TOP

Hoe gaat het met Cavalier? [interview]

Cavalier Mama, Baby & Kids heeft alweer vier seizoenen succes met het ‘twinning’-concept, waarbij meisjes dezelfde schoenen kunnen dragen als hun moeder. Tijd voor de volgende stap, zegt eigenaresse en ontwerpster Corine Haacke.

Met ingang van 2017 heeft Cavalier twee nieuwe agenturen; Reints Grifhorst Agenturen voor Nederland en Mimetto voor België. Waarom deze stap?

Corine Haacke, oprichter Cavalier: “Bij het ontwerpen van mijn eerste babyslofje wist ik al dat ik op termijn een agent zou moeten zoeken als ik verder wilde in de schoenenbranche. Ik ben van nature geen verkoper en miste het juiste netwerk. Ik had me voorgenomen om eerst te kijken hoe er werd gereageerd op het ‘twinning’-concept, en of ik me thuis voelde in de schoenenbranche, voordat ik een agent in de arm zou nemen. Inmiddels heb ik Cavalier Mama, Baby & Kids vier seizoenen uitgeleverd. Ik heb een aantal vaste klanten verworven en voel me thuis in de markt. Het werd tijd voor de volgende stap.”

Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?

“Beide agenten heb ik zelf benaderd. Tijdens de zomereditie van ISLN wierp ik een balletje op bij de andere exposanten – waar zou Cavalier passen? – en zij noemden Nancy Reints Grifhorst. Nancy vertegenwoordigt onder andere het Italiaanse kinderschoenenmerk Zecchino d’Oro, een merk dat ik al langer volg. Ik dacht dat ik geen schijn van kans had om ertussen te komen, maar ze reageerde juist ontzettend enthousiast. Cavalier maakt mama-en-dochter schoenen met bijpassende luiertassen in uitgesproken kleuren en prints. Nancy koost ervoor het concept als geheel op te nemen, al kunnen de verschillende productgroepen uiteraard ook apart worden ingekocht.”

Lookbook Cavalier Shoes and Bags SS17L 30 Lookbook Cavalier Shoes and Bags SS17L 6

“De webshop van Cavalier heeft bijna net zoveel Belgische als Nederlandse klanten. Ik werd ook steeds vaker benaderd door Belgische winkeliers. Ik heb al eens eerder een stap richting de Belgische markt gezet met de reguliere damestassen, maar de samenwerking met die agent is na twee seizoenen beëindigd. Ik kwam Mimetto online tegen. Het is een agentuur die wat aparte merken vertegenwoordigd, kwalitatief hoogstaand en in dezelfde prijsklasse als Cavalier (kids: €79,95 – €119,95 en vrouwen: €119,95 – €159,95). Daarnaast vond ik Katrien (Lowette, red.) als persoon erg prettig. Toen ik haar aanschreef kreeg ik gelijk een enthousiaste reactie terug.”

Hoe ziet de distributie van Cavalier er op dit moment uit?

“Omdat we verschillende productgroepen aanbieden zijn onze verkooppunten vrij divers. Cavalier ligt in tassenzaken, die de luiertassen en af en toe een babyschoentje verkopen, in kleding- en accessoirewinkels, die het als concept neerzetten, en in (kinder)schoenenwinkels. Ik ben erg blij met klanten als Duifhuizen, Tien Tenen in Eindhoven, Piccolino in Den Bosch (deze winkel krijgt komend seizoen de eerste levering, red.) en Bij Saar Thuis in Haarlem – stuk voor stuk verkooppunten die het merk mooi presenteren en de juiste aandacht geven, wat voor mij ontzettend fijn is.”

“In totaal heeft Cavalier tussen de dertig en veertig verkooppunten. Wat ze met elkaar gemeen hebben? Op persoonlijk niveau zijn het stuk voor stuk ondernemers die mij en mijn merk een kans gaven, en dat terwijl ze door zoveel partijen benaderd worden. Het zijn ondernemers die nieuwe labels durven in te kopen, wat betekent dat ze ergens anders in hun budget moeten schrappen.”

dna13

Waar wil je naartoe?

