TOP

Hoe gaat het met Angulus? [interview]

Birkit Kroon en Koen Rigter van importeur/agentuur Beer & Cheese vielen voor de kwaliteit en het vakmanschap van het Deense schoenenmerk Angulus. In november 2015 introduceerden ze het label voor de Nederlandse markt. “Dat Scandinavië on trend is, heeft absoluut in ons voordeel gewerkt.”

Angulus werd voor winter 2016-2017 voor het eerst uitgeleverd. Hoe gaat het nu met het merk?

Birkit Kroon, medeoprichter Beer & Cheese: “We begonnen met tien tot vijftien deuren, wat ook onze doelstelling was, en hebben het aantal verkooppunten voor winter 2017-2018 verdubbeld. Het is een leuke mix van winkels; schoenenzaken zoals Oxener in Apeldoorn, maar ook luxe (online) modezaken als Distinto Fashion in Doetichem en Orangebag.nl.”

“De winkels met wie we nu samenwerken zijn erg tevreden over de kwaliteit, pasvorm en doorverkoop. Voor ons is dat belangrijk om een stabiele basis te leggen, waaruit het merk verder kan groeien. Angulus is een product dat zich niet laat haasten. Het zijn tijdloze schoenen; sommige modellen zitten als sinds de beginperiode in de collectie, en dan hebben we het over een familiebedrijf van meer dan honderd jaar oud. In thuisland Denemarken heeft het merk een heel goede naam. De eigenaren kijken de laatste jaren ook naar mogelijkheden voor export, maar gelukkig overhaasten ze het niet. Dat is voor ons heel prettig, maar voor Angulus óók – ik denk dat hun Portugese fabrikant anders een rolberoerte zou krijgen.”

Hoe reageren consumenten op het merk?

“Het eerste verkoopseizoen is erg goed geweest, we kregen veel enthousiaste reacties op de collectie. Wel merken we dat de kracht van Angulus echt in de winteritems zit en we de groei daar ook moeten pakken. Met name de Chelsea-boots doen het goed, dankzij de mooie materialen en hoge kwaliteit. De groei in het tweede seizoen (zomer 2017, red.) is ten opzichte van de winter 2016-2017 wat achtergebleven. Dat zou aan de prijzen kunnen liggen; wellicht zijn mensen eerder geneigd om €180,- voor een Chelsea-boot te betalen, dan €150,- voor een sandaal.”

Angulus_AW17_03_029 Angulus_AW17_02_072

Is er nog steeds veel vraag naar Scandinavische producten?

“Scandinavië is nog steeds on trend en daar doen we absoluut ons voordeel mee. Scandinavisch design staat in mijn optiek voor minimalistisch, less is more en comfort dat gezien mag worden. Dat is typisch Angulus. Het merk wordt echter niet alleen gewaardeerd om het Deense aspect, maar ook om de prijs-kwaliteitverhouding en omdat het aansluit bij de stijl van de Nederlandse vrouw. Mocht de Scandinavië-hype weer overwaaien, dan denk ik dat Angulus als merk solide genoeg is om nog steeds overeind te blijven.”

Hoe hebben jullie Angulus op de markt gezet?

“Vooraf brachten we in kaart: waar staat Angulus voor, wie is de doelgroep en welke winkels passen daarbij? Op basis daarvan stelden we een top 30 op, die we uitnodigden om ons op de beurzen of in de showroom te bezoeken. Als dat niet lukte, kozen we voor de old school-manier: handel in de kofferbak en op pad. Dat wordt gewaardeerd, merken we. We verkopen alleen uit voororder en hebben geen handel waar we op korte termijn vanaf moeten, dus we proberen echt winkels uit te zoeken waar Angulus een goede aanvulling op het assortiment kan zijn. Dat gaat het beste als je een winkel met eigen ogen hebt gezien – dat geeft je advies meer waarde. Vroeger deden Koen en ik dat zelf, tegenwoordig wordt dit deel opgepakt door onze nieuwe collega Birgit Zwart.”

Kaffepose

Jullie namen zowel de dames- als kindercollectie op. Hoe heeft dat uitgepakt?

“We zijn heel eerlijk naar de exportmanager geweest: Angulus Kids is een prachtig product dat veel meer aandacht verdient dan wij eraan kunnen geven. We merkten al snel dat we het kinderschoenensegment totaal niet in kaart hadden en de juiste contacten misten. Het zou te veel tijd kosten om dat allemaal uit te zoeken, dus besloten we na twee seizoenen om de focus op het damessegment te leggen en de kidscollectie terug te geven. Inmiddels is dat deel opgepakt door de Nederlandse agentuur Nordic Goods. Ik heb begrepen dat zij voor aankomend winterseizoen ook behoorlijk heeft geplust.”

Beer & Cheese heeft zo onderhand aardig wat ervaring met het introduceren van nieuwe merken. Wat hebben jullie daarvan meegenomen?

“Dat een duidelijke focus ontzettend belangrijk is. En dat je als vertegenwoordiger het merk en het verhaal erachter goed moet begrijpen, zodat je er de juiste klanten bij kunt vinden. We gaan niet klakkeloos op alle aanvragen in: als een retailer belt vanuit een regio waar wij al een andere zaak op het oog hadden, wachten we liever eerst de reactie van de ander af.”

“We hebben twee nieuwe medewerkers in dienst genomen, zodat we de juiste aandacht kunnen blijven geven aan onze klanten. Dat retailers ons en onze merken nu kennen, heeft ook zeker geholpen toen we Angulus introduceerden. Onze klanten weten dat we zorgvuldig met onze labels omgaan. Als je dan met iets nieuws komt, zijn mensen toch nét iets sneller geneigd naar het verhaal te luisteren.”

Angulus_AW17_04_126 Angulus_AW17_04_216

Wat zijn jullie doelstellingen voor Angulus?

“Eigenlijk denken we daar niet op die manier over na: we willen gewoon plezier hebben en er nieuwe Angulus-fans bij krijgen, mensen die net zoals wij enthousiast zijn over de schoenen en ze met plezier dragen. In Denemarken is Angulus een bekende naam; het zou zelfs het grootste kinderschoenenmerk zijn, heb ik begrepen. Ik zou het prachtig vinden als het in Nederland net zo groot zou worden, maar of dat realistisch is?”

“Laat ik het anders verwoorden; we zetten in op natuurlijke groei en dat kan alleen als iedereen enthousiast over Angulus is en blijft. Als er gaandeweg bij steeds meer consumenten een belletje gaat rinkelen zodra ze de merknaam horen en de winkeliers die ermee werken tevreden zijn, zijn wij dat ook.”

Lees ook: Beer & Cheese: ‘Wij groeien met onze merken mee’