TOP

Hoe gaat het met Crocs? [interview]

Crocs staat bij sommigen bekend als lelijk, bij anderen als comfortabel en gemakkelijk. De meningen lopen sterk uiteen, maar daar trekt het merk zich niets van aan. “We vinden het mooi om te zien dat Crocs zulke uiteenlopende opinies kan veroorzaken”, vertelt marketing director Ann Chen aan Schoenvisie.

Je vindt het geweldig of je vindt het verschrikkelijk. Er lijkt haast geen middenweg te zijn als het gaat om Crocs. Ook al vinden velen dat het één van de lelijkste schoenen is die er bestaan, toch doet het merk het goed in Nederland. “We hebben veel loyale fans en we proberen consumenten te verrassen met nieuwe lijnen”, laat marketing director Ann Chen aan Schoenvisie weten. “Op deze manier proberen we nieuwe deuren te openen.”

Jullie hebben de laatste tijd twee nieuwe lijnen toegevoegd aan de collectie…

“Klopt, de Isabella-collectie begint nu aan haar tweede jaar en het heeft een grote selectie van stijlen voor vrouwen en meisjes. De schoen brengt iets fris en is meer gefocust op stijl met de sandaaltjes, flats en wedges. Daarnaast is sinds dit seizoen de Swiftwater-collectie uitgebreid met modellen voor vrouwen. De lichtgewicht, comfortabele outdoor schoen hadden we al voor mannen en kinderen. Beide lijnen zijn goed ontvangen door de consument.”

Waarom vonden jullie dat deze lijnen toegevoegd moesten worden?

“Als merk proberen we met nieuwe collecties mee te gaan met de trends, terwijl we ook trouw blijven aan het dna van Crocs. De Isabella-collectie brengt meer vrouwelijkheid in de lijnen door middel van leuke, gekleurde stijlen die op verschillende momenten gedragen kunnen worden. De Swiftwater-collectie hebben we uitgebreid met een vrouwenlijn na de positieve reactie op de mannen- en kinderlijn het afgelopen jaar. De robuuste collectie is een goede oplossing voor outdoor-geïnspireerde families.”

Zijn er de laatste tijd nog andere veranderingen doorgevoerd?

“We zijn doorgegaan met het implementeren van frisheid in de vrouwensandalen door middel van embellishments en nieuwe kleuren in de Sloane-collectie. Daarnaast hebben we in 2016 een populaire nieuwe mannencollectie gepresenteerd genaamd CitiLane Roka. Daar komt komend seizoen ook een vrouwen- en kinderlijn van.”

Een groot deel van het publiek vindt Crocs lelijk, hoe gaan jullie daarmee om?

“We zijn blij dat we gepassioneerde klanten hebben die het merk blijven kopen. We verwelkomen ieder type klant en proberen stijlen te bieden waar iedereen van kan genieten. We weten dat er ook een grote groep consumenten is die niets geeft om het merk, maar we vinden het mooi om te zien dat Crocs zulke uiteenlopende opinies kan veroorzaken.”

Hoe zie je de toekomst van het merk?

“We betreden nu het vijftiende jaar van Crocs. Terwijl we al jaren verder zijn van de Classis Clog waarmee we begonnen, zouden we deze iconische schoen altijd in het dna houden van de schoenen de we in de toekomst maken. We blijven veranderen als merk, met wat meer trendy schoenen die comfort en stijl bieden. Maar ondertussen blijven we wel trouw aan ons erfgoed.”