TOP

Hartjes en Berkelmans in de prijzen tijdens uitreiking Gouden en Zilveren Schoen 2022

Driedubbel feest voor Hartjes. Het Oostenrijkse comfortmerk wint de Gouden Schoen 2022, in het jaar dat het bedrijf ook het 70-jarig jubileum en 25 jaar samenwerking met agenten Erik en Ella voor de Poorte viert. Bjorn Oomen en Erik Schutte namen met Berkelmans de Zilveren Schoen in ontvangst tijdens de Schoenendagen in Cast.

Foto: Schoenvisie

ANWR-Garant reikt de prijzen jaarlijks uit aan de leveranciers die het afgelopen jaar (en de jaren daarvoor) het grote verschil voor de vakhandel maakten. Dat doet de retailserviceorganisatie tijdens de Schoenendagen in Cast, dit keer op maandag 6 februari. Leden kunnen stemmen op hun favorieten. Hartjes bleek de publiekslieveling, zegt algemeen directeur Dennis Beute. “Het merk heeft zich de afgelopen jaren doorontwikkeld tot een verkoopkiller. Met een sterk never out of stock-programma, weinig prijserosie en een kwaliteitsproduct dat veel liefde uitstraalt. En, niet te vergeten, dat wordt verkocht door agenten die zich er met hart en ziel voor inzetten.”

Met de Hartjes-familie

De driekoppige directie (Hans Sternbauer, Stefan Spreitzer en Christoph Götzendorfer) en designer Zizi van Hartjes waren speciaal naar Nieuwegein gekomen om de award in ontvangst te nemen. Zij stonden naast agenten Erik en Ella voor de Poorte (E. voor de Poorte Schoenen V.O.F.) op het erepodium. Met een omzetaandeel van 40 procent is de Benelux een belangrijke markt voor het Oostenrijkse comfortschoenenmerk. “Toen Hartjes tien jaar geleden een nieuw collectieconcept introduceerde, is de omzet echt gaan groeien”, vertelt Erik. Het merk won om die reden vijf jaar geleden al de Zilveren Schoen. “We hebben altijd sterke jaren gehad, maar nog nooit waren de verkopen zo goed als in 2022.”

De winst is de kers op de taart in een jaar van hoogtepunten, waarin Hartjes ook het 70-jarig jubileum en de 25-jarige samenwerking met E. voor de Poorte Schoenen viert. “Wij zorgen voor Hartjes, en Hartjes voor ons”, zegt Ella. “Als we bepaalde kleuren in de collectie missen of andere verzoeken hebben, wordt het geregeld.” Dat de directie speciaal voor de prijsuitreiking naar Nieuwegein is gekomen, zegt volgens Erik eigenlijk al genoeg. “We staan hier als de familie Hartjes.”

Hartjes wint de Gouden Schoen 2022. Foto: Schoenvisie

Altijd door blijven gaan

Ondernemers Bjorn Oomen en Erik Schutte namen de Zilveren Schoen in ontvangst voor het in 1890 opgerichte Berkelmans. De vrienden namen het label in 2015 over, met het doel er een gevestigde naam op het gebied van betaalbare geklede mannenschoenen van te maken. Sindsdien heeft Berkelmans een mooie ontwikkeling laten zien, met onder meer de opening van showrooms in Cast en Trademart Brussels. “We staan voor eerlijk zaken doen en een hoog serviceniveau”, zegt Oomen. “Klanten hoeven niets bij ons. Wil je testen met een paar proefparen of een keertje een seizoen overslaan? We vinden het helemaal prima. Net zoals we je alle ondersteuning bieden als je een stap verder wilt gaan met Berkelmans, bijvoorbeeld met een shop-in-shop.”

De ondernemers vinden het bijzonder om de prijs als mannenschoenenleverancier te winnen. Zeker na jaren waarin dat segment zo onder druk heeft gestaan, zegt Oomen. “Dan doen we blijkbaar toch iets goed. We zijn altijd door blijven gaan, ook in coronatijd. We hebben de productiecapaciteit toen enorm opgeschaald; het gaat om een verdrievoudiging ten opzichte van 2019. Daardoor zijn we nu enorm aan het plussen. Met de Zilveren Schoen als concreet bewijs, dat dat wordt gezien en gewaardeerd door de branche.”

Bjorn Oomen en Erik Schutte nemen de Zilveren Schoen in ontvangst met Berkelmans. Foto: Berkelmans