TOP

Hoe blijft een online consument tevreden?

Uit wereldwijd onderzoek van UPS blijkt dat driekwart van de consumenten een goede ervaring heeft op het gebied van online shoppen. Het retourbeleid en het traceren van het product spelen daarbij een grote rol.

UPS heeft onderzoek gedaan onder ruim 14.000 consumenten uit zes Europese landen (waaronder Nederland), de Verenigde Staten, Canada, Azië, Mexico en Australië.

Snelle levering
76 procent van de Europese consumenten geeft aan een goede ervaring te hebben met online winkelen. Consumenten uit de VS zijn het meest tevreden, consumenten uit Azië het minst. Over het leveren en retourneren van de bestelling zijn de deelnemers het minst tevreden, omdat pakketten worden omgeleid of omdat ze niet de mogelijkheid krijgen om te kiezen tussen de levertijd of leverdatum.

De ondervraagden in Europa zijn bereid om gemiddeld vier dagen op hun binnenlandse bestelling te wachten. Buitenlandse bestellingen mogen van Europeanen maximaal tien dagen duren. In Azië willen consumenten niet langer dan vier dagen op hun bestelling wachten.

Traceren
66 procent van de Europese consumenten geeft aan dat ze hun product tijdens de verzending graag zouden willen traceren  en 45 procent vindt de flexibiliteit van de leverdatum belangrijk. Een andere factor die consumenten tevreden houdt, is het gemak van de betaling. 71 procent van de Europese consumenten vindt het een groot pluspunt als online retailers het makkelijk maken om via de website af te rekenen.

Eenvoudig retourbeleid
Ook het retourbeleid speelt een grote rol voor tevreden online consumenten. Meer dan 60 procent van de Europese consumenten geeft aan dat zij een herhalingsaankoop zouden doen als een retailer een eenvoudigretourbeleid heeft. Gratis retourneren speelt is daarbij ook belangrijk.

Het volledige rapport is hier te lezen.