TOP

Groot aantal webwinkels komt retourregels niet na

Een groot aantal webwinkels voldoet niet aan de verplichtingen bij het retourneren van bestellingen. Dat blijkt uit een steekproef die de Consumentenbond deed onder 118 verschillende webwinkels.

Veel webwinkels komen de retourregels niet goed na. Dat blijkt uit onderzoek dat de consumentenbond onder 118 webwinkels deed. De organisatie bestelde 268 producten en stuurde deze direct weer terug. Ruim 25 procent betaalde de retourkosten niet binnen 30 dagen terug en bij 44 procent van de geretourneerde pakketten werden geen bezorgkosten terugbetaald. Hieruit blijkt dat een groot aantal webshops zich niet aan de verplichtingen houdt die zijn opgenomen in de Wet koop op afstand.

“Behalve te laat terugbetalen en het niet terugstorten van de verzendkosten, gaan sommige online winkels ook de fout in met hun algemene voorwaarden”,constateert de bond. “Ze geven bijvoorbeeld geen geld terug maar een tegoed.” 

Smoesjes
Volgens de organisatie zijn de webwinkeliers wel degelijk op de hoogte van de regels, maar proberen zij het foutief retourneren van de kosten goed te praten met smoesjes. Zo zouden pakjes niet zijn binnengekomen, een oud adres op het retourformulier staan of zou net de administratie die week gesloten zijn. Pas na een herinnering betalen de meeste webwinkels het bedrag terug. Vier winkels betaalden zelfs helemaal niets terug.

Recht op je geld
Bij de aankoop van een internetartikel kunnen consumenten deze binnen zeven dagen retourneren en zo hun geld terug krijgen. Dat geldt ook voor uitverkoopartikelen. De consument heeft niet alleen recht op het aankoopbedrag, ook de kosten van de bestelling moeten teruggestort worden. De prijs voor het terugsturen komt wel voor rekening van de koper, tenzij de webwinkel dit gratis aanbiedt.