TOP

Hoe gaat het met by LouLou?

Het begon allemaal in 2010 met één portemonnee: de Smart Little Bag, met een speciaal voorvak voor de smartphone. Inmiddels is by LouLou een volwaardig tassenmerk met 700 verkooppunten in Europa. “By LouLou is meer dan alleen die portemonnee”, zegt oprichter Floor van de Water.

De Smart Little Bag leverde by LouLou een vliegende start op. Dit signature model, afgekort tot SLB, is een portemonnee met een clutch greepje, spiegeltje en smartphone vak. Er zijn inmiddels meer dan 300.000 stuks van verkocht. Het merk is in de tussentijd uitgebreid tot een volwaardig label met tassen, portemonnees en kleine accessoires van leer. Vanuit een voormalig pakhuis in de haven van Scheveningen brengt een klein team zes collecties per jaar.

Het begon allemaal met een portemonnee…

Floor van de Water, oprichter van by LouLou: “Mijn ervaring is dat je al snel veel in je tas hebt zitten wat je niet gebruikt. Ik kreeg last van mijn schouder door die zware tas. Terwijl je tachtig procent van je uitstapjes kunt doen met alleen je portemonnee en telefoon. Zo kwam ik op het idee voor een portemonnee met speciaal vak voor je smartphone. Voordat ik begon deed ik onderzoek en 98 van de 100 vrouwen die ik interviewde waren enthousiast over het idee. En de twee die dat niet waren, hebben de Smart Little Bag uiteindelijk tóch gekocht. De Smart Little Bag sloeg aan en hij werd zelfs door andere merken gekopieerd.”

Inmiddels maak je een volwaardige collectie…

“We hebben veel van de Smart Little Bag verkocht en we verkopen hem nog steeds goed. Als ik een nieuwe leersoort toevoeg aan de collectie, maak ik er meestal ook een SLB van. Maar meer dan de helft van wat we tegenwoordig verkopen zijn de grotere tassen. En een derde portemonnees. De uitbreiding met tassen ging heel natuurlijk. Ook die blijken veel functioneler te kunnen. Uitbreiding van de collectie was ook belangrijk voor onze expansie in het buitenland. By LouLou is naast Nederland te koop in Duitsland, België, Zweden en Finland. Niet in alle landen gaan vrouwen met een portemonnee de straat op. België is bijvoorbeeld echt een tassenland.”

By Loulou hw1718 (1) 

LouLou klinkt Frans en aan alle items hangt een hangertje met de Eiffeltoren. Wat heb je met Parijs?

“Floor is geen praktische internationale naam, dus ik zocht een andere naam, maar wel één die dicht bij mezelf lag. Dat werd iets Frans, aangezien dol ben op Frankrijk. We doen niet alsof we Frans zijn, we flirten er alleen mee. Vooral met het Parijs uit de jaren veertig en vijftig. Zo’n super-inspirerende tijd; vrouwen moesten geld gaan verdienen en gingen broeken dragen.”

Wat onderscheidt de tassen van by Loulou van andere merken?

“Functie staat altijd op nummer één. We letten bijvoorbeeld erg op het gewicht, een tas mag niet te zwaar worden. Een platte schouderband draagt comfortabeler dan een ronde, dus daar houden we rekening mee.  De tassen sluiten verder altijd met een rits, zijn gevoerd en hebben extra vakken, zoals een ritsvak, telefoonvak, pennenhouders en een spiegeltje. En de prijs is belangrijk. Als iets super-functioneel is, maar de tas te duur maakt, dan laat ik het schieten. Het moet betaalbaar blijven.”

Wat is betaalbaar?

