TOP

“Het persoonlijke contact met mijn klanten is mijn kracht”

John van Slooten is eigenaar van Florence Luxe Schoenen en Tassen in Bergen op Zoom: "Ik sta altijd zelf in de winkel, het persoonlijke contact is mijn kracht".

“Mijn moeder had een luxe modezaak in Bergen op Zoom, met kleding van onder meer Yves Saint Laurent, Karl Lagerfeld en Escada. Toen ze in 1994 naar een groter pand verhuisde, wilde zij op de eerste verdieping een schoenenafdeling beginnen. Ze vroeg aan mij om daar te komen werken. Destijds zat ik nog in de verpleging. Maar ze wist dat ik een passie had voor mooie schoenen. Hoewel ik niet veel verdiende, kocht ik altijd dure schoenen voor mezelf. Dus dit leek haar geknipt voor mij. Het concept van luxe, mooie schoenen, sloeg goed aan. Na twee jaar besloot ik om mijn eigen schoenenzaak te openen: Florence Luxe Schoenen en Tassen.

Brede doelgroep
In de binnenstad van Bergen op Zoom kwam een mooi historisch pandje vrij met een oppervlakte van 50 en een magazijn van 30 vierkante meter. Mijn moeder vroeg of ik voor mijn winkel dezelfde naam wilde aanhouden, dus dat heb ik gedaan. Daardoor profiteerde ik van haar grote klantenkring. Ik kreeg er ook nieuwe schoenenklanten bij, voor wie de eerste verdieping van de modewinkel voorheen een drempel was. Mijn doelgroep is breed. Klanten komen uit de hele regio. Het zijn niet alleen oudere, rijkere dames. Ik zeg altijd: het zijn vrouwen die geld over hebben voor mooie schoenen en tassen.

Persoonlijk contact
Het persoonlijke contact met mijn klanten is mijn kracht. Ik sta altijd zelf in de winkel. Het geeft mij een goed gevoel als ik mensen blij kan maken met een mooi paar schoenen. Soms komen mensen alleen even langs voor een praatje. Sommigen ken ik al twintig jaar. Als de nieuwe collectie binnen is, bel ik ze op en vraag of ze willen komen kijken. Het maakt me niet uit wanneer klanten na sluitingstijd nog niet klaar zijn. Dan nemen we er gezellig een wijntje bij. Sommige klanten kunnen zich alleen een paar schoenen in de uitverkoop permitteren. Die vrouwen behandel ik hetzelfde als iemand die zes paar schoenen met bijpassende tassen tegelijk aanschaft. Gelukkig komt dat bij mij in de winkel ook voor. Van mijn moeder heb ik geleerd dat je iedere klant zo moet behandelen als jezelf in een winkel behandeld zou willen worden. Een klant van mij, die een hoge functie in het bedrijfsleven bekleedt, werd bijvoorbeeld ergens anders de winkel uitgekeken, omdat ze op zaterdag een versleten spijkerbroek droeg. Bij mij werd ze wel hartelijk ontvangen en nu is zij een van mijn beste klanten. Elk seizoen komt ze met haar nieuwe kleding langs en dan kies ik daar de schoenen en tassen bij.

Exclusief aanbod
Voor de inkoop neem ik de tijd. Ik plan een afspraak met de agent op een zondag of maandag, als de winkel dicht is. Een vriendin van me past schoenen door, want ze moeten wel lekker zitten. Voor de website laat ik door een fotograaf mooie, duidelijke foto’s van de schoenen maken. Dat is een service voor mijn klanten. Op Facebook ben ik niet actief. Ik vind dat niet zo persoonlijk en ik hoor van veel klanten dat ze er geen behoefte aan hebben. Alle merken verkoop ik exclusief voor Bergen op Zoom. Als dat niet het geval is, stop ik ermee, zoals ik met Hugo Boss heb gedaan. Schoenen moeten mooi gemaakt en de prijs waard zijn. De merken die ik verkoop, hebben een eigen gezicht, zoals Chie Mihara, Jan Jansen en United Nude. Ook wil ik nieuwe merken een kans geven.

Weg is weg
Dit voorjaar kwam de verkoop moeilijk op gang, maar uiteindelijk is het een goed seizoen geweest. Begin augustus had ik nog een paar of 40 over. Tot half augustus mogen deze nog in de uitverkoop. Daarna wil ik alleen nog nieuwe collectie in de winkel. Tijdens de braderie eind juli was ik, zoals elk jaar, de eerste schoenenzaak met de nieuwe wintercollectie in de etalage. Heel fijn dat ik hiervan, ondanks het warme weer, al goed heb verkocht. Mijn klanten weten: als het weg is, is het weg. Ik ga geen grote aantallen bijbestellen, want het aanbod moet exclusief blijven. Kleine winkels met persoonlijke aandacht voor de klant en mooie kwaliteitsschoenen zullen altijd bestaansrecht hebben. Daarvan ben ik overtuigd.”