TOP

Hoe gaat het met Blue Days Footwear? [interview] *

Blue Days Footwear heeft een paar bewogen jaren gekend sinds de oprichting in 2012. “Inmiddels hebben we best wat dingen geprobeerd, maar waar we ooit mee gestart zijn blijft de beste collectie”, vertelt oprichter Yanto Drogt. Daarom gaat het merk weer terug naar waar het vandaan kwam: denim brogues.

“Ik heb de aller eerste brogue-collectie van Blue Days Footwear opnieuw ontworpen, maar wel getransformeerd naar het nu”, vertelt oprichter Yanto Drogt vol enthousiasme aan Schoenvisie. Het denimschoenenmerk heeft in de vier jaar na de oprichting heel wat ups en downs gekend, maar is nu weer terug met waar het merk het beste in is. De spijkerstof is veranderd in selvedge denim uit Italië, de voering is dikker en en de zool is veranderd.

Waarom heb je in 2012 Blue Days Footwear opgericht?

“Ik werkte bij Teva Benelux waar ik ben binnengekomen op de customer service, maar ik wilde graag de buitendienst in. Daar kwam snel een plekje vrij, waardoor ik Crocs in Nederland heb neergezet. Dat heb ik vier en een half jaar gedaan en daar heb ik veel ervaring opgedaan. Ik heb altijd die ondernemersdrive gehad om iets voor mijzelf te beginnen. Ik ben altijd al een denimfetisjist geweest en met mijn schoenenervaring heb ik een combinatie weten te maken dat uniek is, omdat er nog geen denimschoenenmerken bestaan.”

BLUEDAYS -  Brogue Berry

Maar er zijn toch wel meer merken die schoenen met denim…

“Die maken ook wel denimschoenen, alleen als je bijvoorbeeld de hele lijn van G-Star ziet, werken ze vooral met leer en suède. Ook Vans en Levi’s hebben wel eens denimschoenen gemaakt. Ik zie daar wel concurrentie in, maar mijn verhaal is dat alle schoenen van Blue Days voor 60 procent bestaan uit selvedge denim in combinatie met leer en suède. In principe ben ik de enige speler op dit gebied.”

Als je terugkijkt naar de afgelopen vier jaar, hoe is die periode geweest?

“Heel bewogen. Het eerste jaar had ik vrij snel 15 winkels binnengehaald met een brogue- en een mocassincollectie. Vervolgens ben ik runners gaan ontwerpen en heb ik de brogue en mocassin gelaten voor wat het was. Daar ben ik niet verder op gaan borduren. Een hoop winkels die de eerste collectie hadden ingekocht, zijn daardoor gestopt met het merk.”

“Ik geloofde wel in de runnercollectie en heb geprobeerd nieuwe winkels binnen te halen en dat is ook gelukt, alleen de verkopen vielen tegen. Ik heb altijd contact gehouden met de eerste winkeliers die geschreven hadden en die vertelden mij dat als ik ooit terug zou komen met een broguecollectie, dat ze dan weer bij mij wilden gaan afnemen. Dat is de reden dat ik ben teruggekomen met brogues. Ik merk dat ik nu makkelijker winkels binnenhaal. Als ik aan mijn aantallen kom, dan wordt de nieuwe collectie al in april geleverd. Mocht dat niet lukken, dan wordt het augustus.”

BLUEDAYS -  Brogue Jazz

Hoe ziet de nieuwe brogue-collectie eruit?

“Het zijn brogues met een traditionele uitstraling, maar met een frisse twist eraan. De schoenen hebben een klassieke leest met een sneakerzool eronder. Hier zal ik verschillende varianten van maken. Ik merk dat als je ontwerper bent, je jezelf op een gegeven moment wil overtreffen waardoor je van koers verandert, maar dat kan wel eens gevaarlijk zijn.”

Maar je had wel vertrouwen in de runnercollectie…

“Klopt, toentertijd waren runners best in trek dus ik wilde kijken hoe zo een runner zou lopen, aangepast naar mijn eigen idee. Maar je kan niet op tegen de grote sneakerspelers en daarin heb ik mijzelf misschien wel overschat. Ik dacht dat er misschien wel een nieuwe markt voor was, maar uiteindelijk heb ik verloren. Ik moet daar nu afscheid van nemen en terugkomen met de goedlopende brogue.”

“Maar het is en blijft heel erg moeilijk. Ik moet mijn weg erin vinden en de retailer opvoeden dat het heel belangrijk is om iets nieuws op de planken te durven brengen. Ik vind dat winkeliers nog redelijk trouw zijn aan het merkenpakket dat ze al hebben en ik denk dat het in deze tijd heel belangrijk gaat worden dat je je durft te onderscheiden door middel van nieuwe merken en producten.”

BLUEDAYS -  Brogue Jazz 1

Zijn er verder nog ontwikkelingen bij Blue Days?

“Ik ben nu bezig met een pop-up store in Rotterdam. De online verkoop is matig, ik moet het echt hebben van de fysieke winkels. De webshop is meer een etalage van het merk. Als dat loopt, dan ga ik verder kijken om misschien een permanente winkel te openen.”

Wat is je visie voor de toekomst van het merk?

“Ik ben van plan om meer samen te werken met grotere jeans labels. Als ik de pop-up store heb, wil ik ook veel evenementen organiseren, grote lanceringen houden en mensen uitnodigen om naar de winkel te komen. Ik zie in de toekomst mijn afzetkanalen vergroten door te werken vanuit een fysieke winkel wat ook zal functioneren als een showroom.”

“Ik ben verder nog op zoek naar agenten. Sinds eind vorig jaar is Lennart Creël van Brands Agency al de agent voor België, maar ik ben ook nog op zoek naar een in Nederland.”

BLUEDAYS -  Brogue Lee men only