“De verkoopprijzen lopen van €49,95 voor een portemonnee tot maximaal €199 voor een grote tas. Alles is van echt leer. We hebben zelf geen dikke marge, ik ga voor het volume en partnership in combinatie met een lage overhead en een klein team. Ik wilde een product brengen dat eerlijk is. Zowel voor de producent als voor de retailer. Bij de productie zit hem dat in de arbeidsomstandigheden. We werken al jaren met hetzelfde atelier in Calcutta, dat binnenkort ook officieel SA8000 gecertificeerd is. Richting de retailer gaat we voor een goede samenwerking en doorverkoop.”

 By Loulou hw1718 (6)

Hoe kijk je aan tegen duurzaamheid?

“Naast een eerlijk productieproces is dit de kern van ons product. Een leren product is duurzaam en gaat met de juiste verzorging jarenlang mee. Die verzorging is belangrijk en niet bekend genoeg. We ontvangen ‘klachten’ die voorkomen  hadden kunnen worden. Zo zonde. We verkopen onze eigen onderhoudsmiddelen en we hebben een goede schoenmaker met veel verstand van leer. Hij heeft indien nodig zelfs contact met ons atelier. Ik wil ook graag samenwerken met het Schoenmakersgilde, om mensen na de garantietermijn voor reparaties of voor vlekken door te kunnen sturen naar een goede schoenmaker in de buurt. Maar duurzaamheid zit ‘m wat mij betreft ook in het scheiden van je afval, je verwarming niet te hoog zetten of het compenseren van je vlucht. Met by LouLou willen we een merk neerzetten dat op alle gebieden goed doet.”

 Waar zie je mogelijkheden voor groei?

“In Europa hebben we nu rond de 700 verkooppunten, waarvan ongeveer 450 in Nederland. Ik zie in Nederland nog ruimte om te groeien, met bestaande en nieuwe klanten. We zijn klein en snel begonnen met één product en we kijken nu waar we kunnen uitbreiden. We kijken ook kritisch naar de retailers waar we al liggen. Sommige winkels zijn ingestapt met de portemonnees en moeten wennen aan de tassen. Maar we willen wel graag een compleet beeld neerzetten. Ook over de grens willen we groeien. De eerste focus is het aantrekken van nieuwe agenten voor Duitsland, Oostenrijk en Zweden.”

By Loulou hw1718 (2) By Loulou hw1718 (4)

By LouLou heeft geen webshop of winkel. Is dat bewust?

“Ja, we hebben ons eerst gefocust op de collecties en de productie. Ik denk dat we nu een gouden moment hebben, waarop ik genoeg ervaring heb om te weten hoe ik mijn collecties moet samen stellen. Ik sluit niet uit dat we op termijn de mogelijkheden voor een een webshop en shop-in-shops zullen gaan onderzoeken. Maar liever werk ik aan een gezonde uitbreiding via retailers. Ook wat betreft het samenstellen van collecties ben je nooit uitgeleerd. Zo denken we nu ook nog niet na over nieuwe projecten als een mannenlijn of andere productgroepen. In 2013 hebben we een uitstapje gedaan naar sieraden. Dat was interessant, maar eigenlijk te vroeg. Ik focus me liever eerst op versterken wat we hebben.”

Wat is het nieuws in de collectie voor herfst-winter 2017-2018?

“Het voelt nu echt voor het eerst alsof by LouLou compleet is, volwassen eigenlijk. Het gaat nu echt om de kwaliteit en het ontwerp van het totale merk en niet meer alleen om de nieuwe leersoorten en kleuren van de SLB. We dagen onszelf uit en werken bijvoorbeeld aan een meer fashion productlijn binnen de collectie onder de werktitel Rebel, waarin we kunnen spelen met gave nieuwe modellen en materialen. Meer uitgesproken en fun dan de hoofdlijn. Minder commercieel, maar wél interessant. Zo kunnen we de grenzen opzoeken van wat er creatief en technisch mogelijk is. De vintage taupe croco portemonnee verkopen we het meest, maar we willen ook eyecatchers brengen. Ook  dat hoort bij het volwassen worden van by LouLou.”

Op de foto’s de nieuwe wintercollectie 2017-2018.