TOP

Hengst Footwear viert 120-jarig jubileum

Hengst Footwear viert het 120-jarig jubileum. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1901, het jaar dat ondernemer Sjoerd Hengst naast zijn baan als brugwachter besloot om schoenen te gaan repareren en verkopen.

Sjoerd Hengst werkt in 1901 als brugwachter, maar hij is ook een ondernemer die kansen ziet. Als brugwachter bij de Blauwpoort in Bolsward herstelt hij schoenen van passerende schippers. Schoenen die niet meer worden opgehaald, verkoopt hij aan boeren in de omgeving. Dat gaat zo goed dat hij in 1901 besluit een schoenenwinkel te openen, waarmee hij de basis legt voor familiebedrijf.

Sterke groei

In de jaren na de Tweede Wereldoorlog breidt de volgende generatie in de persoon van Johan Hengst uit met meerdere winkels en een schoenengroothandel. Het familiebedrijf vestigt zich in 1977 op bedrijvenpark Groot Verlaat in Steenwijk. Onder leiding van de derde generatie, Sjoerd Johan Hengst, groeit de onderneming verder, met meerdere locaties in Europa en Azië en vanaf 1998 ook een eerste kantoor in China. Inmiddels worden er vanuit het hoofdkantoor in Steenwijk jaarlijks miljoenen schoenen aan detaillisten door heel Europa verkocht.

Innovatie en ontwikkeling

Hoewel een periode van 120 jaar voor elk bedrijf betekent dat er ook tegenvallende tijden moeten zijn geweest, heeft Hengst Footwear zich altijd aan veranderingen weten aan te passen. De broers Hans en Karen Hengst denken als vierde generatie dat dit te danken is aan de ‘continue focus op innovatie en ontwikkeling’. “Zowel op het gebied van schoenenmode als op het gebied van bedrijfsvoering”, stellen ze in een persbericht.

Transitie

Met het 120-jarig jubileum blikt Hengst Footwear niet alleen terug op het verleden, maar zet het bedrijf ook nieuwe stappen richting de toekomst onder leiding van de nieuwe CEO, Roelof de Leeuw. ”Hengst Footwear opereert in een branche die snel verandert”, zegt hij. “Door corona, maar ook door de impact van digitalisering. Daarom investeren we in onze online strategie, waaronder onze websites, webshops en social media. We werken aan nóg sterkere partnerschappen met onze klanten en doen samen met hbo-studenten van Hogeschool Windesheim onderzoek naar nieuwe kansen in de markt. Wat dat betreft is er sinds de oprichting in 1901 niet veel veranderd. Als we telkens nieuwe kansen omarmen, blijft Hengst Footwear ook de komende 120 jaar toekomstbestendig.”

Beeld: Hengst Footwear