TOP

Hoe betalen Nederlanders in 2020?*

Wat zijn nu de trends op het gebied van betalen en hoe zal dat in de toekomst zijn? Hier leest u een samenvatting het onderzoeksrapport van Shopping2020.

Momenteel wordt er in ons land offline voornamelijk met pin (maestro) betaald. Maar liefst 93 procent van de transacties betalen we met de pinpas. De rest gaat contant. Online gaan transacties voor 58 procent via iDeal. Gezien negen trends die door Shopping2020 signaleert, zullen betalingen er in de toekomst anders uit gaan zien. Lees hier hoe en waarom, en hoe je je hierop kunt voorbereiden.

Negen trends
De rol van transacties in het retailproces zal in de toekomst veranderen door onderstaande negen trends.

1. Digital identity. Door het toenemend aantal transacties en instanties dat online is, zal de consument zich steeds vaker (officieel) moeten identificeren. Je digitale identiteit wordt net zo belangrijk als de identificatie in het ‘echte’ leven.

2. Mobile shopping. Mobiel shoppen komt (nog meer) op. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft een smartphone. Zo’n 70 procent daarvan surft elke dag op internet. Driekwart gebruikt zijn smartphone voor (oriënteren op) het winkelen.

3. Digital wallets. Digitale portemonnees zijn in opkomst. Dit maakt betalen voor klanten makkelijker en vertrouwd. Ook gaat het sneller en zouden consumenten sneller geneigd zijn een aankoop te doen.

4. Changing POS interaction. In winkels verdwijnt de point-of-sale terminal (klassieke kassa) langzaam uit beeld. Daarvoor in de plaats komen contactloze interfaces waar klanten kunnen betalen met een contactloze kaart of hun smartphone.

5. Changing checkout. De kassa verdwijnt überhaupt. Daarvoor in de plaats komen tablets, mobiele kassa’s of kan de klant gewoon zelfstandig betalen via zijn smartphone.

6. Conversion of channels. Het onderscheid tussen shoppen, e-commerce en m-commerce verdwijnt. Door omnichannel worden alle manieren met elkaar gecombineerd.

7. Consumers in control. Door de toenemende privacyrisico’s en fraude met online achtergelaten persoonsgegevens, houden klanten hun gegevens straks liever weer voor zichzelf.

8. P2P payments. Betalen gaat steeds makkelijker en via kortere lijnen. Centrale tussenstations verdwijnen en geld gaat voortaan direct van betaler naar ontvanger.

9. Increased regulation. De regels voor online betalen zullen in heel Europa hetzelfde worden. Er komen ook meer regels bij.

Vier toekomstscenario’s
Door bovengenoemde trends zal het huidige betalen veranderen. Shopping2020 schetst onderstaande vier scenario’s.

1. In Control. Van de vele betaalmanieren kiest de klant voortaan zelf welke methode hem het beste uitkomt (afhankelijk van hoeveel privacy hij wil inleveren).

2. Consumer Driven. De klant kiest de betaalmethode die hij het meest vertrouwd en die het gemakkelijkste is. Privacy wordt door de klant ingeleverd om betalen makkelijker te maken.

3. Back to the trust. De klant kiest slechts voor bepaalde betaalmethoden waarvan hij weet wie wat doet met zijn gegevens en daar zelf invloed op kan uitoefenen.

4. Big brands, big data. Er zijn een paar betaalsystemen die de klant gebruikt. Deze betaalsystemen weten veel over de klant, maar de klant krijgt hierdoor veel services terug.

Tips voor winkeliers
Door Shopping2020 wordt het vierde scenario het meest waarschijnlijk geacht. Bereid hier dus op voor knoop het volgende in je oren.

1. Consumenten willen vooral veilig én gemakkelijk shoppen en betalen.

2. Nederlanders zijn er niet aan gewend om (direct) te betalen voor betalingsmethoden.

3. Betrouwbaarheid wordt door de consument gezien als kwalificatie, terwijl gemak een meerwaarde vormt.

4. Betalen vormt meer en meer een onderdeel van het shoppen (één ervaring).

5. Een digitale identiteit wordt de standaard en stimuleert de opname van het betalingsproces in het shoppen.

6. Klanten zijn bereid hun persoonsgegevens te geven in ruil voor gemak. Al zal het door toenemende wetten steeds lastiger worden met gegevens om te gaan.

7. Er zullen dus meer wetten bij komen, maar dit zal voor de klant het shoppingproces uiteindelijk vergemakkelijken.

8. Online en offline shoppen komen naar elkaar toe, net als shoppen en betalen. Het hele proces wordt één ervaring.

Download het hele rapport rechtsboven aan dit artikel.