TOP

Groeiend CookieCulture vraagt klanten om kapitaal

Vrouwenmerk CookieCulture gaat als een speer en wil via Amazon uitbreiden naar de Amerikaanse markt. Hiervoor heeft het jonge bedrijf 250.000 euro nodig, dat wordt opgehaald via crowdfunding.

Positieve verhalen in crisistijd: we kunnen er geen genoeg van krijgen. Modemerk CookieCulture is met haar dresses for succes een voorbeeld voor velen. Het bedrijf begon in 2013 met de webshop en wordt inmiddels ook bij circa 80 (online en offline)retailers verkocht. Tijd om de grens over te gaan, moet eigenaar Melle Hamelynck gedacht hebben. De modeondernemer, die overigens ook Mango heeft opgezet in Nederland, wil uitbreiden naar de Amerikaanse markt. Hiervoor is 250.000 euro aan werkkapitaal nodig, dat wordt opgehaald via crowdfunding.

Succesformule

CookieCulture verkoopt sexy jurkjes, die naar eigen ontwerp worden gemaakt in een eigen fabriek in Thailand. Hierdoor worden de kosten laag gehouden en liggen de prijzen naar eigen zeggen een stuk lager dan die van de concurrent. Dit terwijl de marges hoog zijn. Daarnaast maakt CookieCulture met succes gebruik van een crosschannelstrategie. Het merk focust op online en offline verkoop, is actief op social media, werkt samen met bloggers en wordt veelvuldig gedragen door BN’ers. CookieCulture verwacht dit jaar een omzet te halen van 300.000 euro, en vanaf volgend jaar winstgevend te zijn. In 2016 denkt het bedrijf een miljoenenomzet te draaien.

Plussize-lijn via Amazon

CookieCulture is begin april 2014 op het crowdfundingplatform Geldvoorelkaar.nl begonnen met een campagne om 250.000 euro bij elkaar te krijgen. Nederland is voor het succesvolle merk immers nu al te klein geworden. Het bedrijf wil nu uitbreiden naar Amerika, en daar starten met een grote matenlijn. CookieCulture speelt hiermee goed in op het feit dat de (Amerikaanse) mens steeds zwaarder wordt. En dit terwijl er bijna geen aanbieders zijn van stijlvolle kleding in grote maten, aldus het merk. CookieCulture wil haar jurkjes in Amerika via Amazon aan de vrouw gaan brengen.

Investeerders gezocht!

Waarom crowdfunding? “Crowdfunding is een goed alternatief voor bankleningen, die in deze tijd slechts beperkt worden verstrekt”, laat een woordvoerder van CookieCulture aan Textilia weten. “Geldvoorelkaar.nl is daarbij als crowdfundingplatform zeer transparant, modern en snel. Het biedt CookieCulture de kans het kledingmerk beter in de markt te zetten.” Ook zal CookieCulture haar eigen netwerk gaan benaderen om van de campagne een succes te maken. Investeren kan al vanaf een eenmalige lening van 100 euro. Dit bedrag wordt – inclusief 8 procent rente – de komende 48 maanden aan de investeerder terugbetaald. De holding en de ondernemer staan hiervoor borg. Investeerders kunnen zich aanmelden via Geldvoorelkaar.nl en blijven naar buiten toe anoniem. Leuk detail: investerende klanten ontvangen tijdens de looptijd een korting op hun online bestellingen. Voor retailers is er een inkoopvoordeel aan de investering verbonden. CookieCulture heeft momenteel al 27 procent van het benodigde bedrag opgehaald.

Ook dit bedrijf werd groot door crowdfunding