TOP

Hoe gaat het met Dr. Martens? [interview]

Begin juli 2014 opende Dr. Martens zijn eerste Nederlandse monobrand store in Amsterdam. Volgens Rafshan Amir, sales manager voor de Benelux, zijn de reacties zeer positief.

Hoe wordt de monobrand store in de Amsterdamse Kalverstraat ontvangen?
“Heel positief, voorlopig mogen we niet klagen. De consument vindt het gaaf, omdat ze nu alles in één winkel kunnen vinden. Dus niet alleen onze schoenen, maar ook kleding en accessoires. Voor de trouwe Dr. Martens- drager is dat heel prettig. Op woensdag 27 augustus organiseren we nog een officiële opening om de winkel extra aandacht te geven. Alleen pers en genodigden zullen hierbij aanwezig zijn.”

Sinds de oprichting heeft Dr. Martens pieken en dalen in populariteit gekend. Hoe zien jullie dat zelf?

“Het merk is ontstaan in de cult-scene en was populair onder een niche-publiek dat luisterde naar punk, reggae en ska. In de jaren ’90 werd het merk groter en gedragen door alto’s die niet met de grote trends mee wilden gaan. Het mooie van nu is dat Dr. Martens als een modisch merk wordt gezien. Het is populair onder de hipsters en trendvolgers, op festivals zie je regelmatig meisjes met jeans hotpants en Dr. Martens rondlopen. Onlangs schreef Elle zelfs dat Dr. Martens van een punk- naar een lifestyle-merk is gegaan.”

Wie is jullie doelgroep dan nu?
“Enerzijds hebben we onze trouwe klanten, een groep van core followers die ons al kent vanaf de begintijd. Voor deze groep hoeven we ons assortiment niet gek veel aan te passen. Daarnaast hebben we die jonge hipsters, een voor ons nieuwe doelgroep die gevoelig is voor trends. Natuurlijk wil ook deze groep veelal de klassieke zwarte boot hebben, maar voor deze groep hebben we voor de zomer van 2015 ook de lage variant van onze welbekende 1460 boot Original in mono-kleurstellingen en verschillende bloemen- en panterprints.”

Passen jullie ook je distributie aan op deze nieuwe doelgroep?
“Niet direct. We staan van oudsher in de echte punk/rock winkels, maar zelfs zij zien hun klandizie veranderen. Steeds meer jonge, hippe types komen daar hun spullen halen. Verder staan we ook in kleding- en schoenenwinkels die ook merken als Timberland, Converse en Clarks verkopen. Net als die merken hebben we het voordeel dat we een schoen verkopen die het hele jaar door als een basis item wordt gezien. Dat is gunstig voor retailers, want ze kunnen onze boots zowel in de zomer als de winter kwijt. In totaal zitten we nu op zo’n 500 tot 600 verkooppunten, waardoor er een gezonde distributie wordt gecreëerd in Nederland. Naar de toekomst toe willen wij onze distributie uitbreiden met de juiste partners en de relatie tussen leverancier en retailer te optimaliseren.”

Sinds april 2014 doen jullie zelf de distributie. Hoe bevalt dat?
“Goed. We hebben tien jaar lang heel prettig samengewerkt met distributeur Fros, maar toch besloten om de distributie in eigen hand te nemen. We merken dat klanten dit kunnen waarderen, omdat de lijnen korter zijn en we door de directe samenwerking scherpere marges kunnen hanteren. Hierdoor kan Dr. Martens zijn klanten een breder aanbod presenteren en zien wij genoeg kansen in de markt om het merk sterker te positioneren voor de toekomst.”