TOP

Hoe gaat het met Durea en Gijs? [interview]*

Durea breidde begin 2014 uit met een mannenschoenenlijn: Gijs, vernoemd naar de grondlegger van het familiebedrijf: Gijsbertus van Drunen. “Niet alleen dames hebben recht op goede schoenen, maar heren ook”, vertelt mede-eigenaar Gerard-Jan van Blokland.

Hoe was het afgelopen inkoopseizoen voor Durea?

Gerard-Jan van Blokland, mede-eigenaar: “We zijn nog vol op bezig met het inkoopseizoen, maar het is best lastig. Dat komt doordat het in 2014 erg lang mooi weer is geweest in september en oktober, we hebben niet echt een winter gehad. Dat betekent dat onze klanten artikelen van allerlei merken nog in het magazijn hebben liggen en daarom voorzichtig zijn met de inkoop voor het najaar van 2015.”

“Over 2014 in het algemeen zijn we tevreden maar als je naar de start van 2015 kijkt moeten we nog aanzien hoe zich dat gaat ontwikkelen voor de rest van het jaar. We hebben vertrouwen dat het goed gaat komen maar je ziet ook dat onze klanten het lastig hebben. Daarnaast zijn er ook klanten gestopt met de winkel. De sfeer in de retailmarkt is niet positief en dat heeft ook zijn weerslag op de inkopen bij ons.”

Wat raden jullie retailers aan om door deze moeilijke tijd heen te komen?

“Wat wij belangrijk vinden is dat retailers een duidelijke keuze maken in het aantal merken. Als je wil overleven moet je goed kijken naar je merkenportfolio en als je geeft om comfort, zorg er dan ook voor dat je de voeten meet en je vakmanschap laat zien.”

Wat doen jullie er zelf aan om er dan weer bovenop te komen?

“Wat wij gedaan hebben is dat we de collecties wat compacter en overzichtelijker hebben gemaakt. We hadden voorheen een bredere collectie maar dat is dus iets kleiner geworden maar met meer wijdtematen. Daarnaast hebben we ook meer op voorraad liggen. Dit hebben we ook voor de inkoop gecommuniceerd naar de retailers zodat zij een hoger rendement kunnen halen.”

Wat maakt Durea speciaal?

“Wij hebben per model meerdere wijdtematen, dat loopt van twee tot maximaal vijf wijdtematen. Bij ons staat pasvorm voorop en daarna proberen we het zo modevolgend mogelijk te maken. Al onze schoenen hebben ook een verwisselbaar voetbed.”

Gijs bestaat nu net iets meer dan een jaar, hoe gaat het met dit merk?

“Met Gijs gaat het erg goed. We hebben een jaar geleden een sportievere, casual collectie ervan gepresenteerd en we zijn nu een meer gekledere collectie aan het lanceren. Dat zijn drie modellen in drie kleuren met vier wijdtematen. De reacties zijn erg positief.”

Heeft Gijs dan minder last gehad van het moeilijke afgelopen jaar dan Durea?

“Ja, maar als je een nieuw merk in de markt zet is altijd alles een plus. Het kost je echter wel meer tijd  en moeite om het te laten groeien.”

Waarom was vorig jaar het juiste moment om Gijs op de markt te brengen?

“Niet alleen dames hebben recht op goede schoenen maar heren ook. Je zag dat dat niet werd opgevuld door het toen bestaande aanbod dus we zijn nu een gat in de markt aan het vullen. Dat horen we ook terug van onze klanten. Wij waren er aan toe om een nieuwe lijn te maken maar ook de markt want er zijn een aantal herenmerken die terug gegaan zijn in het aantal wijdtematen. Daarnaast had Gijsbertus van Drunen ook honderd jaar geleden (1913) het bedrijf opgericht dus het was een mooi moment om Gijs te introduceren.”

Zijn er verder nog nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf?

“We zijn bezig met bepaalde dingen om aantrekkelijk blijven voor de consument en de retailer maar het is te vroeg om daar meer informatie over te kunnen geven. We zijn bezig met pilots rondom voorraad, in de loop van 2015 zal daar meer over naar buiten komen.”