gaat om een baanbrekende innovatie – dus geen kleine verbetering – in de outdoor en dit is voor ons zeer belangrijk want dit gebeurt niet vaak. De laatste grote innovatie die wij gehad hebben was twaalf jaar geleden. We gaan met Gore-Tex Surround ook voor het eerst op televisie en dat is iets dat we nog nooit gedaan hebben. Tegelijkertijd is er ook een innovatie bij de casual schoenen van Gore-Tex en dit gaan we ondersteunen met videoreclames op het internet.”

Wat houden de innovaties precies in?
“Onder de naam Gore-Tex Surround vallen drie systemen. Bij de casual collectie wordt gebruik gemaakt van een opengewerkte zool. Dan moet je denken aan grote openingen waardoor je een groter oppervlak hebt dat kan ademen. In de outdoor hebben we dat nu ook maar daarbij kan je de zool niet open maken. Op de zool ligt wat wij noemen een ‘spacer’, dat is een opengewerkte synthetische constructie van 5 á 6 millimeter dun waarop je staat. Door deze open constructie ontsnapt warmte en vocht en kan het via zijwaartse ontluchting de schoenen uit. Het derde systeem is van Ecco, dat werkt in wezen op dezelfde manier maar hierbij zijn er kanaaltjes in de zool gemaakt waardoor vocht en warmte via openingen in de zijkanten eruit kunnen. Al deze innovaties zijn duurzaam waterdicht. Er is op het moment nog niets gelijkwaardigs op de markt.”

Wat verwacht je uit de reclamefilmpjes te krijgen?
“Vanaf maart komen de er videoreclames online te staan die bijvoorbeeld bij uitzending gemist uitgezonden worden. Hiermee bereiken we naar schatting 2,8 miljoen mensen. De tv spots gaan draaien op NPO 1, 2 en 3 op prime time en daarmee zullen we bijna zes miljoen mensen mee bereiken. We hopen hiermee dat de naamsbekendheid gigantisch stijgt en dat het product bekender raakt bij de consument. We hopen dat ze ernaar gaan vragen of het in de winkel tegenkomen en het herkennen. Wij willen demonstreren dat wij leidend zijn in innovatie en in moeilijke tijden toch nog door blijven ontwikkelen.”

Hoe gaat 2015 eruit zien?
“Midden maart komen de reclamevideo’s dus online en op de televisie. Dat is waar we nu al een jaar mee bezig zijn en de roll out gaat nu beginnen. Vorig jaar hebben we al een aantal winkels langs gehad in het zuiden van Duitsland waar onze vestiging zit om Gore-Tex Surround vooraf aan de inkoop al te demonstreren. Daarbij was ook al bekend wat we qua support gaan doen. We gaan namelijk zestig tot tachtig winkels trainen en pos-materiaal leveren. Met een aantal geselecteerde winkels gaan we ook acties opzetten om deze innovatie zo bekend mogelijk te maken en het goed op de markt te zetten.”