TOP

HBD helpt winkeliers met ‘het nieuwe winkelen’

De moderne consument gebruikt steeds meer nieuwe kanalen om te winkelen. Daarom helpt het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) zelfstandige ondernemers met een fysieke winkel met het project 'Het nieuwe winkelen in de binnenstad'.

“Detaillisten moeten zich realiseren dat zij hun klanten niet meer via één kanaal kunnen bedienen”, meent Jan Willem Janssen, adviseur innovatie bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). “Het nieuwe winkelen, waarbij de klant zich oriënteert via internet, vervolgens de fysieke winkel binnen komt om te kijken en te voelen en binnenkort wellicht gebruik maakt van de mobiele telefoon voor de uiteindelijke aankoop, betekent een revolutie in de detailhandel. Dat is de kern van het nieuwe winkelen, de consument gebruikt een combinatie van kanalen.”

Samenwerken
In het project ‘Het nieuwe winkelen in de binnenstad.’ kunnen winkeliers door samen te werken met andere ondernemers in de binnenstad inspelen op het ‘cross channel’-koop- en winkelgedrag van de consument. Dat kan bijvoorbeeld een digitaal platform zijn, met daarop het aanbod van allerlei diensten in de binnenstad. De consument krijgt via de mobiele telefoon aanbiedingen te zien of andere informatie over de binnenstad. Het project moet ook een betere samenwerking met groothandels en fabrikanten tot stand brengen, die nodig is voor bijvoorbeeld het aanleveren van productinformatie.

HBD als aanjager
Inspelen op dit nieuwe koop- en winkelgedrag vereist echter investeringen die voor individuele mkb-ondernemers alleen collectief zijn op te brengen.”De binnenstad met alle ondernemers die hierin actief zijn is zo’n collectief,” aldus Janssen. Omdat het voor ondernemers lastig is een dergelijk project zelf te starten, heeft het HBD de rol van aanjager op zich genomen. Het HBD zorgt voor een gedegen plan voor een ondernemerscollectief, financiert de totstandkoming en begeleidt het proces. Vervolgens moeten ondernemers, gemeenten en telecomproviders samen het plan realiseren.”

Draadloos internet
Het project ‘Het nieuwe winkelen in de binnenstad’ moet duidelijk maken wat zo’n plan precies moet bevatten om succesvol te zijn. Volgens Janssen zal draadloos internet voor de gehele binnenstad zeker een element zijn. “Via draadloos internet kan een consument straks precies zien welke ondernemers welke aanbieding heeft. Ook een sms-dienst mag niet ontbreken.” Verder denkt Janssen aan een dienst die productinformatie levert.

Start van het project
Er is niet bekend welke binnenstad als eerst met het project begint. Het HBD zegt momenteel in gesprek te zijn met een aantal steden die in de loop van 2011 een start met het project zullen maken. Daarnaast wordt gekeken of het project ook toegepast kan worden in grote winkelcentra, dorpskernen en kleinere winkelgebieden.