TOP

Het vernieuwde Oskam schoenen & sport is een van de grootste schoenenzaken van het land (en dat ziet er zo uit)

Ondernemers Marcel en Ditty Oskam combineren de verkoop van schoenen, sport en outdoor met voetzorg in een prachtig verbouwd pand in Bergambacht. Met 2000 vierkante meter mag Oskam schoenen & sport zich tot de grootste schoenenzaken van het land rekenen. En dan kun je er ook nog eens prijswinnende speculaasjes kopen.

Tekst en foto’s: Wilke Wittebrood

Als we Oskam schoenen & sport in Bergambacht binnenstappen, komt de geur van vers brood ons tegemoet. Dat brood komt uit de oven van bakker Arjan van der Eijk, die een bakkerswinkel met lunchroom op de winkelvloer runt. Daarmee mag Oskam zich tot de selecte groep retailers rekenen waar klanten de aankoop van een paar schoenen kunnen combineren met een vers broodje.

“En we zijn waarschijnlijk de enige schoenenzaak waar je prijswinnend banket kunt kopen”, lacht Marcel Oskam (50, links op de foto), samen met zijn vrouw Ditty (50, rechts) eigenaar van het familiebedrijf. “De producten van Arjan zijn al meerdere malen verkozen tot beste van Zuid-Holland. Recent won hij nog een prijs voor zijn speculaas. Dat trekt mensen vanuit de hele provincie.”

750 vierkante meter erbij

Oskam schoenen & sport heropende in september 2022 na een renovatie van twintig maanden, waarbij het originele winkelpand vrijwel volledig werd afgebroken en vervangen door nieuwbouw. “Bittere noodzaak”, zegt Marcel. “Het pand was niet onderheid en begon te verzakken. De scheuren zaten in de muur. Bovendien konden we direct een forse verduurzamingsslag maken. Zo hebben we nu een groen dak met zonnepanelen.” De ondernemers hadden met een oppervlakte van 1250 vierkante meter al geen kleine winkel en krijgen er met de verbouwing nog eens 750 vierkante meter bij. Ze grijpen de gelegenheid aan om hun totaalconcept ­– waarmee ze de verkoop van schoenen, sport en outdoor combineren met voetzorg – op te frissen en uit te breiden.

“We hadden twee wensen”, vertelt Ditty. “De eerste was de integratie van horeca. We hebben kleding- en schoenenzaken door het hele land bezocht om inspiratie op te doen. Vooral weidewinkels; daar kwam het idee voor de lunchroom vandaan. We kennen Arjan van de lokale ondernemersvereniging en wisten dat hij wilde uitbreiden. Dus hebben we hem uitgenodigd om hierheen te verhuizen.” Doel is om mensen langer binnen te houden. “Mochten klanten bij het afrekenen twijfelen over een tweede paar, dan is de kans groot dat we ze na een kop koffie en een broodje alsnog met die schoenen aan de kassa zien”, legt Marcel uit. “Dat was althans onze aanname en in de praktijk blijkt het precies zo te werken.”

Meer plek voor podologie

Een tweede wens was om de podologie-afdeling een prominentere plaats te geven. Oskam werkt al tien jaar samen met podoloog Ton van Loon, die naast zijn praktijk in Oudewater een behandelruimte in de winkel heeft. “Die samenwerking wilden we verdiepen”, zegt Marcel. “Zodoende hebben we op de eerste verdieping, waar wij vroeger woonden, een modern voetadviescentrum ingericht. De praktijk is bereikbaar per lift en heeft een ontvangstruimte, wachtkamer, drie behandelkamers en een werkplaats voor de productie van steunzolen en orthopedische aanpassingen aan schoenen.”

‘We hadden twee wensen: een lunchroom en een prominentere plaats voor de podologie’

Van Loon huurt de etage van de ondernemers en is daar volgens het koppel meer dan tevreden mee. Marcel: “Voor hem betekent het meer zichtbaarheid, voor ons een extra service richting onze klanten. We zijn gespecialiseerd in pasvormschoenen en hoe mooi is het dat we mensen met voetproblemen direct kunnen doorverwijzen? Daarom hebben we ook geen webshop; we willen de voet zien.” Zelf zijn ze na de verbouwing naar de tweede verdieping verhuisd. Daarnaast zijn er nog vier andere appartementen in het pand gerealiseerd, die worden verhuurd.

