TOP

Hoe bereik je de lokale consument?

Hoe in te spelen op de lokale consument met een gele winkel in een blauw gebied? Over die vraag ging het tijdens de workshop 'Lokale marketing' van Textilia Institute op maandag 22 februari in het WFC.

“Standaard is uit, lokaal is in”, beweert Richard Brekelmans, agent van Richard Brekelmans Agenturen tijdens Textilia Institute. Daarom is het volgens hem zo belangrijk dat je lokaal inspeelt op je klanten. “Adverteer niet alleen, maar houd ook de redactie van je plaatselijke krant zo goed mogelijk op de hoogte van alles wat er in jouw zaak gebeurt”, tipt hij. “Alleen zo steek je boven het maaiveld uit. Sponsorschap van de plaatselijke sportclub is vaak niet al te kostbaar, maar de uitingen verschijnen wel wekelijks aan je publiek. Zorg er wel voor dat je als bedrijf iets met de club hebt. Voor al je activiteiten geldt dat je gericht moet zijn op een langdurig resultaat.”

Brekelmans noemt de ontwikkelingen op het gebied van Location Based Services veelbelovend en schetst: “Via de gsm van je klant kun je hem speciale aanbiedingen sms-en wanneer hij zich in de buurt van jouw winkel bevindt.”

Database met 23.000 winkels

Modint en Retailminds hebben een gezamenlijke database ontwikkeld. Rens Tap van Modint onthult enkele details: “We hebben 23.000 winkels via postcodes gelinkt aan de verzorgingsgebieden. Op deze manier is heel gericht informatie over de klant boven tafel te krijgen in jouw omgeving. Via een demo die online staat kun je zien welke info je zoal uit deze database kunt halen. 

Ga naar members.retailminds.nl;
login: demo@retailminds.nl
wachtwoord: demo 

Vier categorieën

André Doffer van The Smart Agent Company werkt nauw samen met het GfK en verschaft inzicht in de leefstijlen van Nederlanders. “Regio en inkomen zeggen niet genoeg. Je hebt ook persoonskenmerken nodig. Wij hebben Nederlanders langs de as extravert/introvert en langs de as egocentrisch/sociaal gelegd. Daaruit rolden vier categorieën die voor het gemak ieder een eigen kleur kregen(rood, geel, blauw en groen). Aan de hand van hun postcodes werden bewoners in kleur op de Nederlandse kaart afgebeeld. André Doffer haalt een voorbeeld aan: “Je ziet nu in een oogopslag waar je met je Wibra- of je Bijenkorf folder naar toe moet. Of stel: je hebt een winkel voor het type geel en je zit in een blauw gebied dan moet je je afvragen hoe je wel de juiste klanten bereikt.”

Haalbaarheidsonderzoek

Winkelier Monique Plaisier van My Pleasure in Breda: “Ik overweeg een tweede winkel op een nieuwe locatie. Op die nieuwe locatie komt waarschijnlijk een Bijenkorf en verschillende sfeerwinkels. Ik vraag me af of je daar dan in mee moet gaan, of totaal iets anders moet gaan doen. Dan is dit zeker iets wat je moet meenemen in je onderzoek naar de haalbaarheid.”

Winkeliersvergadering

Joanne Tilleman van Happy Shoes in Zeewolde: “We hebben in onze plaats last van minder aanloop. Men winkelt waarschijnlijk graag in Harderwijk. We willen dit nu gezamenlijk aanpakken, waarschijnlijk door te folderen. We gaan de handout van deze middag meenemen naar onze winkeliersvergadering.”