TOP

Hoe gaat het met Celestial Footwear (van de lichtgevende sneakers)? *

Afgelopen zomer waren de lichtgevende sneakers van het nieuwe Nederlandse merk Celestial Footwear een instant hit onder festivalbezoekers. Mede-eigenaar Daan Spruit vertelt over de internationale aandacht, de nieuwe winkel én een kledinglijn.

Het bericht over de lancering van Celestial Footwear’s lichtgevende schoenen, dit voorjaar, wordt tot op de dag van vandaag nog steeds erg goed gelezen. “Dat is goed om te horen”, reageert een van de mede-eigenaren, Daan Spruit. “Een klant attendeerde ons al op het nieuwsberichtje op Textilia.nl.”

Hoe is het jullie sinds de introductie vergaan?

“In de afgelopen zes maanden is het ontzettend hard gegaan met Celestial Footwear. Kregen we in het voorjaar via onze webshop zo’n vijf orders per dag, inmiddels ligt dit aantal gemiddeld op ongeveer vijfentwintig. Verschillende mediapublicaties, waaronder een mooi artikel in Playboy, hebben daarbij zeker een handje geholpen.”

Waardoor zijn de lichtgevende sneakers zo’n succes?

“Het is echt een gevalletje van oog-op-schoenreclame. Ze zijn deze zomer regelmatig op allerlei festivals gedragen en daar vielen ze door de gekleurde  lampjes enorm op. Ik heb er zelf ook mee rondgelopen en dus rechtstreeks het ‘wow’-effect ervan ondervonden. Ik kreeg veel reacties en al snel was er de herkenning. Eerlijk is eerlijk: soms heb ik ze gewoon ook even afgezet, zodat ik even niet erover aangesproken zou worden (lacht).”   

Jullie hebben inmiddels ook een winkel geopend.

“We zijn in de zomer benaderd door de Scheveningse Pier. Het leek ons een mooie kans om het merk te versterken, omdat de sneakers verder alleen via onze site verkrijgbaar zijn. Sinds augustus hebben we ‘proefgedraaid’ en de verkoop is erg positief. Er komen veel passanten binnen en dat zijn mensen uit het hele land. We wilden eerst zeker zijn van onze zaak voordat we op grote schaal ruchtbaarheid aan de winkel gaven. Nu in oktober vinden we de tijd rijp en hebben we via Facebook een bericht over de winkel gepost.”

Zijn de sneakers al via wholesale verkrijgbaar?

“We worden regelmatig door retailers benaderd. We werken met vrij kleine marges, waardoor we niet interessant genoeg zijn voor andere winkels. We denken wel na over dit onderwerp, maar dat heeft nu nog niet de prioriteit.”

Wat heeft wel de prioriteit?

“Uitbreiding van de collectie. We zijn gestart met een witte sneaker, daarna volgde een zwart model en binnen nu en drie weken komen er meer kleuren bij. Daarnaast zijn we druk met het ontwerpen van een compacte kledinglijn, compleet met T-shirts, sweaters en beanies. Nee, in eerste instantie niet met lichtgevende effecten. We willen meer doen met ons logo, het halo teken (een grote cirkel, red.). Celestial betekent hemels en daar willen we meer mee gaan doen in de kleding.”

Wat zijn jullie verdere ambities?

“Internationaal meer bekendheid krijgen. Ons motto én ambitie is ‘light up the world’. Ons doel is dat onze lichtgevende sneakers volgend jaar op elk gaaf festival in de wereld te zien zijn. In ieder geval zien we nu gestaag de internationale orders toenemen, van België, Guatemala en Zuid-Korea tot Australië. Opvallend genoeg komt op dit moment de helft van onze orders uit Frankrijk. We hebben ook aanvragen gekregen van Franse winkels. Hoe dit kan? Ik denk dat er veel Franse festivalgangers naar Nederland zijn afgereisd en onder de indruk zijn. Helaas is ons Frans niet goed genoeg, dus hebben we een medewerker aangetrokken die onze site vertaalt naar het Frans en via social media in het Frans reageert op vragen en reacties.”

Celestial Footwear

De winkel op de Scheveningse Pier.