Ruimtelijker presenteren

Met de renovatie ging ook de ‘gedateerde inrichting’ op de schop. Het vernieuwde Oskam is een winkel van deze tijd geworden, die ondanks de gigantische oppervlakte knus aanvoelt. Dat deden architecten Walter en Martijn Fransen door voor elke afdeling met een eigen kleur- en materialenpalet te werken. Zo doet de mannenafdeling, rechts van de ingang, behoorlijk ‘mancave’ aan door de betonvloer, bakstenen muren en grote leren banken. Een flink contrast met de frisse vormgeving van de vrouwenafdeling aan de linkerkant, waar eikenhout, wit staal en saliegroene muren en plafonds de toon zetten. Inspiratietafels met de highlights uit de vrouwencollectie leiden (groot)ouders naar de kinderschoenen achter in de zaak. Bij drukte kunnen ze hier een nummer trekken.

Opvallend is dat de collectie op maat wordt gepresenteerd. Dat doet het familiebedrijf al sinds Wim en Maria, de ouders van Marcel, de zaak in de jaren zeventig openden. Daarvoor reisden ze rond met hun assortiment. “Mijn moeder had schoenmaat 43 en mijn oma zelfs maat 45”, zegt Marcel. “Dat is de reden dat mijn ouders zich vanaf de start hebben gespecialiseerd in grote maten, tot en met maat 45 voor vrouwen en maat 50 voor mannen.” “Voor klanten met grotere voeten is het fijn om in één oogopslag te zien wat we hebben”, vult Ditty aan. “Dat principe hebben we doorgetrokken naar de hele collectie. Het is praktisch, zo verliezen onze medewerkers het contact met de klant niet. Al oogde de winkel vroeger wel wat vol. Ook daarom was de uitbreiding zo fijn. Nu kunnen we ons assortiment ruimtelijker presenteren.”

Dorp van weidewinkels

Hoewel klanten de schoenen in principe zelf kunnen pakken en passen, is Oskam nadrukkelijk geen selfservice-winkel. Marcel: “Toen we het bedrijf in 2005 overnamen, hebben we een duidelijke keuze gemaakt voor een aantal kwaliteitsmerken. Die hebben we breder en dieper neergezet. Van een merk als Durea hebben we zo’n zeventig posities per seizoen. Een specialistisch aanbod vraagt om specialistisch personeel. Onze medewerkers hebben bijna allemaal de opleiding tot Gezond Lopen-specialist bij Detex gevolgd. Zónder kunnen ze niet op de pasvormafdeling staan. Dat is meteen het enige deel in de winkel waar we de schoenen niet op maat maar per model presenteren, vanwege de verschillende lengte- en breedtematen.”

‘Bergambacht is een dorp van weidewinkels, met een compleet aanbod voor bezoekers’

De sport- en de outdoorafdeling hebben nog een eigen ingang aan de andere kant van het pand en worden van elkaar gescheiden door een split-levelconstructie. Marcel: “Mijn ouders hebben flink gas gegeven: ze zijn in ruim dertig jaar tijd van 50 naar 1250 vierkante meter gegaan. Zij hebben de sportcollectie geïntroduceerd, waarmee we huisleverancier zijn voor diverse regionale sportverenigingen, en wij de wandelschoenen. De kennis die we van voeten en schoenen hebben, kunnen we perfect naar dit segment vertalen.”

Die groeiambitie kenmerkt Winkelhof Bergambacht, dat meer van dit soort megawinkels telt. “Eigenlijk zijn we een dorp van weidewinkels”, lacht Marcel. “De aanwezige ondernemers – allemaal zelfstandigen, de enige keten die hier zit, is Kruidvat – zijn enorm actief en breiden uit zodra de mogelijkheid zich voordoet. We werken ook nauw met elkaar samen om bezoekers een compleet aanbod te bieden. Zo liggen onze geklede schoenen ook bij de collega’s van Speksnijder Mode, een specialist in feest- en bruidskleding. Dat is waaraan het centrum zijn bestaansrecht verleent. Op de zesduizend inwoners van Bergambacht alleen zouden we onze winkels niet kunnen runnen. Winkelhof trekt mensen tot ver buiten de regio; het magazine dat we als ondernemersvereniging uitgeven, gaat naar 77.000 adressen.”

Oskam schoenen & sport, Hoofdstraat 55 in Bergambacht. Merken: 60+, o.a. Adidas, Durea, Floris van Bommel, Gabor, Gijs, Hanwag, Hassia, Meindl, Mephisto, Nike, Lowa, Piedro, Solidus en Twins & Trackstyle.

Dit artikel verscheen het eerst in Schoenvisie magazine.