TOP

Het Covid-effect: ‘Corona verandert koopgedrag blijvend’

Nederlanders zijn tijdens de coronacrisis op een andere manier gaan winkelen – fors meer online, via grote marktplaatsen en social media. Volgens onderzoek van betaalprovider Payvision gaat het om een blijvend effect: bijna de helft (44 procent) van de consumenten verwacht post-corona nog steeds zo te shoppen.

Nederlanders hebben in 2020 twee miljard dollar (ongeveer 1,7 miljard euro) meer online uitgegeven dan een jaar eerder, blijkt uit onderzoek van betaalplatform Payvision onder 600 consumenten in de Benelux en Duitsland. De internetuitgaven stegen van 19 miljard dollar (15,7 miljard euro) in 2019 naar 21 miljard dollar (17,3 miljard euro) in 2020. Payvision voorziet dat die groei de komende twee jaar doorzet: naar 23 miljard dollar (19 miljard euro) in 2022 en 24 miljard dollar (19,8 miljard euro) in 2023.

Koopgedrag tijdens corona

Die stijging is deels te verklaren doordat een groot deel van de respondenten (44 procent) verwacht zijn ‘corona-koopgedrag’ na de crisis vast te blijven houden. Veel consumenten zijn door Covid-19 naar het internet gedreven en dat lijkt te bevallen. 36 procent was al bekend met online winkelen en is tijdens de pandemie volledig op digitaal bestellen overgestapt. 42 procent koopt bij voorkeur in fysieke winkels, maar heeft tijdens de lockdown noodgedwongen zijn heil online gezocht. 20 procent heeft gedurende de crisis zowel online als offline geshopt. 3 procent geeft aan een hekel te hebben aan online winkelen en ook tijdens de crisis alleen in stenen winkels te kopen.

Bron: Payvision, Retail Report 2021: the consumer spending survey

Populariteit platformen neemt toe

De manier waarop we online shoppen verandert ook. 42 procent van de internetkopers is meer via marketplaces als Amazon, Beslist, Bol en Zalando gaan kopen en 18 procent winkelt nu vaker via social media (o.a. Instagram, Facebook en Snapchat). 17 procent is meer bij nationale e-tailers als Veepee (de nieuwe naam van Vente-Exclusive.com, red.) gaan bestellen en 10 procent probeert waar mogelijk bij lokale winkels in de buurt te kopen.

Bron: Payvision, Retail Report 2021: the consumer spending survey

Lokaal winkelen

Lokale retailers hebben een boost gekregen tijdens de pandemie, blijkt uit het onderzoek. 58 procent van de respondenten geeft aan sinds Covid-19 vaker in eigen stad of dorp te shoppen, met de kanttekening dat 42 procent de winkels die verder weg en dus lastiger bereikbaar zijn mist (zie grafiek). Bijna 30 procent van de Nederlanders geeft aan te proberen lokaal te blijven winkelen als de pandemie eenmaal op zijn retour is.

Bron: Payvision, Retail Report 2021: the consumer spending survey

Foto: Cottonbro via Pexels