TOP

Hoe gaat het met Bullboxer?

Ondanks de faillissementen in de schoenenbranche weet Bullboxer met moederbedrijf Unlimited Footwear Group, trots overeind te staan. Wouter Neyt (sales directeur damesschoenen): “Het is tien jaar geleden dat Bullboxer vanuit private label in gang is gezet. Ik denk dat dat een gouden zet is geweest. Het benutten van de private label expertise (snelheid, flexibiliteit, efficiency) binnen het merk Bullboxer geeft ons een unieke plaats in de markt.

Tien jaar geleden werd vanuit private label Bullboxer opgericht. Het schoenenmerk weet de laatste tijd enorm te groeien. Schoenvisie sprak met Wouter Neyt.

Hoe is het de laatste tijd gegaan met Bullboxer?

“We zijn de laatste jaren sterk aan het groeien, zowel in omvang als in zichtbaarheid. Sinds de herstructureerring van de groep in 2014, hebben we een nog meer solide basis kunnen neerzetten. We hebben alle gelieerde bedrijven samengevoegd onder de Unlimited Footwear Group. Hierbij zijn onze merken (dat zijn naast Bullboxer ook Björn Borg, Gaastra, Brunotti, Rehab en het nieuwe herenschoenenmerk B Shoes Amsterdam) en onze private label business voor dames, heren en kinderen gegroepeerd.”

“Nog ongeveer vijftig procent van de groepsomzet komt van private label. Dat is best veel, maar het aandeel van Bullboxer is snel groter aan het worden. Zowel bij de kinder- als heren- en dameslijn van Bullboxer en in binnen- en buitenland. De focus ligt erg op flexibiliteit, kwaliteit en betrouwbaarheid. Met de verhuizing van de Europese damesproductie van Roemenië naar Portugal, waar ook de herenschoenen al vele jaren geproduceerd worden, hebben we onze supply chain controle verder vergroot.”

Waardoor komt dat, dat Bullboxer zo sterk groeit?

“Ik denk dat we op veel vlakken goed en onderscheidend bezig zijn. Maar één van de aspecten is zeker de nieuwe markt die aan het ontstaan is. De markt waarin de consument behoefte heeft aan meer beleving, spanning en positiviteit zonder ongeloofwaardige mooie praatjes of hoge prijzen. Dus producten die toegevoegde waarde hebben, doordat ze zich onttrekken aan de grijze massa zonder dat er de hoofdprijs voor betaald hoeft te worden. Deze producten zijn aantrekkelijk voor zowel consument als retailer. Daarnaast zijn we de laatste tijd ook meer aan het investeren in onze zichtbaarheid richting consumenten, waardoor de vraag stijgt.”

Bullboxer23Bullboxer24

Hebben jullie last van de faillissementen?

“Natuurlijk. Klanten die failliet gaan is altijd vervelend. In de eerste plaats voor de klant en haar medewerkers waar wij vaak al vele jaren een goede relatie mee hebben. Daarnaast kost een faillissement altijd geld en tot slot moet de omzet die wegvalt op de een of de andere manier worden teruggewonnen. Gelukkig zijn wij, zeker ook door de kracht van Bullboxer, niet afhankelijk van individuele klanten waardoor de schade te overzien is.”

Hoe onderscheidt Bullboxer zich van andere merken?

“Met alle ervaring die we opgedaan hebben in de private label business, hebben we veel kennis, flexibiliteit en oog voor efficiency. We zijn door al onze ervaring gaan werken aan meerdere collecties per jaar. Niet meer de standaard seizoensleveringen, maar meerdere momenten. Daarnaast hebben wij een exceptioneel breed productaanbod, waarmee we veel doelgroepen kunnen bedienen. We merken ook dat nu we doorgroeien van private label naar Bullboxer, we een andere positie innemen dan traditionele merken. Deze merken werken veelal met hogere marges waardoor je een groter marketingbudget kunt neerzetten en een ander soort klantenservice kunt/moet bieden. Wij komen van een andere origine en daar merk je dat de focus ligt op de klant een commercieel product te bieden voor een goede marge en een aantrekkelijke retailprijs.”

“Ik denk dat de markt ook op zoek is naar goede prijs-kwaliteitproducten waarin de consument een aantrekkelijke prijs krijgt en de retailer een gezonde marge. En dat gecombineerd met meerdere levermomenten en collecties gedurende het seizoen. Daarin willen wij uniek worden. Wij willen partnerships aangaan met onze retailers zodat we gezamenlijk nog beter de consument kunnen bedienen.”

Bullboxer26Bullboxer22

Is er ook iets aan het uiterlijk van de schoen dat het anders maakt?

“We werken voor de dames,- heren- en kindercollectie met een gedegen designteam dat constant bezig is met wat vernieuwend is in de markt. Dat gecombineerd met de nodige informatie die we terugkrijgen van onze klanten verspreid over de hele wereld, stelt ons in staat sterke collecties te maken gedurende het seizoen en voor het volgende jaar. We merken ook aan onze verkopen dat dit heel erg gewaardeerd wordt. Een specifieke kracht van onze designers is het creatief toepassen van details en twists die van een commerciële schoen ook een modieuze en onderscheidende schoen maken. Bullboxer heeft fun en uitstraling hoog in het vaandel staan.”

Er zal komende tijd veel aan campagnes gedaan worden, hoe gaat dat eruit zien?

“Onze focus ligt van oorsprong niet op marketing, maar op het product en dat blijft ons belangrijkste speerpunt. We beseffen ons echter dat ook – of misschien wel juist – in deze nieuwe markt marketing heel belangrijk is. We gaan daarom heel doelgericht campagnes voeren richting de consument, in samenwerking met onze retailpartners. We richten hierbij voornamelijk op social media en point of sale marketing. We hebben bijvoorbeeld ook vanaf 25 april een landelijke televisiecampagne in Duitsland waarin een aantal van onze modellen geshowd worden. Deze campagne is overigens direct gelinkt aan een deel van onze retailers, zodat zij hiervan kunnen profiteren.”

“Wat wij willen zijn is een leverancier waar de voorkeur aan wordt gegeven door zowel retailers als consumenten. Wij zoeken heel duidelijk de samenwerking met de retailers: samenwerking op het gebied van product, van marketing en het verkoopkanaal. Daarin willen we graag vernieuwend zijn, iemand die meedenkt aan oplossingen. Bijvoorbeeld op het gebied van omnichannel, collectievernieuwing, werkkapitaalbeslag en hoe de retailer zich verder kan verbeteren in de markt. Maar zonder op de stoel van de retailer te gaan zitten: ieder zijn vak.”

Hoe zien jullie de toekomst?

“Het retailbeeld in de straat is heel erg aan het veranderen. Wij zijn er als leverancier van overtuigd dat wij moeten weten waar de nieuwe markt ligt en zien hierin veel kansen. Natuurlijk zijn er grote uitdagingen met de groei van het internet, het kostenbewustzijn van consumenten en het veranderende straatbeeld. Wij willen met onze partners kijken hoe we die consument kunnen blijven bereiken en boeien. Uiteindelijk blijven mensen op zoek naar leuke en goede schoenen.”

“Wij geloven dat we met ons wereldwijde netwerk (UFG verkoopt schoenen in meer dan 50 landen), decennialange ervaring in de schoenenbranche en goede relaties met retailers een unieke positie hebben om een succesvolle speler en partner te zijn in deze veranderende markt.”