TOP

Hoe gaat het met Frans Muller Benelux BV? [interview]

Het Groningse familiebedrijf Frans Muller Benelux BV, gespecialiseerd in schoenverzorging, krijgt een compleet nieuwe uitstraling. Schoenvisie sprak marketeer Mike Bakker over de recente ontwikkelingen binnen de firma. “We willen actiever uitdragen wie we zijn en waar we voor staan.”

Hoe gaat het met Frans Muller Benelux BV?

Mike Bakker, B2B & concept marketeer: “In de aanloop naar het nieuwe inkoopseizoen zijn we bezig een aantal veranderingen en innovaties door te voeren. Die presenteren we tijdens Brandnew (21-22 augustus) en verscheidene andere beurzen presenteren. Zo krijgt Frans Muller een compleet nieuwe uitstraling door het aanpassen van onze huisstijl en is onze online leeromgeving, de Shoe Care Academy, vernieuwd. Daarnaast introduceren we een aantal nieuwe merken en producten. Komende beursperiode komt dit allemaal mooi samen.”

DSC09099

Waarom waren de veranderingen nodig?

“Als firma hebben we onszelf altijd redelijk op de achtergrond gehouden, onze merken stonden tot nu toe centraal. De nieuwe huisstijl is bedoeld om de historie en het ambacht van het bedrijf zélf te benadrukken. Frans Muller Benelux is al 165 jaar werkzaam in de schoenverzorging. Daar zijn we trots op; daarom willen we actiever uitdragen wie we zijn en waar we voor staan.”

Het is niet elk bedrijf in de schoenenbranche gegeven om het 165-jarig bestaan mee te maken. Wat is de kracht van Frans Muller Benelux BV?

“Wij hebben alles op het gebied van schoenverzorgingsproducten en –accessoires voor klassieke én modische collecties. Retailers kunnen bij ons terecht voor het complete assortiment in bijverkoopartikelen. Een ander punt is dat we constant anticiperen op de markt en inhaken op nieuwe trends en ontwikkelingen, zoals de toegenomen aandacht voor duurzaamheid. Onze premiummerken Collonil en Pedag staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid. Ook hebben we sinds kort een nieuw schoenverzorgingsmerk, Piggy Proof (foto). De protectors van Piggy Proof zijn op waterbasis en vrij van drijfgassen. Binnen de schoenverzorging is dat uniek.”

20160429-PiggyProof-Header-Image-04

Zijn er nog andere vernieuwingen binnen jullie merkenpakket?

“We kijken de laatste jaren verder dan schoenverzorging alleen. Al moeten de nieuwe merken en productgroepen die we toevoegen wel binnen ons straatje blijven: accessoires en bijverkoop.Eind 2016 hebben we ons eigen accessoiremerk voor mannen opgericht, Muller & Sons. Dit is begonnen als riemenmerk, maar in de toekomst willen we ook uitbreiden naar andere productgroepen. Daarnaast lanceren we komend beursseizoen een label voor vrouwen, Miss Muller,met als basis vrouwenriemen.”

Frans Muller Benelux BV heeft een eigen Shoe Care Academy. Wat houdt dit precies in?

“Voor de verkoop van onze producten zijn wij echt afhankelijk van het winkelpersoneel. Uit onderzoek blijkt dat slechts 2 procent van de consumenten uit zichzelf een schoenverzorgingsproduct koopt. Daar staat tegenover dat 60 procent interesse toont als het winkelpersoneel hen op de juiste artikelen wijst. Wij zijn van mening dat winkeliers meer uit de bijverkoop kunnen halen en zich met kennis en expertise kunnen onderscheiden.”

James-Vespacar5

“Om hen daarin te ondersteunen hebben we de Shoe Care Academy opgericht, een e-learning programma waarop het winkelpersoneel kan inloggen, meer kan leren over onze producten en tips krijgt over het juiste gebruik ervan. De Shoe Care Academy bestaat al sinds 2009, maar we hebben het programma helemaal vernieuwd. De leeromgeving is nu responsive en interactief; gebruikers kunnen hun ervaringen met elkaar delen.”

Merk je dat de Shoe Care Academy voorziet in een behoefte?

“Ja. Wij zien een advies over de juiste verzorging van een nieuw paar schoenen als extra service naar de consument, die mogelijk ook leidt tot extra omzet voor de winkelier. Door onze klanten een tool aan te bieden waarmee ze hun medewerkers kunnen opleiden, willen we ze ontzorgen. De Shoe Care Academy heeft op elke vraag een antwoord – we hebben alles in huis om elke schoen op de juiste manier te reinigen en verzorgen. Ook als het gaat om trendgevoelige materialen als kurk, fluweel/velvet of metallic.”

Wat merken winkeliers van de veranderingen?

“We uiten onszelf vaker. Met een eigen magazine, dat vier keer per jaar verschijnt, en door onze online zichtbaarheid én vindbaarheid te vergroten.De grote uitdaging is om als b2b-bedrijf onze merken bij de consument onder de aandacht te brengen zonder rechtstreeks aan hen te verkopen. Daartoe hebben we een social media toolbox ontwikkeld, die doorlopend wordt aangevuld met mooie posts over onze producten. Winkeliers kunnen die posts gebruiken om onze artikelen op hun sociale kanalen te promoten.”

DSC09236

Zijn schoenverzorgingsproducten crisisbestendiger dan schoenen?

“Dat denk ik wel. Tijdens een crisis willen consumenten juist dat hun schoenen langer meegaan en onderhoudsproducten passen perfect bij deze wens. Daarmee kunnen zij de levensduur van de schoen aardig verlengen.”

Zijn er plannen om de groei verder te stimuleren?

“We zetten sterker in op concepten voor op de winkelvloer. Er zijn promotieauto’s voor Collonil en de Collonil 1909-range. En schoenenpoetser James kan door detaillisten worden ingehuurd voor extra beleving in de winkel. Onze ervaring is dat consumenten het heel leuk vinden om hun schoenen te laten poetsen en te zien wat dit met een schoen doet. Voor ons is het weer een mooie manier om onze producten onder de aandacht te brengen en de ambachtelijke kant van het vak te benadrukken.”

James-Vespacar

beast7

Foto’s: Frans Muller Benelux BV