TOP

Hoe gaat het met Camel Active? [Interview]

Camel Active is terug bij zijn roots, zegt agent Alexander Decock van AD-Value. Schoenvisie belde hem voor een toelichting.

Hoe heeft Camel Active zich de laatste jaren ontwikkeld?

‘Van oudsher is Camel Active een breed verkoopbaar merk met een historie in avontuurlijke sport. Door de jaren heen was de focus echter wat afgedreven van de basis. De laatste drie seizoenen hebben we een verjonging doorgevoerd, door nieuwe looks en kleuren te presenteren. Maar de focus ligt duidelijk op de klassieke Camel-look: een kwalitatief sterke schoen met een avontuurlijke en sportieve look.’

Waarom wilden jullie terug naar deze basis?

‘We merkten dat onze klanten hier behoefte aan hadden. In de loop der jaren was het merk hier en daar wat te veel meegegaan in bepaalde trends. Camel Active is geen merk dat schoenen met een running zool moet gaan ontwikkelen. Als we nu bij klanten komen en onze klassieke modellen –  die we nog steeds in de collectie hebben – laten zien, zijn ze erg blij. ‘We wisten niet dat jullie deze nog steeds hadden’, zeggen ze dan. Dat zijn juist de modellen waar hun publiek naar op zoek is.’

Wie zijn die Camel Active-dragers?

‘De hoofdgroep zijn mannen tussen de 40 en 55 jaar, die op zoek zijn naar een goede pasvorm voor een goede prijs/kwaliteit verhouding. We merken door de verjonging in de collectie wel dat de doelgroep iets jonger wordt, er zit een groei in het aantal 35-plussers dat voor Camel Active kiest. Ook zijn het over het algemeen liefhebbers van outdoor-sports, zoals zeilen en hiken. Onze consumenten zijn geen fashion-addicts, daarom brengen we ook geen mesh-modellen of high-tech materialen. Ze willen een kwalitatief betrouwbare schoen, maar wel met een eigentijdse look.’

Bij welke winkels past camel active?

‘We focussen ons alleen op goede schoenenwinkels en shop-in-shops in Camel Active kledingwinkels, niet op mannenmodezaken of jeanswinkels. Camel Active past het beste bij de familiezaken en naast merken als Ecco, Geox en Clarks. Wat wij belangrijk vinden, is dat we een duurzame relatie opbouwen met onze klanten. Zo zijn we zeer trouw in de distributie, bieden we nieuwe klanten een groter startpakket en hebben we voor al onze klanten een kostenloos Pos-pakket. Op deze manier kunnen winkeliers het merk in zijn natuurlijke habitat presenteren. Natuurlijk zijn we altijd op zoek naar nieuwe winkels, maar niet ten koste van alles. Een sterke relatie en de zekerheid van een goede presentatie van het merk zijn voor ons belangrijker dan het aantal verkooppunten.’