TOP

Hoe Eureka Shoes Nederland gaat veroveren: ‘Dit is een marathon, geen sprint’

Eind 2015 introduceerde Lyddia Roy, eigenaar van pr-bureau Roycomm, het Portugese schoenenmerk Eureka Shoes met drie partners in Nederland. Hoe zet ze het nog onbekende label in de markt? “Zoals ik het ook voor een klant zou doen: pr eerst.”

De juiste partner

Lyddia Roy, mede-eigenaar van Eureka Shoes in Nederland: “Eureka Shoes komt uit Portugal, het merk heeft daar drieëndertig brandstores. Een vriendin van me stapte een van die winkels binnen en was zo onder de indruk, dat ze er twee uur is gebleven. Ik bedoel maar, wanneer ben jij voor het laatst zo lang in een winkel geweest? We vonden allebei: hier moeten we iets mee doen.”

“Vervolgens hebben we bij de eigenaar, Filipe Sousa, gepolst of hij interesse had om het merk in Nederland te lanceren. Hij reageerde nog dezelfde dag en kwam een paar weken later naar Amsterdam om kennis te maken. Toen wisten we nog niet dat hij al ontzettend vaak benaderd was voor vertegenwoordiging op de Nederlandse markt. Hij wílde ook heel graag naar Amsterdam, maar wachtte op de juiste partner. Later legde hij ons uit waarom hij besloot juist met ons in zee te gaan: omdat we brand builders zijn (Roy is eigenaar van het pr-bureau Roycomm, red.).”

“Het was een bewuste keuze om mede-eigenaar te worden in plaats van agent of importeur. Dat is niet waar onze kracht ligt. Wij bouwen aan een merk, zorgen dat het door de media en de consument wordt opgepikt. Tegelijkertijd willen we iets creëren dat van generatie op generatie kan gaan, net zoals Eureka Shoes in Portugal.”

Eureka_Shoes-1 Eureka Shoes FW1617 (45)

De lancering

“Ik heb de introductie bekeken vanuit pr-perspectief. Als Eureka Shoes mijn klant zou zijn, hoe zou ik het dan in de markt zetten? Ik ga altijd op zoek naar het verhaal achter een bedrijf. Goed, het zijn prachtige schoenen, maar wat zit erachter? Dat kan ik gebruiken om mensen mee te nemen in het verhaal. We beginnen online en brengen ondertussen de media in contact met het label. Ik heb een goed beeld van wat werkt op de modepagina’s en welke items de redacties van fashion- en lifestylebladen aanspreken.”

“We introduceerden Eureka Shoes tijdens een persdag, waarvoor ik journalisten en andere influencers uit mijn netwerk uitnodigde. Ik heb in mijn carrière (Roy werkte onder meer voor Tommy Hilfiger, Viktor & Rolf en Reebok, red.) al heel wat events georganiseerd, maar ik was nog nooit zo zenuwachtig als toen. Linda, Grazia, Metro Mode en een aantal regionale dagbladen hebben over het label geschreven en die publicaties trokken direct traffic naar de website. We zijn nu nog in de fase dat we bij iedere nieuwe bestelling door het dolle heen raken. Oh, deze klant komt uit Overijssel – hoe heeft die ons gevonden?” 

Eureka Shoes FW1617 (29) Eureka_Shoes-2

Het verhaal

“Eureka Shoes viel me op, omdat het iets is wat we nog niet hebben in Nederland. De collecties komen uit de eigen fabriek in Portugal. De fabriek is in 1986 door Alberto Sousa opgericht en is uitgegroeid tot een van de grootste producenten voor high end schoenenmerken, zoals Isabel Marant. En nog steeds is Alberto de hardst werkende man binnen het bedrijf; de fabriek is zijn levenswerk. Zijn zoon Filipe, de tweede generatie, heeft het eigen merk Eureka Shoes in 2009 opgezet. Portugezen zijn vrij fashion forward en dat zie je ook in het uitgesproken design van de collectie terug. Als je naar het aanbod in schoenen kijkt, valt mij op dat alles nogal op elkaar lijkt. Eureka Shoes springt er echt uit.”

“De eerste schoen die Alberto Sousa ooit maakte, was een Oxford model. Dit model wordt elk seizoen in een limited edition uitgebracht. Het is een schoen waaraan je kunt zien: deze mensen weten wat ze doen. Alle producten worden drie keer gecheckt voordat ze de fabriek mogen verlaten. En toch zijn de schoenen niet zo duur, met een prijsklasse van €99,95 tot €249,95. Dat komt omdat alles – design, productie, verkoop en dienstverlening – in eigen beheer wordt gedaan.”

Eureka Shoes FW1617 (5) Eureka Shoes FW1617 (25)

De pop-up store

“In oktober openen we een pop-up store in de Hobbemastraat in Amsterdam, die drie maanden open zal zijn. Het is een prachtige plek, precies tussen de P.C. Hooftstraat en het Vondelpark in. Voor ons is dit een volgende stap om contact te leggen met de doelgroep. We verkopen de schoenen nu alleen online en dat is niet zo makkelijk. We moeten het vertrouwen van de klant winnen. Zeker voor een onbekend merk geldt dat mensen het toch eerst even willen zien, aanraken en passen. In de pop-up store kunnen we de beleving rond het merk neerzetten en dezelfde service bieden als in de Portugese brandstores. Daar wordt de schoen nog aan je voet gedaan en zoeken de medewerkers stijlen uit waarvan zij denken dat ze bij je passen.”

“We werken samen met een aantal influencers: Sunny Jansen (blogger en dj, @sunnyjansen), Christian Mpamo (fashionblogger, @thisismdfs), Amanda Rijf (beautyblogger, @amandaonbeauty), Carolien Spoor (actrice, @carolienspoor) en Abbey Hoes (actrice, @absyboo). Zij zullen eigen avonden hosten in de winkel. Het zijn stuk voor stuk mensen die feeling met het label hebben. Onze samenwerking gaat over gifting – zij krijgen een mooi paar schoenen, wij exposure via een mooie instagrampost.”

“Volgend jaar hopen we een brandstore te openen. Nu is het risico nog te groot, omdat het merk hier nog volledig onbekend is. Een eigen winkel staat hoog op ons verlanglijstje, maar we hebben geduld. Dit is geen sprint, maar een marathon.”

Eureka Shoes Lyddia Roy-1 cc Sil Adjete

Portret: Sil Adjete