TOP

Grote verschillen in algemene voorwaarden online schoenenwinkels

Consumenten die online schoenen kopen, doen er goed aan de algemene voorwaarden van webwinkels te vergelijken. Dat is de conclusie uit het onderzoek "Online schoenen bestellen" van Schoen-Online.info. Het onderzoek vergelijkt de voorwaarden van twintig webwinkels die schoenen verkopen.

Webwinkels gaan verschillend om met de verzendkosten voor een bestelling. Bij een groeiend aantal aanbieders is de verzending gratis, in veel gevallen vanaf een bepaald minimumbedrag. Onder de aanbieders die wel verzendkosten in rekening brengen, bevinden zich opvallend veel webwarenhuizen, zowel Wehkamp, Neckermann als Otto vragen een relatief hoge tarief voor het thuisbezorgen van schoenen.

Bedenktijd en retourneren
Ook bij de voorwaarden voor ruilen en retourneren zijn er grote verschillen tussen de webwinkels. Zo varieert de bedenktijd die consumenten krijgen tussen de zeven en honderd dagen. Retourneren is bij veel online schoenenwinkels gratis, maar nog niet bij allemaal. Bij Scapino.nl is retourneren per post niet mogelijk. Dat kan alleen in de fysieke winkels.

Zalando
Uit het onderzoek blijkt dat de concurrentie op het terrein van algemene voorwaarden in volle gang is. Verschillende webwinkels hebben in de afgelopen periode hun voorwaarden klantvriendelijker gemaakt. Volgens de onderzoekers loopt Zalando daarin voorop. Ze leggen de lat voor concurrenten hoog en worden op geen enkel onderdeel overtroffen. Oplettende consumenten profiteren aantoonbaar van de toegenomen concurrentie in de online schoenenmarkt. 

Het onderzoek toont aan dat enkele webwinkels hun voorwaarden zo hebben vormgegeven, dat de meerkosten van online shoppen boven fysiek winkelbezoek zijn weggevallen. Met name bij bestellingen onder de 50 euro en het retourneren van schoenen moet de consument vaak wel (een bijdrage in) de kosten betalen.

Over het onderzoek
Het onderzoek “Online schoenen bestellen” is uitgevoerd in april 2012. Onder de twintig online schoenenaanbieders bevinden zich internet-only webwinkels, traditionele retailers, webshops van producenten en webwarenhuizen. Het onderzoek wordt tweemaal per jaar uitgevoerd.