TOP

Hoe gaat het met Antar Shoe? [Interview]*

Het gaat goed met de slipper in Nederland. Antar Shoe, distributeur van onder andere Ipanema, won afgelopen week verschillende prijzen. Een interview met Marco Jorna, eigenaar van Antar Shoe.

Jullie hebben afgelopen week drie prijzen gewonnen. Gefeliciteerd. Wat zijn het voor prijzen?

We hebben drie awards gewonnen die alledrie te maken hebben met het realiseren van groei en het behalen van goals voor SS2015 voor de slippermerken Ipanema, Rider, Zaxy en Grendha. Het gaat om de Sustainable Sales Growth Award (Antar Shoe behaalt opnieuw de meest constante en sterkste groei, red.), de Sales Goals Achievement Award (naar alle slippermerken van Grendene kijkend, heeft Antar Shoe de verkoopdoelen in de Benelux gerealiseerd, red.) en de Sales Goals Achievement Ipanema Award (naar het merk Ipanema kijkend, heeft Antar Shoe de verkoopdoelen in de Benelux gerealiseerd, red.).”

Gefeliciteerd. Van wie hebben jullie deze prijzen gekregen?

“De prijzen zijn uitgereikt door ’s werelds grootste slipperfabrikant, Grendene, die de slippers produceert. Het Noord-Braziliaanse bedrijf heeft maar liefst 23.000 werknemers in dienst en produceert achthonderdduizend tot een miljoen paar slippers per dag. De slippermerken doen het erg goed in de Benelux en daarom werd de prijs niet geheel onverwacht door het team van Antar Shoe in ontvangst genomen.”

Hoe verklaren jullie het succes van de Braziliaanse Ipanema slipper op de Europese markt?

“De diversiteit van de collectie is enorm. Voor iedere consument is er een passende slipper voor een mooie prijs. De pasvorm van de slippers zijn goed en ze zijn van soepel materiaal gemaakt waarop je urenlang lekker kunt lopen. Daarnaast is de uitstraling van het merk een sterk punt. De fabrikant benadert Ipanema als merk en denkt niet alleen aan een hoge productie.”

Worden de slippers dit seizoen ook al goed verkocht?

“Na ons succesvolle verkoopseizoen van SS2015 zijn in februari en maart de slippers uitgeleverd en hebben de winkeliers een goede start gemaakt. We ontvangen al veel positieve doorverkoopcijfers van de verkooppunten, terwijl het ‘echte’ zomerweer nog moet beginnen. En het is daarom erg leuk dat dit bevestigd wordt door de fabrikant met de drie awards.”

Antar is specialist op het gebied van schoenen voor ‘The good things in life’? Wat bedoelen jullie hiermee en hoe is dit zo gekomen?

“Door als bedrijf goed te analyseren waar je sterk in bent en je daar op te concentreren, daarin de trends te volgen en te blijven vernieuwen. Bij ons blijkt dat we goed zijn in de producten die je nodig hebt voor ‘the good things in life’. Met een scherp oog voor fashiontrends importeert en distribueert Antar Shoe mooie slippers, comfortabele wandelschoenen, hippe regenlaarzen en stijlvolle winterboots. Internationale topmerken die zich met succes staande houden in de verschillende segmenten van de markt.

Wat maakt Antar verder speciaal? Wat zijn de sterke punten?

“We zijn betrouwbaar, hebben een goede reputatie in de markt en veel kennis en vakmanschap. Daarbij komt dat het team al jaren in de huidige samenstelling werkt, 
waardoor een schat aan ervaring is opgedaan. Ook vinden we service heel belangrijk. Zo leveren we uit voorraad vanuit ons eigen logistiek centrum en hebben het hele jaar door en voor elk seizoen de juiste mix van merken. We streven naar continuïteit en zijn een sterke B2B partner, met sinds april 2015 een speciale B2B webshop waarop partners 24/7 kunnen bestellen, direct inzage hebben in onze actuele voorraad en (product)informatie kunnen verkrijgen.”

Jullie zorgen ook voor ondersteuning op het gebied van marketing en instore presentatiemiddelen voor op de winkelvloer. Kun je daar een voorbeeld van geven?

“De winkelier krijgt bij de slippers passende displays aangeboden, zodat de slippers goed gepresenteerd worden. Bij mooi weer kunnen ze bijvoorbeeld naar buiten (of naar een andere opvallende plek) gereden worden wat de verkoop enorm stimuleert. Daarbij krijgen winkeliers ondersteunende middelen. Een voorbeeld dit seizoen is het Ipanema poefje, zodat de consument de slipper kan passen bij het display en zichzelf kan bedienen. Maar ook logobordjes, sleutelhangers, banners, tassen, etalagemateriaal enzovoort behoren tot de mogelijkheden.”

Tot slot: Is er, los van de awards, nog ander nieuws?

“De nieuwe slippercollectie voor lente/zomer 2016 bestaat uit een paar bijzondere verrassingen met onder andere een unieke samenwerking met een wereldberoemde ontwerper. Hier kunnen we op dit moment inhoudelijk nog niets over melden, maar dat het speciaal wordt, staat vast. Wij staan dus te popelen om het inkoopseizoen voor lente/zomer 2016 in te gaan.”