TOP

Head of design Tamaris: ‘De focus ligt bij ons áltijd op het product’

Tamaris werd vorig jaar verkozen tot meest populaire moderetailer van Duitsland. Wat is het geheim van het merk? Dat en meer legde Schoenvisie voor aan Achim Tischer, Tamaris’ head of design.

Uit onderzoek van OC&C Strategy Consultants (december 2015, red.) bleek dat Tamaris de meest populaire moderetailer van Duitsland is. Hoe verklaar je het succes?

Achim Tischer, head of design Tamaris: “We zijn product-driven, altijd geweest. In onze marketingcampagnes zie je ook terug dat de focus bij ons áltijd op het product ligt. Het klinkt misschien triviaal, maar de sleutel tot ons succes is een combinatie van kwaliteit, stijl en het feit dat je waar voor je geld krijgt.”

Hoe gaat het met Tamaris in Nederland?

“Nederland is een belangrijke markt voor ons. We hebben elf franchise stores en een vaste basis van zelfstandige retailers en schoenenketens. We ondersteunen onze winkeliers met een groot marketingbudget, waar campagnes voor o.a. televisie, print en online onderdeel van zijn.”

“We zijn tevreden met de resultaten. Wel hebben we gemerkt dat de Nederlandse markt andere behoeften heeft dan de Duitse. Neem bijvoorbeeld de athleisure trend, die kwam bij jullie veel sneller op dan bij ons. Binnen een mum van tijd was de sneaker het bestverkochte model – bijna nog het enige verkochte model, zelfs. Gelukkig konden we tijdig reageren en onze collectie hierop aanpassen. Nu lanceren we zelfs een lijn die volledig in het teken van athleisure staat, de ’T-Collection’. Na het uitbreiden van het sneakersegment zien we dit als een volgende stap. Iedereen heeft het over ‘athleisure’, wij spreken van ‘fashlectics’. Modieuze en draagbare sportswear, aangepast voor het dagelijks leven.”

Tamaris_23701_1_seite_50_PR_TCollection_FS17Tamaris_23701_2_seite_50_PR_TCollection_FS17

Waar laat jij je verder door inspireren bij het ontwerpproces?

“Tamaris is geen luxe of nichemerk, we zijn vrij mainstream. Voor ons is dat ook de meest interessante markt. Uiteraard volgen we de internationale modeshows en houden we de collecties van toonaangevende designers in de gaten. Maar belangrijker is nog wat er náást de catwalk gebeurt. Streetstyle is trendsettend geworden, de sociale media en fashionbloggers in het bijzonder bepalen steeds meer de koers van de modetrends én de industrie als geheel.”

Welke trends zie jij in de schoenenbranche, en in de retail in het algemeen?

“Ik denk niet dat het zinvol is om daar onderscheid in te maken. We bedienen tenslotte dezelfde consument. De seismische gevolgen van mobiel hebben voor een verschuiving in ons koopgedrag gezorgd. De technologie moet verder worden ingezet om een optimale verbinding te creëren tussen de klant en voor hem of haar relevante touch points. Zo kunnen we een winkelervaring op maat bieden. Het draait tenslotte om de klant en zijn verwachtingen, en die zullen binnenkort beyond omnichannel zijn. De ontwikkelingen volgen elkaar in ongelooflijke snelheid op. Dat is vooral zwaar voor de schoenenindustrie, die nou niet bepaald bekend staan om zijn vermogen snel te schakelen.”

Tamaris_24729_seite_50_PR_TCollection_FS17

Wat zijn op dit moment de grootste uitdagingen voor Tamaris?

“Het zijn er veel, maar die zijn voor ons niet anders dan voor een ander schoenenmerk. De concurrentie van de verticale modeketens, de dominantie van grote sportmerken, de verminderde interesse van de consument in mode – om er een paar te noemen. Daarnaast wordt de mode steeds grilliger en minder voorspelbaar. Daar moeten we in de toekomst sneller op in kunnen spelen.”

Voor wie in de industrie heb jij bewondering?

“Voor iedereen die snel denkt en handelt. Ik ben een speed-freak.”

Tot slot: vind je het niet jammer dat je schoenen ontwerpt die je zelf niet kan dragen?

“Nee, juist niet. Met het ontwerpen van vrouwenschoenen kun je zoveel kanten op – van platte zool tot hoge hak, van casual tot elegant. Het mannensegment biedt minder mogelijkheden voor succesvol commercieel design, al is dat de laatste tijd langzaam aan het veranderen. Daarnaast is het makkelijker om je op je doelgroep te focussen, als je ontwerpen volledig los staan van je persoonlijke smaak – ik draag het eindresultaat immers niet.”

Tischer_134