TOP

Hoe gaat het met Caprice? [interview]*

Caprice schoenen zijn al jaren een begrip. Toch heeft ook Caprice last van een teruglopende inkoophoeveelheid. Wat doet Thom Westerkamp van Thom Westerkamp agenturen om door deze tijd heen te komen? En heeft hij nog tips voor de winkelier?

Hoe was het afgelopen inkoopseizoen voor Caprice?

“We hebben het winterseizoen net afgesloten en ik denk dat we kunnen vaststellen dat de inkoophoeveelheid terugloopt. Dat komt enerzijds doordat bepaalde winkels er niet meer zijn en anderzijds omdat de inkoopbudgetten van de winkels minder hoog zijn dan voorheen.”

 

Hoe lang is die trend al zo?

“Ik merk dit sinds de verkoop van de zomercollectie van 2015, aan het aantal orders, maar ook aan de ordergrootte. De crisis is wel in 2008 begonnen, maar pas later, eind 2011 begin 2012, in de detailhandel doorgedrongen. Dat komt denk ik doordat de consument pas in die periode met de gevolgen ervan is geconfronteerd en zich is gaan afvragen: Wat koop ik wel? Wat niet? En wat heb ik écht nodig?”

 

Wat doet de winkelier eraan zich door deze tijd heen te slaan?

“Winkeliers maken duidelijke keuzes. Voor de winkelier is het belangrijk een eigen koers te varen en zich te onderscheiden door vier zaken: assortiment, service, kwaliteit van het personeel en de uitstraling van de winkel. Hij of zij moet zich continu afvragen: Voel ik me hier prettig? Als dat zo is, dan geldt dat meestal ook voor de klant. Internet is daar een belangrijk onderdeel van. Laat op je site zien wie je bent, waar je bent, welke collectie je hebt en waar je voor staat.”

 

Wat doen jullie er zelf aan om er eventueel weer bovenop te komen?

“Specifiek hebben we het marketing- en reclamebudget uitgebreid en zorgen we dat we in elk nummer van de vakbladen aanwezig zijn. We verspreiden ook elk seizoen branchebreed een hoogwaardig lookbook en hebben voor dit seizoen een mooie  banner in Cast. Op de beursdagen van de ISLN waren we actief aanwezig, deelden flyers en give-aways uit.”

 

Waarmee onderscheidt (de collectie van) Caprice zich?

“Natuurlijk zorgen we voor actuele collecties. En we brengen een goede verhouding van prijs/kwaliteit, met een uitstekende marge voor de winkelier. Ook biedt Caprice halve maten. Daarnaast hebben de schoenen van Caprice een perfecte pasvorm. Ook hebben we een B2B-shop voor de winkelier waar 24/7 online de voorraad bekeken en besteld kan worden. Maar echt bekend zijn we door gepatenteerde innovaties Walking on Air en OnAir Antishokk, waar tachtig procent van onze schoenen mee is uitgerust.”

 

Voor SS15 had Caprice ook sacchetto’s in de collectie. Zijn deze goed verkocht?  

“De sacchetto’s (een specifieke methode om schoenen te maken) zijn erg goed verkocht en verkopen goed door.”

 

Tot slot: Wat raad je winkeliers aan om door deze moeilijke tijd heen te komen?

“Niet elke winkel hoeft een webshop te hebben, maar een goede en duidelijke representatie van de winkel door middel van een website is een must. Daarnaast is het ook heel belangrijk te zorgen dat de winkel er actueel uitziet. En het is onmisbaar dat de winkelier vertrouwen heeft in wat hij doet, uitgaat van zijn of haar eigen kwaliteit, daaraan vasthoudt en duidelijke keuzes maakt voor zichzelf. Ik ben ervan overtuigd dat de winkels die we in Nederland hebben stuk voor stuk mooie winkels zijn met een eigen identiteit. Met opgeheven hoofd de toekomst tegemoet!”