TOP

Het succes en de toekomst van Smits schoenen in Arnhem [interview]*

Smits schoenen in Arnhem is al jaren een begrip. In februari 2015 werd de winkel overgenomen door Van Arendonk. "Wij zien de toekomst positief in," zegt een woordvoerder van Van Arendonk.

Hoe zou u Smits als schoenenwinkel anno 2015 omschrijven?

“Als de mooiste schoenenwinkel van Arnhem, Gelderland en ver daarbuiten. Een winkel van 300 vierkante meter, die is ingericht voor heerlijk shoppen en een fijne beleving. Een duidelijke presentatie van de collectie schoenen aan de ene kant van de winkel. Aan de andere kant van de winkel de gelegenheid om rustig te passen onder het genot van een Nespresso of een heerlijk glas wijn. Dit alles omgeven vitrines met topstukken die de luxe sfeer alleen nog maar verhogen.”

Smits is in februari  2015 overgenomen door Van Arendonk. Wat is de grootste verandering die tot nu toe is doorgevoerd of die op korte doorgevoerd gaat worden?

“Grote veranderingen zijn en zullen er niet worden doorgevoerd. Hier is ook geen reden toe. De winkel aan de Jansstraat en de bijhorende webshop, zijn zeer succesvol. Wij willen dit voortzetten.”

“Uiteraard heeft de winkel wel een opfrisbeurt gekregen. Nieuwe vloerbedekking, basisverlichting, een geheel nieuwe verflaag een duidelijkere herenpresentatie en een stel sfeervolle lampen om de winkel nog iets warmer te maken.”

“Wij houden vast aan het concept van topmerken in combinatie met merken uit het hoge middensegment. Voor de winter is ook Hogan aan het assortiment toegevoegd. In de toekomst zal het accent in de collectie iets meer op de heren komen te liggen en zal de kwaliteit nog meer puurheid uitstralen.”

Zijn er voorbeelden van merken en schoenenwinkels uit het buitenland waar jullie met plezier naar kijken?

“Wij kijken met heel veel plezier naar allerlei soorten merken uit binnen- en buitenland. Veel van de merken die we echt mooi vinden, hebben we zelf in huis.”

“In Milaan kijken we uiteraard naar winkels van alle top kleding- en schoenenmerken op de Montenapoleone en Spiga, multibrand strores zoals Vergelio, en mooie grote warenhuizen zoals Rinacimento en Excelsior. Ook Parijs en Londen bezoeken we regelmatig voor inspiratie.”

Op welke manier gaat Smits schoenen met haar tijd mee? En is hierin nog ruimte voor verbetering?

“Wij gaan met de tijd mee door in eerste instantie vast te houden aan een één basisprincipe: heel mooie schoenen, in heel mooie winkels, op toplocaties in grote steden. Daar ligt onze basis en ook onze toekomst.”

“Uiteraard ondersteunen wij deze winkels door webshops. Deze webshops zijn inmiddels volledig fluid & responsive (de website past zich automatisch aan het formaat van het beeldscherm aan, red.) voor gebruik op tablet en mobiel.”

“Op het gebied van in-store technologie is er nog ruimte voor verbetering. Dit hoeft wat ons betreft niet van vandaag op morgen. Wij lopen liever voor op collectie en persoonlijke service dan op technologie.”

“Maar dat er hier heel veel kansen voor retailers liggen is duidelijk. De nieuwe technieken zullen er voornamelijk toe leiden dat focus meer komt te liggen op de klant doordat we meer van wensen en de customer journey van onze klanten weten. De uitdaging is dan om op deze kennis in te spelen met je collectie, winkelinrichting, marketing en personeel.”

“Daarnaast zal voor ons in-store event marketing, waarin we samenwerking met de merken zoeken, een steeds belangrijkere plaats in ons bedrijf krijgen.”

Wat gaat de toekomst voor jullie winkels brengen?

“Wij zien de toekomst positief in. Vooral omdat schoenen inkopen en klanten enthousiast en blij maken onze passie is. Wij denken met onze verschillende concepten een grote groep klanten in het hoge middensegment te kunnen bedienen.”

“Dit doen we door de vijf Van Arendonk-winkels en de Smits-winkel met beide bijbehorende webshops, drie P’leisure winkels puur gericht op luxury sneakers en casual fashion en twee shop-in-shops: Bastiaansen Modestad in Bavel en vanaf zomer 2016 bij Jansen-Noy in Sevenum.”