TOP

HBD-onderzoek: Pinnen bijna overal kosteloos

Slechts 3% van de ondernemers rekent de pinkosten nog door aan de consument. Dit komt naar voren uit periodiek onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

De consument kan inmiddels in negen van de tien winkels pinnen. In 2006, het jaar dat het HBD het onderzoek voor het eerst uitvoerde, kon de klant maar in 82 procent van de winkels pinnen. Nu is dat dus negentig procent en in diverse branches ligt de acceptatiegraad zelfs hoger. Zo is in supermarkten de dekking praktisch honderd procent.

Breedband sterk in opmars
In 2009 gebruikte 6% van de winkeliers een kabelverbinding, in 2010 is dit percentage verdrievoudigd. Het percentage ondernemers met een breedband/DSL-verbinding stijgt van 37 naar 41 en is nu de meest gebruikte telecomverbinding, gevolgd door de inbelverbinding.

Nieuwe betaalautomaten
De afgelopen twee jaar hebben ondernemers fors moeten investeren in nieuwe betaalautomaten. Dit komt voornamelijk door de verplichte vervanging van bepaalde typen betaalterminals bij de overgang naar het nieuwe pinnen. Bijna een derde van de winkeliers heeft het afgelopen jaar een betaalautomaat aangeschaft. Slechts 6% van de betaalautomaten in de gevestigde detailhandel is ouder dan vijf jaar.

Computerkassa meest gebruikt
De computerkassa met verkoopregistratie en afrekenen is (voor het eerst sinds 2006) met 35% het meest gebruikte kassasysteem. Iets minder winkeliers, 34%, gebruiken een eenvoudige groepenkassa. Dit percentage daalt. Ook de elektronische kassa, al dan niet gekoppeld met beheersoftware, wordt langzaamaan minder gebruikt. De supermarktenbranche loopt hier voorop.