“Ik vind het belangrijk dat Cavalier ook bekendheid krijgt als schoenenmerk. Daarom wil ik de schoenenwinkels in, waar de consument geadviseerd kan worden over de maat en pasvorm. Ik denk dat er voor Cavalier per segment – schoenen en tassen – in Nederland honderd tot honderdvijftig mooie verkooppunten zijn. De Belgische markt ben ik nog aan het onderzoeken, al heb ik al van mijn agent begrepen dat de Belgische klant bereid is meer uit te geven aan kinderschoenen dan de Nederlandse.”

Cavalier begon in 2006 als tassenmerk. Twee jaar geleden gooide je het roer om en ontstond Cavalier Mama, Baby & Kids. Hoe kijk je achteraf terug op deze stap?

“Ik heb er geen seconde spijt van gehad, ik haal heel veel voldoening uit deze nieuwe richting. Het is niet makkelijk geweest; ik moest weer vanaf nul beginnen en dat heeft absoluut bloed, zweet en tranen gekost. Maar nu heb ik echt het gevoel dat ik mijn niche gevonden heb. Het is mooi om het nieuwe jaar in te gaan met twee nieuwe agenten en een collectie die echt ‘af’ is. Voor herfst-winter 2017-2018 werken we voor het eerst met eigen leesten, die we hebben laten maken bij een specialist. Eerder gebruikten we bestaande leesten die waren aangepast naar de Nederlandse voet, maar het bleek dat die maten niet helemaal overeen kwamen met de Nederlandse maatvoering.”

Lookbook Cavalier Shoes and Bags SS17L 24 Lookbook Cavalier Shoes and Bags SS17L 14

Hoe ben je eigenlijk op het idee van ‘twinning’ (waarbij meisjes dezelfde schoenen dragen als hun moeder, red.) gekomen?

“Het werd steeds moeilijker om me staande te houden in de tassenwereld. De crisis speelde een rol, door de faillissementen raakte ik veel klanten kwijt. Daarnaast werd de concurrentie steeds heviger, zeker toen de verticale modeketens eigen tassen gingen aanbieden. In diezelfde periode werd ik zwanger. Dat bleek een turning point. In mijn vrije tijd ontwierp en maakte ik babyslofjes voor mijn toen nog ongeboren dochtertje, met dierenprintjes en felle kleuren. Ik kreeg er zulke leuke reacties op, dat ik er bij wijze van experiment een aantal online zette en ze direct uitverkocht. Ik had al eerder een luiertas ontworpen en zo kwam ik op het idee: hoe leuk zou het zijn als de babyschoentjes met de luiertas zouden matchen?”

“Toen mijn dochter groter werd, waren kinderschoenen een logische volgende stap. Daarnaast ontwierp ik een model in twee kleuren voor mama en kind. Met dat concept kreeg ik zoveel positieve aandacht, dat ik besloot het verder uit te bouwen. Ik heb in Spanje een fabrikant gevonden die voor honderd procent achter Cavalier staat, en wordt bij het ontwerp- en productieproces ondersteund door een Spaanse vriendin. Inmiddels bestaat de collectie (herfst-winter 2017-2018, red.) uit een tiental modellen in meerdere kleuren.”

Lookbook Cavalier Shoes and Bags SS17L 2

Op wie richt jij je met dit concept?

“Op moeders die op zoek zijn naar een kwalitatieve en wat opvallender schoen of luiertas. Bij Cavalier kun je voor een heleboel dingen terecht, behalve voor een basic schoen. Daarnaast zijn de schoenen volledig leergevoerd, met een goede pasvorm en stevige zool. Het zijn schoenen die tegen een stootje kunnen; onze fabrikant heeft decennia ervaring met de productie van kinderschoeisel.”

“Voor de ontwikkeling van nieuwe collecties kijk ik naar wat ik mijn eigen dochtertje graag zou aantrekken. Ze heeft inmiddels een kast vol Cavalier-schoenen. Voor een tweejarige is het echt een beetje schandalig, haha. Lila Bear vindt het fantastisch dat ze dezelfde schoenen kan dragen als ik, en ik geniet er ook ontzettend van. Ze zijn maar zo kort klein. Het is heel bijzonder om daar op deze manier mee te kunnen spelen.”